New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در پی بروز حواشی پیرامون اکران "گزارش یک جشن"

مرز میان اکران و توقیف کجاست؟

:: 22 شهریور 1390  1:04:57 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): ممیزی فیلم در ایران از جمله مسایلی است که در یک حرکت بینابینی میان قانون گرایی و سلیقه گرایی قرار دارد و همین ویژگی چارچوبه های اعمال ممیزی در قبال یک اثر سینمایی را با تناقضات متعددی روبرو کرده است. بحث های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی نیزهریک دارای حد و مرزهای مشخصی هستند و البته گاه یک نگرش رادیکالیستی جانبی و بیرون از متن خانواده سینما می تواند تمامی زحمات یک گروه هنری را برباد دهد.

چه بسیار نمونه هایی که به علت برداشت نادرست و بدفهمی موضوع اثر از سوی نیروهای خارج از خانواده سینما به محاق رفتند و هیچگاه رنگ پرده را ندیدند و از وجه دیگر بسیاری از نمونه هایی که با گذشت چند سال مجوز اکران گرفتند و دیگر آن کارکرد فرهنگی مورد نظر را نداشتند.

مروری بر اسامی فیلم های توقیفی پس از انقلاب اسلامی این نکته را نمایانگر می کند که گاه ممیزی برآمده از سلایق بوده است و فیلم تنها به دلیل یک بدفهمی و نه به دلیل موانع قانونی فرصت اکران را از دست داده است. به واقع نگرش دینی نظام جمهوری اسلامی خطوط قرمز دینی و فرهنگی روشنی را فراروی هنرمندان قرار داد که در این باب مشکلات ایجاد شده برای بسیاری از فیلم های تولیدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل القای مسلک مارکسیستی، نگاه لیبرالیستی به مناسبات اجتماعی و روابط انسانی زن و مرد، بی حجابی یا بدحجابی بازیگران زن، همسو نبودن ایدئولوژی درونی فیلم با آرمان و ارزش های مورد تائید نظام جمهوری اسلامی و مواردی از این دست طبیعی جلوه می کند. از اینرو در مطلب حاضر با یک تحلیل مقدماتی از معنای سینما به آثار برجسته توقیف شده در سینمای پس از انقلاب اسلامی و علت های بروز مشکل ممیزی برای فیلم های سینمایی اشاره کوتاهی خواهم داشت.

معناشناسی سینما
بحث معناشناسی سینما را با این سوال آغاز می کنم که سینما چیست؟ آیا صرفا یک رسانه دیداری در ثبت لحظه های زندگی جامعه است یا تلفیقی از رویاها و واقعیت هایی که در ذهن هر کدام از ما جاری است؟ کارکرد سینما چیست؟ آیا یک ابزار سرگرم ساز است که با آن بخشی از اوقات فراغتمان را می پوشانیم یا یک قالب پویاست که می توان با آن به اهداف فرهنگی و راهبردهای اعتقادی جامعه پرداخت و نوعی تبلیغ از اندیشه و آرای جامعه ایرانی به عرصه بین المللی ارائه کرد؟

معنای سینما در قالب تمامی سوالاتی که گفتیم قابل بررسی است اما ذات سینما به گونه ای است که نمی توان در یک ساحت تک بعدی یا نگاه ابزارگونه با آن رویارو شد. به واقع در سینما هم می توان رئالیته و واقع نگر بود و هم از طریق رویا پردازی و نگاه فانتزی، روح نشاط و امید را به جامعه تزریق کرد. در بستر سینما هم نقد و آسیب شناسی مطرح است و هم یک محدوده مشخص در انعکاس واقعیات برای آن تعریف شده است چنانکه می توان در کمال صداقت به بررسی معضلات در قابی واقع گرایانه اقدام کرد و تشویق شد یا با نمادگرایی و غلو نمایشی سعی در تحلیل کاستی ها داشت و به سیاه نمایی و اقدام علیه امنیت ملی و سلب امنیت روانی جامعه متهم شد.

مهم این است که بدانی در کجا هستی و برای کدام جامعه فیلم می سازی؟ آیا جامعه هدف، می تواند اشارت های هنری تو به یک ناهنجاری و نقصان اجتماعی را بپذیرد یا در پرتو بدفهمی نیت ذهنی ات از ساخت یک فیلم، تو را به حاشیه می راند و در مظان اتهام قرار می دهد.

سینما دقیقا در همین منظر است که یک پارادوکس مفهومی را در نوع برقراری رابطه میان سه ضلعی سینماگر، مدیر فرهنگی و جامعه ایجاد می کند. گاه انچه از دید جامعه یک جسارت رسانه ای در بازتاب ناکارآمدی ها دانسته می شود، لزوما همین معنا را به اندیشه مدیر فرهنگی انتقال نمی دهد و گاه آنچه مدیران فرهنگی را بر این می دارد تا با ابزار توقیف نسبت به یک فیلم روبرو شوند، واکنش همراهانه ای از سوی جامعه به دنبال ندارد.

گاه حتی آنچه سینماگر در پس تصاویر و دیالوگ ها به مخاطب انتقال می دهد، آنگونه که باید دارای مطلوبیت دراماتیک نیست و نوعی هدررفت بیت المال به شمار خواهد آمد. در این میان باید باز هم به سوال اول بازگشت که به راستی سینما چیست؟

سینما همانگونه که بارها گفته شده یک هنر صنعت وارداتی است و به نوعی دست پرورده فرهنگ غربی به شمار می آید. بسیاری از محدودیت های قانونی، عرفی و سلیقه ای حاکم بر سینمای ایران، در غرب وجود ندارد یا به این شدت نیست و اساسا نوع نگاه غرب به سینما با آنچه در ایران می گذرد متفاوت است. همین مسائل باعث شده تا انچه ما در تحلیل های خود نسبت به یک اثر به کار می بریم بیش از آنکه از نگرشی تخصصی برآمده باشد از نوعی تحلیل حسی و هیجانی بگذرد که همین فرآیند، برخی از آثار را در زمینه نمایش با بحران های شدیدی روبرو ساخته است.

مروری کوتاه بر ساز و کار ممیزی در سینمای پس از انقلاب
در زیر به تحول مساله ممیزی و ساز و کارهایش از 1358 تا به امروز می پردازیم:
1 - محمدعلی نجفی نخستین سرپرست اداره کل امور سینمایی در فروردین 1358 تاکید می کند که سانسور به هیچ وجه در سینما وجود نخواهد داشت و اعمال ممیزی در خصوص فیلم ها را منوط به عدم مطابقت با معیارهای اسلامی می کند.
2 - سیستم درجه بندی آثار سینمایی در اسفند 1361 به تصویب هیئت وزیران می رسد.
3 - در زمستان 1367 گفتگوهایی میان وزارت ارشاد و اهالی سینما و خبرنگاران در خصوص فهرست خاکستری صورت می پذیرد. این جلسات که دو سال ادامه دارد به رفع توقیف فیلم "جعفرخان از فرنگ برگشته" ساخته علی حاتمی می انجامد.
4 - دو فیلم "شب های زاینده رود" و "نوبت عاشقی" به دلیل عدم رعایت موازین شرعی در نمایش روابط میان زن و مرد توقیف می شود.
5 - در سال 1376 دو فیلم "آدم برفی" ساخته داود میرباقری و "دیدار" اثر محمدرضا هنرمند پس از 3 سال رفع توقیف می شوند.
6 - در مهر 1378 و با دستور مستقیم سیف الله داد (معاونت سینمایی وقت) فیلم "دایره" ساخته جعفر پناهی توقیف می شود.
7 - در بهمن 1382 و به دستور مستقیم وزارت اطلاعات فیلم "به رنگ ارغوان" ساخته ابراهیم حاتمی کیا توقیف می شود.
8 - در مرداد 1386 فیلم "سنتوری" با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف می شود.
9 - در دی 1388 و با دستور مستقیم سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد) فیلم "پاداش" ساخته کمال تبریزی به دلیل رعایت نکردن حریم مقدسات توقیف شد.
10 - در بهمن 1388 فیلم "به رنگ ارغوان" با دستور نهاد ریاست جمهوری رفع توقیف شد.
11 - در تابستان 1390 "گزارش یک جشن" به دلیل ممیزی سیاسی توقیف شد.

مهمترین فیلم های توقیفی سینمای پس از انقلاب
در اینجا تلاش نیست تا به بررسی جامع دلایل توقیف آثار سینمایی بپردازم بلکه تنها وجوهی از مشکلات ممیزی بررسی خواهد شد که چه به صورت مقطعی یا دائمی باعث منع نمایش فیلم شده است.
1 - "مرگ یزدگرد" ( بهرام بیضایی): تناقض ایدئولوژیک میان مفاهیم فیلم و ماهیت انقلاب اسلامی ایران (پرسشگری و طرح ابهام پیرامون نظام نوین سیاسی)
2 - "چریکه تارا" (بهرام بیضایی): به دلیل بی حجابی سوسن تسلیمی کمیته مبارزه با منکرات نمایش فیلم را مردود اعلام کرد.
3 - "خط قرمز" (مسعود کیمیایی): چپی بودن یکی از کاراکترها، ارائه تصویری خاکستری از یک مامور ساواک، حجاب بازیگران زن و مخالفت هاشمی رفسنجانی با این فیلم.
4 - "شب های زاینده رود": نگاه ساختارشکنانه به مقوله جنگ و جانبازان
5 - "نوبت عاشقی": نگاه لیبرالیستی به روابط زن و مرد
6 - "در مسلخ عشق" (کمال تبریزی): نمایش شکست رزمندگان ایرانی
7- "رای باز" (مهدی نوربخش): پایین بودن کیفیت تصاویر و بررسی موضوع قاچاق دختران و زنان ایرانی
8 - "برزخی ها" (ایرج قادری): تحریف مبارزات انقلابی مردم ایران، عدم مطابقت با معیارهای اسلامی، ضعف فاحش ساختاری، قهرمان سازی بر مبنای الگوهای غربی
9 - "خواب تلخ" (محسن امیریوسفی): شوخی با مساله مرگ و ملک الموت
10 - "سفر به هیدالو" (مجتبی راعی): پخش سی دی اتفاق شخصی زهرا امیر ابراهیمی این فیلم را به محاق برد.
11 - "سنتوری" (داریوش مهرجویی): سیاه نمایی و نوع شخصیت پردازی علی بلورچی
12 - "دایره" (جعفر پناهی): سیاه نمایی با بررسی موضوع دختران فراری
13 - "طلای سرخ" (جعفر پناهی): عدم موافقت کارگردان با حذف سه دقیقه از فیلم
14 - "آفساید" (جعفر پناهی): پرداختن به مساله حضور زنان در ورزشگاه
15 - "دایناسور" (پرویز شیخ طادی): انتقاد تند و آشکار از جریان های سیاسی کشور
16 - "صدسال به این سال ها" (سامان مقدم): برداشتی که کارگردان از انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن دارد با نگاه رسمی در زاویه است.
17 - "گزارش یک جشن" (ابراهیم حاتمی کیا): نمادهای سیاسی به کاررفته در فیلم مورد تائید مدیران اجرایی نیست.

 

منبع: سی نت - مردم سالاری

2225 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت