Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  تنها 4 روز دیگر پایان بازبینی فیلم‌ اولی های جشنواره فجر (بخش نگاه نو)

  فرزاد حسنی دوازدهمین جشن منتقدان را اجرا می‌کند

  تماشا کنید: پریناز ایزدیار با سرخپوست در راه جشنواره فیلم فجر

  بهرام رادان: «آشفتگی» فریدون جیرانی یک فیلم عجیب و بدیع است + نخستین عکس

  رضا گوران: در تلاش برای آماده‌سازی «سرکوب» هستیم/ احتمال نرسیدن به فجر به دلیل دقت و وسواس در بخش های فنی

  نخستین عکس از هادی حجازی فر در «منطقه پرواز ممنوع»/ فیلمی در ژانر ماجراجویانه برای حضور در جشنواره فجر آماده می شود

  عذرخواهی مهناز افشار برای تبلیغ آمپول نالوکسان

  اکران افتتاحیه جن زیبا منتفی شد/ سفر نورگل یشیلچای به تعویق افتاد

  «اتاق تاریک» از چهارشنبه 28 آذرماه در سینماهای کشور

  حذف ۲۰ دقیقه از «سوتفاهم» برای اکران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  چنگ به مفهوم عمیق جنگ / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»

  فهرست نهایی نامزدهای دوازدهمین جشن منتقدان اعلام شد / «مغزهای کوچک زنگ زده» با 13 نامزدی در صدر

  گنگ بازی های پارادوکسیکال / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «گرگ بازی»

  «ری‌ست» تا بهمن کلید می‌خورد/ همکاری سینمایی با جمهوری چک

  واکنش مهناز افشار به انتشار خبر صدور احضاریه دادسرا برای وی

  مجید مجیدی: کسی حاضر نبود روی «بچه‌های آسمان» سرمایه‌گذاری کند

  ثبت‌نام اصحاب رسانه برای جشنواره 37 فیلم فجر از فردا آغاز می‌شود

  بهرام رادان: «آشفتگی» فریدون جیرانی یک فیلم عجیب و بدیع است + نخستین عکس

  ساخت موسیقی «متری شش و نیم» توسط پیمان یزدانیان/ جمال ساداتیان: امیدواریم بتوانیم فیلم را برای سی و هفتمین جشنواره فجر آماده کنیم

  جواد نوروزبیگی: اولین نمایش «زهرمار» در فجر سی و هفتم

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نقد شفاهی فیلم "سعادت آباد"

نقدی صادقانه

:: 8 آبان 1390  ::

 

سی نت: مازیار میری فیلمساز اندیشمندی است و حرف‌های خوبی برای گفتن فراوان دارد، "سعادت آباد" فیلم در حال اکران او یک اثر اجتماعی، با محتوا و خوش ساخت است. فیلمی است پر از حرف‌های زندگی که بر سنگ فرش واقعیت‌های اجتماعی ما چیده شده است.

"سعادت آباد" در اصل نقدی صادقانه، هوشمندانه و سازنده بر مناسبات انسانی، خانوادگی و اجتماعی است گر چه این نقد با لحن و روایتی تلخ و گزنده همراه است ولی از مسیر بازتاب حقایق و واقعیت‌های جاری دور نیست.

مازیار میری با این فیلم آینه‌ای فرار روی تماشاگر قرار می‌دهد تا از طریق همراهی و همگامی با شخصیت‌های مقبول و داستان‌های آشنای آن‌ها به تماشای متفکرانه گوشه‌هایی از زندگی، مناسبات خانوادگی و اجتماعی خود بنشینند.

"سعادت آباد" جایی است که در آن زندگی می‌کنیم ولی آنجایی نیست که باید در آن زندگی کنیم و فیلم مازیار میری با نمایش زیر و بم، پیدا و پنهان زندگی سه خانواده در واقع مخاطب را به مهمانی زندگی خود دعوت می‌کند. این سه زوج از لحاظ اجتماعی به طبقه متوسط جامعه تعلق دارند و اغلب خصوصیات قشرهای آن طبقه زائد را نداشته و تعادل اجتماعی، اقتصادی و فکری است که به نمایش می‌گذارند به اضافه این که هر کدام داستان‌هایی خاص دارند که در تمام آنها نقش ناراحتی و پنهان کاری همسران و عواقب این رویه ناپسند در زندگی‌شان برجسته و مشخص است.

یاسی و محسن، علی و لاله و بهرام و تهمینه شخصیت‌های اصلی "سعادت آباد" هستند و هر کدام به گونه‌ای با پیچ و خم‌های زندگی خود درگیرند. این زوج‌ها به ظاهر زیر یک سقف زندگی می‌کنند ولی این با هم بودن به معنای همدلی و همراه بودن نیست چرا که آن‌ها کما و بیش دور از نگاه دیگری آن کار دیگر می‌کنند و صمیمت، اعتماد و صداقت در این میان محلی از اعراب ندارد.

"سعادت آباد" با همان سکانس خوب افتتاحیه و تصویر یاسی (لیلا حاتمی) در آینه اتوموبیل و استفاده‌های سینمایی از نشانه‌هایی مانند تکرار تصویر لاله و یاسی در آینه، شکستن شدن لیوان در سدر میز غذا، بریده شدن دست یاسی و ... از چگونگی رابطه‌ها و اتفاق‌ها در حال وقوع فیلم می‌گوید و آماده کردن ذهن تماشاگر تا وارد فراز و فرود زندگی شخصیت‌ها شوند.

"سعادت آباد" با نمایش نمونه‌هایی از زندگی جاری در میان خانواده‌های ایرانی، موانع، مشکلات، ارتباط انسان‌ها، نبود عشق، ایمان و مناسبات راستین که جای خود را به تظاهر، فریب، ریا و کذب داده در آینه زندگی نمایان می‌سازد.

پرداخت نوشتاری، تصویر خوب و پذیرفتی شخصیت‌ها توجه به جزئی‌پردازی در صحنه‌ها و سکانس‌ها فیلمبرداری موثر محمد آلادپوش و بازی‌های خوب هدایت شده امیر آقایی، مهناز افشار و لیلا حاتمی از امتیازات مثبت این فیلم است.

"سعادت آباد" با ساختار بصری، سینمایی حرفه‌ای، محتوای عمیق اجتماعی، تکرار دیگر ساخته‌های متفاوت سینمایی مازیار میری نظیر: "پاداش سکوت"، "کتاب قانون"، "قطعه نماتمام"؛ کارنامه سینمایی با ارزشی برای این کارگردان ساخته است.

 

منبع: فارس

1953 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

سعادت آباد - Saadat Abaad        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت