New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "بدرود بغداد"

این دشمن عزیز

:: 10 آذر 1390  12:13:59 AM  ::

 

سی نت: نخستین فیلم بلند سینمایی مهدی نادری اثری است با دغدغه‌های فرامرزی که تلاش می‌کند اجرایی مدرن و مبتنی بر تصویر از یک قصه کلاسیک و آشنا باشد.

نادری با پیشینه حضور پررنگ در عرصه فیلم کوتاه و مستند نخستین حضور خود را در سینمای بلند حرفه‌ای به گونه هوشمندانه ثبت می‌‌کند که این وجه در انتخاب قصه و تم داستانی خودنمایی می‌کند.

«بدرود بغداد» داستان دو سرباز آمریکایی و عراقی است که هر یک با پیشینه‌ای تعریف‌شده به نوعی به شرایط جنگ و رویارویی هل داده شده‌اند. اما همان پیشینه و به نوعی تحمیلی بودن موقعیت باعث می‌شود مسیری متفاوت را در جنگ رو در رو انتخاب کنند و از تضاد و تقابل به همراهی برسند.

در چنین قصه‌هایی که قرار است دو کاراکتر با نیازهای دراماتیک متضاد مجبور به همراهی به یکدیگر شوند و نمونه‌های آن در سینمای جهان و سینمای خودمان هم فراوان است، بخش اعظم ماجرا بر بسط رابطه در این همجواری اجباری متمرکز می‌شود. به گونه‌ای که به تدریج دو شخصیت تضاد را کنار گذاشته و شروع به حرف زدن و گوش کردن به هم کرده و نهایتاً به تأثیرپذیری و همدلی می‌رسند.

این موقعیت که معمولاً بخش اعظم میانی را به خود اختصاص می‌دهد در «بدرود بغداد» به شکلی طراحی شده که همراه با معرفی شخصیت دوم یعنی صالح (مصطفی زمانی) باشد. به این ترتیب قصه با معرفی اولیه شخصیت سرباز آمریکایی (دانیل دالکا- مزدک میرعابدینی) آغاز می‌شود و با پردازش این کاراکتر، گذشته‌اش و آنچه او را در موقعیت جنگ قرار داده و نهایتاً کنش تأثیرگذار او یعنی ترک جنگ و کشتار و فرار را به تصویر می‌کشد.

اینجاست که درست وقتی دانیل به واسطه نیش عقرب درگیر موقعیت مرگ و زندگی شده، کاراکتر دیگر یعنی صالح وارد قصه می‌شود. کسی که به تدریج با اطلاعاتی که در بزنگاه‌های خاص ارائه می‌شود می‌فهمیم یک معلم هندسه است که به گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر در جایگاه یک رزمنده عراقی قرار گرفته اما نتوانسته در عملیات انتحاری شرکت کند و به مثابه بمبی منفجر نشده با تقدیر غریب خود دست به گریبان است.

این‌ها وجوهی است که موقعیت کلاسیک رویارویی دو انسان متضاد با نیازهای دراماتیک متفاوت را از شکل آشنا و کلیشه‌شده خود جدا می‌کند و می‌تواند به واسطه شیوه روایت و جایگاه ارائه اطلاعات خوانشی جدید از این شرایط باشد.

اما در کنار همه بار استعاری و البته منطق باورپذیری که بر همراهی دانیل و صالح حاکم است، وجه دیگری که توانسته این الگوی کلاسیک را به‌روز کند وجه تکنیکال و تصویرسازی است که روایت و تصویر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وجوهی همچون مکث‌های تصویری که برای عبور از مقاطع داستانی برای فشرده کردن اطلاعات و ایجاز طراحی شده در کنار آنچه به عنوان فضاسازی از آن یاد می‌شود، می‌توانند موقعیت و فضا را نه با پیشبرد درام و ماجرا بلکه با رسوب کردن در عمق موقعیت به مخاطب منتقل کنند.

در کنار این خوانش روایی و تصویری که مکمل یکدیگر شده تا این قصه کلاسیک را به گونه‌ای جدید ببینیم و به ذهن بسپاریم حضور یک کاراکتر جدید که کمیتی کوچک اما پتانسیلی بزرگ را به خود اختصاص داده از وجوهی است که این الگوی آشنا را به‌روز می‌کند.

ربقع زنی است که شوهرش صالح را روز عروسی گم کرده و هنوز چشم انتظار بازگشت اوست. زنی که با همه مشکلات و دغدغه‌هایش تنها یک سوال از صالح دارد و آن هم اینکه آیا آن روز ماشین را گل زده؟ زنی که هرچند انتظار می‌کشد، اما منفعل نیست و وقتی بار نمادین حضورش برجسته‌تر می‌شود که میدان مین را تبدیل به یک نخل‌زار می‌کند و جای هر مین نخلی می‌کارد.

به نظر می‌آید حضور این ضلع سوم ماجرا می‌تواند به رابطه صالح و دانیل هم حال و هوایی جدید بدهد بخصوص وقتی ربقع باید آسیب‌های وارد شده از حضور سربازان آمریکایی (خوشگذرانی با الکل و موسیقی ) به آدم‌های اطرافش مثل حسام را به تنهایی رفع کند. همه اینها در حالیست که صالح زندگی دانیل و دانیل زندگی صالح را نجات داده‌اند.

رسیدن به چنین چیدمانی در عین وامدار بودن به یک الگوی کلاسیک و بسط دادن آن در پرداخت و خطوط فرعی از نکاتی است که توانسته «بدرود بغداد» را از فیلم‌های مشابه‌اش جدا کند و مهمتر از همه اینکه با حرکت در عمق روابط انسان‌هایی که وابستگی مستقیم و چه بسا خوشایندی با کشور ما ندارند به نوعی حرف‌هایی را مطرح کند که می‌تواند مبتلابه همین مردمان باشد.

 

منبع: خبر آن لاین

4450 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

بدرود بغداد - Bedorood Baghdad        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت