Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  ساخت «من زنده‌ام» و فیلمی درباره داعش منتفی است/ حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم فجر

  شورای صنفی نمایش: ارایه بلیت نیم بها غیر از روز سه شنبه تخلف است/ «سرکوب» بعد از «سرخپوست» می‌آید

  «تگزاس» اولین پنجگانه سینمای ایران می‌شود/ آماده شدن فیلمنامه قسمت سوم

  آخرین پروانه ساخت های آثار سینمایی اعلام شد/ رامبد جوان برای فیلم جدیدش با نام «سال نو» مجوز ساخت دریافت کرد

  اهدای تندیس «دستاورد فردی ویژه» در نوزدهمین جشن حافظ

  اعتراض دست‌اندرکاران «ما همه با هم هستیم» به توقیف فیلم توسط دادستان کرمان

  احتمال اکران فیلم سینمایی «معکوس» در مهرماه ۹۸

  مرمت تالار اصلی تئاتر شهر شهریور تمام می شود/ آغاز اجراها از ابتدای پاییز

  وعده‌ی احداث یک مجتمع سینمایی در چهارباغ اصفهان

  برای ساخت «قصرشیرین» ماشینم را فروختم و بی‌ماشین هستم/ آنهایی که داد می‌زنند پول کثیف، همان‌هایی هستند که در این ۲۰ سال پولدار شده‌اند/ صحبت های رضا میرکریمی در خصوص حواشی دو فیلم جدیدش

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

به مناسبت 5 دی سالروز تولد بهرام بیضایی

یک فیلم، یک کارگردان: سگ کشی و بهرام بیضایی

:: 11 دی 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): براي مخاطبان سينماي پس از انقلاب اسلامي، نام بهرام بيضايي همواره نشاني درستي براي ارزيابي کيفيت هنري فيلم هاي سينمايي است و همراهي مردم با آثار اين کارگردان نشان از برقراري يک ارتباط حسي ميان کارگردان مولف و مخاطب پيرو تاليف دارد؛ در واقع بهرام بيضايي اگرچه از لحاظ کمي کارنامه پرباري در سينماي پس از انقلاب ندارد اما هر خبر پيرامون توليد اثر وي موجي از شور را در علاقه‏مندان به هنر به وجود مي آورد و آنها براي تماشاي فيلم بيضايي لحظه شماري مي کنند که اين مساله بيش از هر چيز ناشي از نگاه ايراني غالب در فيلم هاي اين کارگردان است و در پرتو انسجام ساختار روايت داستاني، موقعيت پردازي بکر و شخصيت پردازي حرفه اي در نمونه هايي چون شايد وقتي ديگر، مسافران و سگ کشي است که فيلم نساختن اين کارگردان علامت سوالي را براي جامعه به وجود مي آورد، زيرا حتي فاصله يک دهه اي در راه ساخت فيلم هم، جامعه را از ديدن آثار بيضايي وا نداشته است و پرفروش شدن و استقبال مناسب تماشاگران از آثار وي خود گوياي علاقه مندي به سبک روايتي بيضايي است.

بر اين مبنا اگر حافظه ديداري مخاطب را در مسير تحليل سگ کشي ملاک قرار دهيم يکي از مفاهيم مستتر در درون اين فيلم نقد مناسبات کاسبکارانه اي بود که در پرتو ناکارآمدي مديران در فرهنگسازي ديني صورت گرفت و اينکه گفته شد فرهنگسازي ديني، به اين دليل است که تصاوير و ديالوگ هاي فيلم در نقد جامعه اي شکل مي گيرد که گرچه عنوان ديني دارد اما با نگاه قشري، ظاهرسازي و تلقين وجهه مطلوب از باطن نامطلوب در واقع روز به روز در گرداب وسوسه هاي دنيايي فرو مي رود و اين هوشياري بيضايي در انتقاد به رويکردهاي تصنعي گروهي به ظاهر ديندار و نمايش تهران فرو رفته در پرتگاه مادي گرايي، از درايت کارگردان مولف سينماي ايران در ارايه تصويري حقيقي از شهر و مناسبات شهري در قاب سينما حکايت دارد.

اما حکايت سينما و استاد مولف بهرام بيضايي از اين وجه داستان غريبي است. کارگردان آشنا به قواعد سينما به علت ظرافت هاي بياني و تصويري در نقد ناکارآمدي ها، گوشه نشين شده و امروزه در شرايطي که همگان در تکاپوي ايجاد تحول در ساختار فني و بصري سينماي ايران هستند و صحبت از بازگشت بزرگاني چون تقوايي و بيضايي است اما ديگر نه از آن شور و حرارت در اين دو کارگردان اثري هست و نه جامعه خوکرده به فيلم هاي سردستي و خنثي، ديگر با آن شور و حال به استقبال فيلم هاي داراي بار انتقادي و خوش ساخت از جنس سگ کشي مي روند.

در واقع سگ کشي فرزند مناسباتي بود که با گسترش فضا براي خلق سوژه سعي در ايجاد فرصت در راستاي توليد آثار شاخص هنري با بار اقتصادي مطلوب داشت که البته تداومي نيافت و از آنجا که همواره ثابت شده که پس از يک تجربه موفق، همگان به دنبال تقليد مي روند و توان خود را نه در خلق و ابداع که در بازسازي موبه موي سبک مولف و پردازش کليشه اي قواعد جواب پس داده معطوف مي دارند فيلم هايي از جنس سگ کشي که مي توانست دروازه اي جديد را به روي سينماي سياسي بگشايد در پرتو توليد شبه روايت هاي بازسازي شده از سينماي هاليوود و پهلوي، ديگر مجالي براي عرض اندام نيافت و سينماي ايران دل خوش روزي است که بيضايي نه از سر عصبيت بلکه با شور و شوق به فيلم سازي روي آورد تا روايت حرفه اي اش در وقتي همه خوابيم با عنوان روي آوردن به توليد فيلم از سر عصبيت تعبير نشود.

 

منبع: هفته نامه سی نت - شماره دوم

2491 -  

................................................

  هنرمند مرتبط :

گلاب آدینه        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت