Header

Cinema Network Magazine

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما  |   تماس با ما  |   تبلیغات

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390 - جشنواره 33 فیلم فجر  -  جشنواره 32 فیلم فجر  -  جشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، اخبار و یادداشت ها، نویسنده ها)                                                  انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

تبلیغات

>> سفارش آگهی

 

پرونده ویژه

 

آر اس اس - RSS

 

جدیدترین مطالب

  مهران دوستی، صدای ماندگار رادیو درگذشت

  "نهنگ عنبر" طی دو روز 75 میلیون تومان فروخت / جدیدترین آمار فروش فیلم های روی پرده

  مصطفی عبدالهی درگذشت / پس از 14 سال مبارزه با سرطان

  سیه رویان و سیاه نمایی / یادداشت مهرزاد دانش درباره "قصه ها"ی بنی اعتماد

  انتشار نخستین عکس تست گریم آزاده نامداری برای فیلم «نسیم»

  اکران "رستاخیز" در عید فطر قطعی شد / "نهنگ عنبر" و "آتیش بازی" چهارشنبه 30 اردیبهشت به روی پرده می روند

  پرویز پرستویی و ابراهیم حاتمی کیا پس از ده سال بار دیگر در کنار هم / مریلا زارعی هم بازیگر "بادیگارد" شد

  جنگجویان نخل طلا / نگاهی به 10 فیلم برتر جشنواره کن 2015

  حاتمی کیا "بادیگارد" را می سازد

  مقایسه "ناهید" با آثار دسیکا و برادران داردن / بازتاب مثبت نمایش فیلم آیدا پناهنده در کن 2015

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  پرویز پرستویی و ابراهیم حاتمی کیا پس از ده سال بار دیگر در کنار هم / مریلا زارعی هم بازیگر "بادیگارد" شد

  دلایل اکران نشدن "نهنگ عنبر" و "مردن به وقت شهریور"

  حاتمی کیا "بادیگارد" را می سازد

  بهرام توکلی: از همان ابتدا دنبال یک ریتم دیوانه وار بودیم - هومن سیدی: روی هوا این پیشنهاد را زدم! / "من دیه گو مارادونا هستم" به روایت عوامل آن

  مقایسه "ناهید" با آثار دسیکا و برادران داردن / بازتاب مثبت نمایش فیلم آیدا پناهنده در کن 2015

  اکران "رستاخیز" در عید فطر قطعی شد / "نهنگ عنبر" و "آتیش بازی" چهارشنبه 30 اردیبهشت به روی پرده می روند

  جمشید هاشم پور نمایشگاه عکس «نخستین جشن عکاسان سینمای ایران» را افتتاح کرد

  جنگجویان نخل طلا / نگاهی به 10 فیلم برتر جشنواره کن 2015

  انتشار نخستین عکس تست گریم آزاده نامداری برای فیلم «نسیم»

  سیه رویان و سیاه نمایی / یادداشت مهرزاد دانش درباره "قصه ها"ی بنی اعتماد

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی دیگر به فیلم "اسب حیوان نجیبی است"

قصه فرم و محتوا

:: 25 دی 1390  ::

 

سی نت: اسب حیوان نجیبی است آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی به طور قطع در آینده و پس چند فیلم دیگر از او بیشتر خواهند نوشت اما آنچه مسلم است، فضای ذهنی فیلمساز در هر یک از آثار بهتر دیده شده اش مثل بیست، هیچ و همین اسب... به سمت تلخی و پوچی میل دارد. شاید نوعی بی رنگ و جلوه بودن دنیا و تاکید بر خوش بودن خیام وارانه در این دنیای ظاهرا آرام را که آدمهایش همچون اسیرانی در برزخ بدون سرنوشتی مشخص در پی هیچ به این سو آن سو می روند را ، بتوان به این فضا نسبت داد. اما فارغ از فلسفه فکری و جهان بینی خاص فیلمساز، می توان اسب... را به عنوان یک فیلم کمدی آبسورد هم دید و از آن به عنوان یک فیلم لذت برد و با شخصیتهایش ارتباط برقرار کرد و این را می شود به عنوان یک شاخصه مهم برای اسب... در نظر گرفت، چراکه کاهانی توانسته در پس یک اثر مستقل و صرف سینمایی، حرف و دغدغه خود را فارغ از آنچه هست به تماشاگر منتقل کند و این کار در سینمای ما کار ساده ای نیست و کمتر فیلمسازی را در سینما خودمان سراغ داریم که بتواند هم فیلم بسازد و هم در پس فیلمش حرفی بزند که می خواهد. به عنوان نمونه، در همین سال و چند ماه جلوتر از آن، فیلمی از یک فیلمساز / استاد فلسفه اکران شد که از خیلی جهات در تقابل با اسب... است. آلزایمر احمدرضا معتمدی با آنهمه ادعا و فضل فروشی درباره فهم فلسفه و تلاش برای تزریق مفاهیم دربسته فلسفی به یک فیلم سینمایی ، اثری بود که با بازی بازیگرانی مثل مهتاب کرامتی و مهران احمدی، که هر دو در اسب... هم دارند، با آن همه حمایتهای بی دریغ معاونت سینمایی و تلویزیون، باز هم نتوانست اکران موفقی داشته باشد و در ارتباط با همان مقدار تماشاگر هم ناموفق بود و دلیل آن هم چیزی نبود جز ناتوانی فیلمساز از برقراری رابطه ای پیوسته اما نه وابسته میان فرم و محتوا. هر چقدر معتمدی در آلزایمر نتوانست قصه بگوید و فقط بازی های خوب تیم بازیگری اش را به باد دارد، کاهانی توانست خوب قصه بگوید و تماشاگر را تا انتها با خود همراه کند و در آخر هم از همان تماشاگر جمله «آخرش که چی» را نشنود. اسب... را قطعا باید در پس قصه انتقادی اش در مورد برخی ضعفها و کاستی های پلیس و یا امکان جعل هویت نیروی انتظامی بررسی کرد. به طور قطع عمده برخوردهای تند و تیز معاونت سینمایی با اسب... به اینگونه مسائل و انتقادها و یا حرف و جمله های با حال و هوای جنسی لابلای گفتگوهای داخل فیلم نیست چرا که هیچ بدون هیچ کدام از این حاشیه ها باز هم مطلوب نظر منتقدان فیلم/کارگردان نبود. پس آنچه می ماند فضای فکری و جهان بینی فیلمساز است که مشکل ساز است در حالیکه صرف نظر از درستی یا نادرستی آن مفاهیم، فیلم به هیچ وجه مبلغ فکر و فضای سازنده خود نیست و تنها فضایی را برای بحث و نگاهی دیگر باز می کند که همین اتفاق هم به خودی خود بسیار ارزشمند و نشانه هوشمندی فیلمساز و سر بلند بیرون آمدن وی از آزمون دشوار قصه گویی و فیلمسازی در سینمای این مرز و بوم است.

 

منبع: هفته نامه سی نت - شماره چهارم

1204 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

اسب حیوان نجیبی است - Asb Heivan-e Najibi Ast        >> مشاهده اطلاعات کامل

کامنت های مرتبط با مطلب فوق

 

 

ارسال کامنت برای مطلب فوق

* نام

* نام خانوادگی:

* ایمیل

* متن کامنت:

 

* کد روی عکس فوق

را وارد کنید:

IP شما

54.163.68.15

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت