New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در ستایش موتسارت سینما / نقد واپس روی در هنر گوش کردن به بهانه درگذشت انیو موریکونه

arrow  ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "خرس"

لطفا از خرس بترسید

:: 19 بهمن 1390  1:17:15 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "خرس" به راحتی قابلیت تبدیل شدن به یک اثر تراژیک داشته ولی به طرز غمناکی سرنوشت خودش تبدیل به تراژدی شده است. اثر تازه خسرو معصومی نمونه واضح ایده جذاب از دست رفته است. گو اینکه این یک اصل در آثارمعصومی تبدیل شده که یک سکانس جذاب و معمول تکان دهنده را محور ساخت اثرش قرار میدهد و در این مسیر مقدمات رسیدن به این سکانس نهایی را تبدیل به یک اثر سینمایی می کند.پاشنه آشیل اثر تازه معصومی دقیقا در مرحله چینش داستانک ها و تعریف روابط علی و معلولی برای خلق فضای داستان و البته ترسیم چارچوب شخصیت های قصه اش نهفته است.به نظر می رسد خود معصومی هم در مرحله نوشتن فیلمنامه مجذوب ایده شده و تماشاگر را هم قانع شده تصور می کند.شخصیت پردازی "خرس" در کنار رویه ورود نورالدین به داستان پس از سالها مرده تصور شدن و البته نحوه رویارویی نورالدین و خرس مهمترین ارکان اقناع تماشاگر برای پذیرش اتفاق نهایی فیلم است. درست هیمنجا است که معصومی از پس چفت و بست بخشیدن به داستان برنیامده است.اصولا می بایست مطابق با قاعده وضع شده از سوی فیلم، تماشاگر برداشتی غیر سمپاتیک از شخصیت "خرس" داشته باشد و در مقابل همراهی و همدلیش با نورالدین باعث پر رنگ تر شدن وجوه منفی پیدا و پنهان شخصیت خرس شود. اما نکته اینجاست که نه تنها نحوه کنار هم چیدن موقعیت های داستانی کمکی به ترسیم درست مختصات شخصیت خرس نمی کند بلکه انفعال غیر قابل توجیه نورالدین که در مقاطعی طعنه به حماقت می زند نگاه تماشاگر را به سمت محق بودن خرس می برد. به بیان ساده تر در "خرس" رویه بیان دیالوگ ها با سکانس کلیدی نهایی و هدف احتمالی معصومی در تناقض واضح هستند.دیالوگ ها در "خرس" در تلاش هستند تا همراهی مخاطب مبنی بر منفی بودن شخصیت خرس و همراهی برانگیز بودن نورالدین و گلی را برانگیزاند.اما این دیالوگ ها هستند که به جای تصاویرو موقعیت های داستانی فیلم را به سمت سکانس نهایی می کشانند! و البته وظیفه قابل پذیرش بودن این سکانس با پیش زمینه ای چند ده دقیقه ای را عهده دارند. این مسئله به طرز گل درشتی در مرحله ورود نورالدین به شهرو نحوه مواجهه اهالی با بازگشت مرده زنده شده یا در نمونه وحشتناکتر آن نحوه رویارویی گلی و نورالدین پس از سالها یا سکانس روبرو شدن نورالدین و پسر تابه حال نداشته اش قابل ردیابی است.پرداخت این سکانس ها آن قدر دم دستی است که گویی در مناطق قطبی اتفاق می افتند چیزی تخت عنوان همراهی احساسی مخاطب با موقعیت تعریف بیرونی ندارد.این سکانس ها طبیعتا نقاط عطف فیلم محسوب می شوند ولی به طرزی غیر منطقی تخت و پرداخت نشده برگزار می شوند.ضعف در پرداخت دیالوگ ها و شخصیتها در مورد شخصیت خرس به مثابه شخصیت کلیدی فیلم هم صادق است به نحوی که تنها بعد منفی این شخصیت به طرزی گل درشت مربوط به قمارباز و بداخلاق بودن و ضعف در برقراری ارتباطش با زنان می شود.این خصوصیات جدای از کلیشه بودن می توانستند به مدد پرداختی داستانی و تصویری به اقناع تماشاگر کمک کنند ولی نکته اینجا است که این هدف به مدد بیان دیالوگ های بیرون زننده از کلیت اثر دنبال می شود ونه با کمک ابزار سینما.در واقع گویی جایگاه نریتوری داستان فیلم دست به دست میان بازیگران فیلم جابجا می شود و ما در ادامه خلاصه داستان های آنها، مقداری تصاویر سینمایی و احتمالا رخدادهای دراماتیک هم می بینیم.در مجموع می توان "خرس" را ایده ای جذاب دانست که با کمک گرفتن از یک سکانس به شدت درست و تاثیر گذارو رو خوانی گروهی از نریتورهای در قامت بازیگر درآمده سعی در همراه کردن مخاطب دارد.نتیجه اینکه "خرس" فیلم تک سکانس قتل مادر دختر خانواده توسط پدر است با چاشنی بازی دوست داشتنی فرهاد اصلانی.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

2255 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خرس - Khers        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت