New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بازخوانی یادداشتی در دفاع از ایرج قادری

يك حريف جدي در نوعي از سينما

:: 20 اردیبهشت 1391  5:35:55 PM  ::

 

سی نت: کارگردان کهنه کار و کاربلد سینمای ایران حالش اصلا خوب نیست ...
همزمان با اکران "سام و نرگس" در مهرماه سال 1381 یادداشتی نوشتم در دفاع از ایرج قادری. بی مناسبت نیست بازخوانی آن برای این روزهای سینمای ایران که حال و احوال خوشی ندارد:

"- يك ملودرام گيرا و محكم و پاكيزه، با شخصيتهاي قالبي و قراردادي (در واقع بدون شخصيت پردازي)،‌ بي اعتنا به زمينه ها و حواشي، با تمركز بر دو بخش محوري صحنه هاي دادگاه و شب اعدام، كه هر دو، خوب از كار درآمده اند. 25 دقيقه پاياني فيلم از حيث ايجاد تعليق، با يك كارگرداني و زمان بندي سنجيده، اگر نگوييم كه در سينماي ايران بي سابقه است، لااقل كم سابقه است. (هوشنگ گلمکانی)
- ... گمان نمي كنم كسي توقع بيش از اين مثلا نبوغ و نوآوري و اين جور حرفها هم داشته باشد. خيلي از سينماگرهاي امروزي همين تجربه را هم ندارد. پس تجربه و استفاده از تجارب ديگران غنيمت است ... اگر روال كار به همين وضع پيش برود، در نوع بخصوصي از سينما،‌ ايرج قادري يك حريف جدي است. (محمد شکیبی)
- ... قادري كه به زعم عده اي به دليل عدم ساخت فيلمهاي ماندگار در سينماي ايران، فيلمساز مهمي به شمار نمي رود، كارش را خوب مي شناسد و فيلمسازي را بلد است و همين مهمترين ركن كارش به حساب مي آيد. (محمد محمدیان)
- ... مي خواهم زنده بمانم هم از نظر ساخت و هم از نظر مضمون كاملا همان گونه است كه از سازنده اش انتظار مي رفت. از نظر ساخت او جاي هيچ حرفي را باقي نمي گذارد و از نظر مضمون نيز با همان عناصر و جزيياتي سروكار دارد كه بايد سروكار مي داشت ... و بالاخره همان برخورد امثال من كه مي دانند همه آن حرفها و كارها الكي است اما با لذت كامل فيلم را تا آخر مي بينند. (مسعود پورمحمد)"

مطالب بالا مربوط به يادداشتهاي جشنواره اي فيلم مي خواهم زنده بمانم است كه در ماهنامه فيلم شماره 171 نوروز سال 1374 منتشر شد. نويسندگان فوق مي دانستند كه "مي خواهم زنده بمانم" تمام و كمال متعلق به ايرج قادري نيست و خيلي خوب مي دانستند كه دوستان و آشنايان ايرج قادري همه در ساخت اين فيلم او را ياري كرده اند. اما هيچكدام از فيلم بد ننوشتند. "مي خواهم زنده بمانم" بدجوري روي اين منتقدان تاثير گذاشته بود. يك فيلمفارسي بسيار خوش ساخت. يك فيلم سرگرم كننده تمام عيار. اما حالا و پس از 8 سال، فيلمي از ايرج قادري بر پرده سينماهاست به نام "سام و نرگس". اكثر منتقدان مطبوعات در رابطه با فيلم سكوت اختيار كردند و منتقدان اينترنتي هم از هيچ چيزي كم نگذاشته اند. هرچه دلشان خواسته با قيافه حق به جانب نثار ايرج قادري و فيلمش كرده اند. بهرحال فرصت مناسبي است براي عرض اندام عزلت نشينان در حسرت ديده شدن.

من نمي دانم اين به اصطلاح منتقدان از جان ايرج قادري چه مي خواهند. نمي دانم چه چيزي در كارنامه ايرج قادري ديده اند كه بار ديگر همان را طلب مي كنند. نمي دانم چرا اين دوستان گرامي به فيلمهاي بسيار ضعيف كارگرداناني كه روزگاري فيلم درخور ساخته بودند، كاري ندارند. اين كارگردانان بسيارند و كساني هستند كه روزگاري براي ساخت حتي يك فيلم در محافل و جشنواره هاي سينمايي تقدير شده اند ...

"سام و نرگس" بهترين فيلم ايرج قادري اين سالهاست. "سام و نرگس" تمام و كمال به ايرج قادري تعلق دارد. فيلمي با مشخصات بارز سينماي فيلمفارسي خوش ساخت:
قطع هاي سربزنگاه، تحول شخصيت ها در عرض 1 ثانيه، اسلوموشن هاي به موقع، تعليقهاي حساب شده، عشق، تعصب و رفاقت آتشين و ...
همه اين ويژگيها در "سام و نرگس" در خدمت سرگرم كردن تماشاچي است. و وقتي همه حاضران در سالن نمايش براي زنده ماندن سام ناخودآگاه كف زدند و بي اختيار اشك ريختند، بايد به ايرج قادري تبريك گفت. تماشاچي مي داند كه سرانجام داستان چيست اما با اشتياق فيلم را تا انتها مي بيند و كيف مي كند و وقتي از سالن سينما وارد جهان واقعي شد همه چيز از يادش مي رود. همين كه او دو ساعت را بي دغدغه سرگرم شده كافي است.

همانطور كه دوستان سكوت كرده اي كه 8 سال پيش نوشته هاي بالا را نوشته بودند اذعان داشتند، ايرج قادري در نوعي از سينما يك حرفه اي تمام عيار است. او خيلي خوب مي داند كه تك تك لحظات داستانش را چگونه به تصوير بكشد تا بهترين تاثير را بگذارد. خيلي از فيلمسازان امروزي ما حتي از اجراي يك تعليق ساده عاجزند. همچنان در سينماي بدنه اي ما كارگردانان در تعريف يك داستان ساده هزاران بار به لكنت مي افتند.
... نبض تماشاگر مشكل پسند امروزي مثل موم در دستان ايرج قادري است. آقايان نويسنده، رحم كنيد!!!

 

منبع: سی نت

7685 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

ایرج قادری        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت