New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  «برش های کوتاه» به جرگه ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

arrow  چه فیلم‌هایی نوروز 99 اکران می‌شوند؟

arrow  شرایط ثبت نام رسانه‌ها در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

arrow  پیمان معادی به جشنواره فیلم برلین نمی‌رود/ خندهایم را تحریم کردم نه گریه‌هایم را

arrow  پرغصّه ی بی قصه / یادداشت علیرضا سعیدی کیاسری برای فیلم «درخت گردو» برنده جایزه بهترین کارگردانی

arrow  «درخت گردو» صدرنشین جدول ارزشگذاری نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت)

arrow  بازگشت به اصل خویش / یادداشت شبنم محمودی شرق برای «خورشید» بهترین فیلم جشنواره سی و هشتم

arrow  امان از این سینمای دوست داشتنی / یادداشت مصطفی محمودی برای فیلم «سینما شهر قصه»

arrow  توجه به سینمای بومی و فولکلوریک / یادداشت ندا طهرانی برای فیلم «پوست» برنده جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه

arrow  نمونه مناسبی از سینمای مقاومت و ناگفته های جنگ تحمیلی / یادداشت مجتبی محمودی شرق برای فیلم «آبادان یازده 60» دریافت کننده تندیس جایزه سرباز وطن

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

برای هنگامه قاضیانی به بهانه حضور تحسین برانگیزش در "روزهای زندگی"

تو به ما نزدیکی

:: 2 خرداد 1391  ::

 

سینما شبکه (سی نت): بیشتر از هر چیز شبیه یک زن ایرانی است، متانت و سنگینی رفتارش، چشمان گاه لرزان و گاه قاطعش، و لحن گاه تند و گاه مهربانش آنقدر ملموس و نزدیک است که هر گاه نقش خود را می یابد، جدا پنداشتن او از نقشش، دشوار می شود و ناشدنی. هنرمندی که فن بازیگری اش بر فیزیک و چهره اش می چربد و امروز توانسته با وسواس و نیز توانایی خویش، جایگاه هنری اش را بیاید. گرچه در کارنامه اش، بازی های متوسط و زیر متوسط نیز دارد (کم نه!) اما آن جاهایی که خوب بوده و عالی، چنان درخششی داشته که توانسته دو سیمرغ بلورین را در ویترین افتخاراتش بگنجاند. او کسی نیست جز هنگامه قاضیانی ...

بر خلاف تصور عمومی؛ شروع بازیگری اش از «به همین سادگی» نبود؛ هنگامه قاضیانی چندین سال قبل از فیلم میرکریمی وارد دنیای سینما و تئاتر شد و در چندین فیلم کوتاه و بلند بازی کرد. البته این تصور که «به همین سادگی» اولین صحنه ظهور اوست پر بیراه هم نیست! چرا که به واقع فیلم های قبلی قاضیانی، یا آنچنان که باید دیده نشدند و یا حضور قاضیانی آنچنان درخشان و موثر نبود که او را به عنوان استعدادی جدید معرفی نماید.

در سال 1379 با «سایه روشن» اثر دیده نشده حسن هدایت وارد دنیای سینما شد. استاد عزت الله انتظامی که در «سایه روشن» همراه او بود به او پیشنهاد بازی در صحنه تئاتر را داد. تئاتر محمل استعدادهای بازیگری است، این که آقای بازیگر در اولین تجربه بازیگری قاضیانی؛ او را دعوت به بازی در تئاتر کند، نشان از توجه انتظامی به شم بازیگری او دارد.. سپس هنگامه قاضیانی در کنار صحنه تئاتر در چند فیلم کوتاه مانند «خیابان بدون شماره» و «یک فنجان چای» به کارگردانی «پوریا آذربایجانی» ، «سه راه حل برای یک مسئله» اثر «سعید ابراهیمی فر»؛ «پشت سر باد نمی آید» به کارگردانی مریم فخیمی، «روز بیست و سوم» به کارگردانی پوپک مظفری و چند فیلم بلند همچون «بازنده»، «به آهستگی»، «تاریکخانه»، «اقلیما» و «روایت های ناتمام» ظاهر شد. اما هیچ کدام از این ها نتوانستند هنگامه قاضیانی را به عنوان بازیگری تاثیرگذار و مهم معرفی کنند. در واقع جنس بازی او نیز به گونه ای نبود که خصیصه ویژه ای را ارائه نماید و از این رو که همچنان المان شخصی خویش را نیافته بود (یا شاید هم نتوانسته بود که به نمایش بگذارد)، آنچنان در یادها نماند.

تا این که به فیلم رضا میرکریمی رسید. «به همین سادگی» قصه دیگری بود. قاضیانی چنان ارتباطی با «طاهره» (که شخصیتی پر از جزئیات و ریزه کاری بود) برقرار کرد که نقش آفرینی اش بسیاری را حیرت زده کرد (طبعاً به مذاق عده ای نیز خوش نیامد). طاهره به سرعت تبدیل به نمادی از قشر عظیمی از زنان ایرانی شد و این «در دل نشستن»، سیمرغ بلورین را برایش به ارمغان داشت. بازی در سکوت، مکث های پر از حرف و چشمان نگرانش «به همین سادگی» را (که تمام بار فیلمنامه بر روی دوش او بود) به بهترین فیلم سال بدل کرد. «طاهره» یک شخصیت درون گرا بود که در میان دغدغه های خویش تنها مانده بود و همراهی نداشت. تجلی این ویژگی های درونی در عالم بازیگری، کار یک حرفه ای است، از این رو می توان «به همین سادگی» را نقطه عطفی در کار حرفه ای او دانست. نقطه عطفی که تا به امروز از آن به عنوان مهمترین و بهترین بازی هنگامه قاضیانی یاد می شود.

بعد از کسب سیمرغ در انتخاب هایش حساس تر شد، با این حال نتوانست اوج «به همین سادگی» را تجربه کند. بازی اش در فیلم «طاووس های بی پر» جواد مزدآبادی چنگی به دل نمی زد و حضورش در «بیداری رویاها» آنچنان که باید (و از هنگامه قاضیانی توقع می رفت) نبود و بیشتر شبیه به تلاشی برای فرار از «طاهره» بود تا یافتن نقش «رخشانه». و نیز چند حضور کوتاه و افتخاری در آثاری مانند «برف روی شیروانی داغ» و «آینه های روبرو» که گام های محکمی برای او محسوب نمی شدند. تا این که به کارگردانی رسید که سال ها قبل در «به آهستگی» با او همکاری داشت. مازیار میری در فیلمش نقش «تهمینه» را به قاضیانی سپرد تا او یک بار دیگر در شمایل یک زن درون گرا ظاهر شود. در فیلم پر از رنگ و لعاب «سعادت آباد» نمایش «تهمینه» کار سختی بود اما بازی زیبا و روان قاضیانی و شناخت درستش از «تهمینه»، باعث شد این کاراکتر هم پای دیگر شخصیت ها (ی شلوغ و پر حرف)، اثر خود را بر ذهن مخاطب بگذارد.

بعد از تجربه موفق سعادت آباد؛ فیلم های مطرح از پس آن روانه شدند. «من مادر هستم» اثر به نمایش درنیامده فریدون جیرانی یکی از آن هاست که این بار قاضیانی یکی دیگر از «مشرقی»های فیلم جیرانی است. این فیلم را ندیده ام، اما تعاریفی که از آن شنیده می شود گویای آن است که هم فریدون جیرانی موفق بوده و هم بازیگران هنرنمایی درخشانی داشته اند. اثر دیگر، «میگرن» اولین فیلم بلند مانلی شجاعی فرد است که در جشنواره گذشته به نمایش درآمد. این فیلم پر از بازی های روان و جذاب است؛ قاضیانی نیز بازی قابل قبولی در این فیلم داشت. و همچنین فیلم «روزهای زندگی»، فیلم تازه اکران شده پرویز شیخ طادی، که هنگامه قاضیانی توانست دومین سیمرغ بلورینش را به خاطر بازی در این فیلم کسب کند. گرچه در این که جایزه باید به چه کسی می رسید بحث زیاد بود و به اعتقاد بسیاری (من جمله نگارنده) بازی «مهناز افشار» در «برف روی کاج ها»، «نگار جواهریان» در «بیخود و بی جهت» و «ترانه علیدوستی» در «پذیرایی ساده» استحقاق بیشتر دیده شدن را داشتند، اما بی انصافی است که درخشش قاضیانی در «روزهای زندگی» نادیده گرفته شود.
«روزهای زندگی» برای قاضیانی جنس دیگری از بازی را می طلبید. این بار او می توانست بلند گریه کند، داد بزند و ایثارش را با فریاد متجلی کند. زن با صلابتی که قاطعانه پای اصولش ایستاده و شجاعانه در پی ایفای نقش خود است. «ناهید» روزهای زندگی همان چیزی بود که قاضیانی در این سال ها به دنبال او بود. کاراکتری متفاوت از «طاهره». «ناهید» به او این مجال را داد که از «طاهره» دورتر شود. گرچه اعتفاد دارم «طاهره» بخشی از درون قاضیانی است و هیچ گاه نمی تواند او را از خود جدا کند (مگر خواسته این کار را بکند؟!) اما او با «ناهید» توانست زاویه ای دیگر از توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

به نظر می رسد اکنون هم سینمای ایران به شناخت درستی از ویژگی ها و خصایص بازی قاضیانی رسیده و هم خود او به درک درستی از تیپ اجرایش. فیلم های اخیر او نشانگر این است که مسیر حرکتش را یافته و حالا قدم هایش را مطمئن تر و محکم تر بر می دارد. این شناخت متقابل، قطعا در مسیر پیش روی قاضیانی یاری اش خواهد کرد و باید منتظر اتفاقات بهتری در کارنامه هنری او باشیم.

هنگامه قاضیانی هنرمندی است که اگر درست انتخاب شود و درست انتخاب کند، می تواند چنان ارتباطی با شخصیت برقرار کند و به لایه های زیرین نقش دست یابد که نقش را از آنِ وجود خود کند. مانند «طاهره». او در بازی اش گاه آنچنان به ما نزدیک می شود و در واقعیت ها و جزئیات زندگی ما شریک می شود؛ که بیراه نیست به او بگوییم «تو به ما نزدیکی».

 

منبع: سی نت

8295 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

روزهای زندگی - Roozhay-e Zendegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

هنگامه قاضياني        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت