New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، فیلمی که باید در مدارس اکران شود

:: 26 مرداد 1392  10:53:50 PM  ::

طناز طباطبایی و پوران درخشنده در پشت صحنه فیلم

طناز طباطبایی و پوران درخشنده در پشت صحنه فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی زنند"

 

سی نت: «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده فیلمی است درباره یک معضل بزرگ اما پنهان شده اجتماعی. اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، اثری است درباره مشکلات دختران، آن بخش از جامعه که به دلیل جنسیتشان بیشتر در معرض خطر و تهدیدهای اجتماعی هستند.

«هیس!» بدون آن‌که پرده‌دری یا حساسیت ایجاد کند یا خطوط قرمز را زیر پا بگذارد، قصه بزرگ‌ترهایی را روایت می‌کند که در شکل‌گیری یک بحران جدی در زندگی کودکانشان موثرند. کارگردان بدون محافظه‌کاری از خانواده‌ها و اولیای مدارس انتقاد می‌کند و خطاهایشان را به تصویر می‌کشد.

درخشنده به عنوان فیلمسازی که بخش اعظم کارنامه سینمایی‌اش با واژه آموزش و آگاهی گره خورده، همواره دغدغه این را داشته که در آثارش مسائلی را که خانواده‌ها، زنان یا کودکان آسیب‌پذیر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مطرح کند. «هیس!» در مسیر تجربه‌های قبلی فیلمساز قرار می‌گیرد، با این تفاوت که او هرگز در فیلم‌های قبلی اینچنین صریح و سریع به سراغ معضل کودک‌آزاری نرفته بود. معضلی که بسیاری از رسانه‌ها درباره‌اش با محافظه‌کاری صحبت می‌کنند و خانواده‌ها همچنان اصرار بر پنهان کردن و نادیده انگاشتن آن دارند.

«هیس!» را می‌توان دوست نداشت، به این نکته ایراد گرفت که تعدادی از بازیگران درست انتخاب نشده‌اند، بعضی سکانس‌ها گل‌درشت و اغراق آمیزند و... اما فیلم، اثری تاثیرگذار است که تماشاگرش را همراه می‌کند. شخصیت اصلی آن‌قدر برای مخاطب سمپاتی دارد که دوستش بدارد، نگرانش شود و این قصه پردرد و اشک را به خاطرش تا انتها دنبال کند و همه این‌ها برای یک ملودرام که نه فقط برای سرگرمی و فروش، که برای هشدار به جامعه ساخته شده، امتیاز بزرگی است.

اگر این وجه از «هیس!» را جدی بگیریم و ضعف‌های فرهنگی در مواجهه و مقابله با بحران کودک‌آزاری را بپذیریم، فیلم تازه پوران درخشنده به اثری مهم در این روزهای سینمای ایران تبدیل می‌شود که هر یک از ما می‌توانیم و باید تماشایش را به دیگران توصیه کنیم. به‌ویژه به خانواده‌هایی که فرزند دختر دارند. قصه‌ای که شیرین (طناز طباطبایی) در «هیس!» با آن روبه‌رو می‌شود تنها یک فصل از کتاب قطوری است که می‌توان درباره مشکلات دختران و زنان نوشت. مشکلاتی که تنها جامعه در به وجود آوردنشان سهیم نیست. غفلت و ساده‌انگاری خانواده‌ها در قربانی شدن این دختران سهمی به مراتب پررنگ‌تر از عامل فجایع دارد. اعتماد نسنجیده به دیگران، پنهان کردن رازهای کودک و سرپوش گذاشتن به این جرائم علاوه بر این‌که به افزایش آن‌ها منجر شده، رسیدگی به پرونده مجرمان و عملکرد مجاری قانونی را دشوار کرده است.

کودک‌آزاری تنها محصول غفلت، فقر و اعتیاد نیست. درخشنده با هوشمندی قربانیان قصه‌اش را از طبقه مرفه جامعه انتخاب کرده، از این طریق فیلم به خانواده‌هایی هشدار می‌دهد که در پشت ظاهر دلفریب و پرزرق و برق زندگیشان بدون آن‌که متوجه باشند زمینه قربانی شدن فرزندانشان را فراهم می‌کنند. کودکانی که حتی اگر مانند شیرین زندگیشان را به پای این حوادث نبازند، تا سال‌ها با عواقب جسمی و روحی این آزارها درگیرند و هرگز زندگی طبیعی و سالم نخواهند داشت.

تلاش یک فیلمساز زن برای ثبت این ناهنجاری‌ها و حساس کردن جامعه به پیامدهای شیوع چنین جرایمی، آن هم در قالب ملودرامی تاثیرگذار و با استفاده از بازیگران محبوب و شناخته شده، این فضا را برای «هیس!» فراهم می‌کند که دیده شود.

فروش بالای این اثر اتفاقی فرخنده و نشانه‌ای برای موفقیت درخشنده برای رساندن پیامش به مخاطبان انبوه است، اما سیستم پخش و توزیع در سینمای ایران با محدودیت‌ها و ضعف‌های فراوان همراه است. پس قطعا بخشی از مخاطبان بالقوه فیلم به‌ویژه آن‌ها که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، امکان مواجه شدن با این تجربه را از دست می‌دهند.

در چنین مواردی است که نهادهای آموزشی و فرهنگی باید به همراهی فیلمساز بیایند و امکان گسترده شدن دایره مخاطبان اثر هنری را فراهم کنند.

«هیس!» را دختران هم باید ببینند. پرهیز خانواده‌ها از نزدیک‌شدن به این کانون‌های بحران، حیات آن‌ها را تداوم می‌بخشد و دختران را آسیب‌پذیرتر می‌کند. آگاه شدن کودکان و اطمینان دادن خانواده و جامعه به آن‌ها برای حل مشکلات ناشی از آسیب‌های جنسیتی می‌تواند نقطه پایانی بر تکرار این فجایع باشد.

«هیس!» فیلمی است که باید در مدارس ایران برای دختران، اولیای مدارس و خانواده‌ها اکران شود تا آن‌ها در مسیری که قهرمان اثر ناخواسته طی می‌کند، قرار نگیرند. نمای پایانی فیلم و تاکید فیلمساز به ادامه این فاجعه و پرهیز از رضایت به یک پایان خوش تحمیلی، هشداری برای همه ماست، مایی که در نقش‌های اجتماعی‌مان در قالب پدر، مادر، مدیر و معلم گوشی برای شنیدن حرف‌های کودکان نداریم. این هشدار را جدی بگیریم.

 

منبع: بهار

10478 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

هیس! دخترها فریاد نمی زنند - Hush ! Girls Dont Scream        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت