Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

کم پیدا می‌شوند مردانی که هیبت مرگ دلشان را در آن لحظه‌های دهشت بار نلرزاند. تو شیر شجاع نجف آباد از آن مردانی که جبروت مرگ را فقط با نگاهت به بازی گرفتی.  /  احمد یوسف زاده

 

بازخوانی

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت در شبکه های اجتماعی

 

logo-samandehi

 

آر اس اس - RSS

 

 

جدیدترین مطالب

  اختصاص نیمی از فروش پردیس کورش به زلزله‌زدگان کرمانشاه

  آخرین وضعیت «عرق سرد» با بازی باران کوثری

  "شهاب حسینی" پس از بازدید از پردیس تئاتر تهران: به ازای هر پنج فست فودی که در شهر باز می‌شود، حداقل یک سالن نمایش لازم است

  رادیو، دانشگاه غریبِ بازیگری ست ... / گفتگوی اختصاصی سی نت با محسن بهرامی به بهانة پایانِ پخش سریال «نوار زرد»

  پدرو و آگوستین آلمودوار تهیه کننده اسپانیایی فیلم اصغر فرهادی از پروژه جدا شد/ دیگر درک درستی از هم نداشتیم و به این نتیجه رسیدیم قبل از بالا گرفتن کار از هم جدا شویم

  واکنش منتقد سایت برزیلی به «یواشکی» رضا درمیشیان: یک فیلم غافلگیرکننده با استفاده از سبکی منحصر به فرد برای روایت داستان شهری در نیوزلند

  تاکید سفت و سخت دبیرخانه جشنواره: مهلت ارسال فیلم به جشنواره فیلم فجر تمدید نمی‌شود/ نسخه تدوین شده فیلم ها تا پایان آبان ماه باید به جشنواره ارسال شود

  مراسم نابودی 5میلیون دی‌.وی.دی قاچاق با حضور بهرام رادان، پژمان بازغی و رضا داوودنژاد + 700دستگاه تکثیر + برخورد با 400ویدیوکلوب غیرمجاز

  فيلمبردارى «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی با موضوع حادثه پلاسکو به پايان رسيد/ تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره

  فیلمبرداری «دِرِساژ» اولین فیلم بلند پویا بادکوبه با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی به پایان رسید/اولین نماش در جشنواره فیلم فجر امسال

 

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نابود کردن خاطره «آتش بس 1» / یادداشت احسان رحیم زاده برای "آتش بس 2"

:: 4 آبان 1393  ::

میترا حجار، مهرانه مهین ترابی و بهرام رادان در نمایی از فیلم "آتش بس"

 

سی نت: با چند تغییر کوچک می‌توان فیلم را از «رادیو نمایش» پخش کرد، بدون آنکه محتوایش دچار خدشه ای شود. تهمینه میلانی در مقام یک معلم و موعظه گر روی صندلی روان شناس نشسته و مدام جوان های جامعه را نصیحت می‌کند. سخنرانی های کارگردان زمان زیادی از فیلم را به خودش اختصاص داده است. دو شخصیت فیلم هم مدام به بیراهه می‌روند تا روان شناس بهانه ای برای نصیحت کردن پیدا کند. خسرو(بهرام رادان) دیر به دیر حمام می‌رود تا بدنش بوی عرق بگیرد و روان شناس به او یادآوری کند که تمیز بودن و پاکیزگی چقدر کار خوبی است. زن و مرد همدیگر را مسخره می‌کنند و بستری را برای روان شناس پیدا می‌کنند که درباره فواید عیب‌پوشی و ادب و احترام حرف بزند. فیلم از دقیقه یک تا 90 مدام همین الگوی کلیشه ای را تکرار می‌کند.زن و مرد جوان دچار اشتباه می‌شوند و مشاورشان به آنها تذکر می‌دهد.

خیلی از سکانس ها را اگر جابه جا کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد؛ چون ماجراها ارتباط علت و معلولی با هم ندارند و هر کدام در گوشه فیلمنامه برای خودشان ساز جدایی می‌زنند. می‌شود در یک برنامه آموزشی رادیویی یا تلویزیونی تک تک سکانس ها را به صورت مجزا نشان داد. مثلاً در یک برنامه ترکیبی مجری به موضوع نظافت بپردازد و بخش هایی از فیلم «آتش بس 2» را در قالب آیتمی آموزشی برای مردم پخش کند.

فیلمی که ادعای انتقال مفاهیم روان شناسانه در قالب داستانی را دارد، باید بیش از این به وجوه اخلاقی و رفتاری شخصیت هایش توجه کند. خسرو(بهرام رادان) و ترانه (میترا حجار) دو انسان شبیه به هم هستند که بی خود و بی جهت در طول 90 دقیقه به جان هم می‌افتند. آیا جنگ این دو نفر ریشه در اختلافات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شان دارد؟ فیلم «آتش بس 2» به این سؤال هیچ پاسخی نمی دهد. در فیلم با شخصیت های یک بعدی طرف هستیم که معلوم نیست هر کدام چه پیشینه‌ای دارند. ترانه چه شغلی دارد و در محیط کار با همکارانش چگونه رفتار می‌کند؟ آیا به صرف اختلاف آنها بر سر انتخاب اسم بچه می‌توان گفت ترانه نسبت به خسرو مدرن تر فکر می‌کند؟ پاسخ سؤال دوم منفی است؛ چون طرز پوشش خسرو، توقعاتش و حضورش در مکان های مدرن چیز دیگری را می‌گوید. آیا می‌توانیم بگوییم یکی از آن دو نفر برونگراست و دیگری درونگرا؟ فیلمنامه نویسی که با تکیه بر آموزه های روان شناسی قصه اش را روایت می‌کند به هیچ یک از این پرسشها فکر نکرده است.

بیشتر شخصیت های فرعی حضور کمرنگی دارند و فقط چند ثانیه از جلوی دوربین رد می‌شوند. مهرانه مهین ترابی(مادر خسرو) که ظاهراً تفکرات مدرنی دارد، فقط چند جمله درباره شبکه های اجتماعی می‌گوید و زود می‌رود. پژمان جمشیدی هیچ نقش خاصی در روند پیشبرد اتفاقات ندارد. او فقط در سکانس مهمانی چند جک و لطیفه ضد زن تعریف می‌کند و پس از قهقهه ای طولانی به سرعت محومی شود.دانیال عبادی در مجموع دو سه دیالوگ بیشتر ندارد و ... .

در بین همه این شخصیت های فرعی «گوهر خیراندیش» در نقش یک پرستار بازی خوبی ارایه می‌دهد و برای لحظاتی ضرباهنگ یکنواخت فیلم را بر هم می‌ریزد. او که تسلط خوبی بر لهجه شیرازی دارد با ایفای نقش «نقره» و برقراری رابطه ای دوستانه با خسرو توانست اندکی لحن طنز به فیلم ببخشد. اگر دیالوگ های نقره را کنار بگذاریم، بقیه شوخی های کلامی برگرفته از لطیفه های پیامکی و اینترنتی هستند که بارها و بارها شنیده شده اند.



کاش این یکی هم آتش بس نبود

در شرایطی که اکثر مردم با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، تماشای جزییات زندگی مرفهان بی درد چه فایده ای دارد؟ کدام بخش از مشکلات مخاطبان سینمای ایران به دردسرهای شخصیت های فیلم «آتش بس 2» شباهت دارد؟ بسیاری از مردم ما در حسرت یک سفر داخلی به سر می‌برند؛ آن وقت بزرگترین مشکل قهرمان قصه این است که می‌خواهد به خارج از کشور برود و فوبیای (ترس شدید) هواپیما دارد!

چند درصد از مردم ما مثل آدم های مرفه این فیلم در خانه های تشریفاتی و گرانقیمت سکونت دارند و صبح تا شب به بوتاکس و گرفتن پرستار و بازی بولینگ و سفر خارج از کشور و عوض کردن دکوراسیون اتاقشان فکر می‌کنند؟

«آتش بس 2» فقط و فقط بر موج موفقیت نسخه اول فیلم سوار شده و نان محبوبیت آن اثر را می‌خورد. تهمینه میلانی در آن فیلم با تکیه بر ایده«کودک درون»، موقعیت های داستانی متعدد، بازی خوب و روان محمدرضا گلزار و مهناز افشار اثر موفقی را جلوی دوربین برد. کاش نسخه دوم فیلم نام دیگری داشت تا خاطره خوش «آتش بس» در اذهان سینما دوستان نابود نمی شد.

 

منبع: قدس آن لاین

10281 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

آتش بس 2 - Atash Bas 2        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت