Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

کم پیدا می‌شوند مردانی که هیبت مرگ دلشان را در آن لحظه‌های دهشت بار نلرزاند. تو شیر شجاع نجف آباد از آن مردانی که جبروت مرگ را فقط با نگاهت به بازی گرفتی.  /  احمد یوسف زاده

 

بازخوانی

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت در شبکه های اجتماعی

 

logo-samandehi

 

آر اس اس - RSS

 

 

جدیدترین مطالب

  اختصاص نیمی از فروش پردیس کورش به زلزله‌زدگان کرمانشاه

  آخرین وضعیت «عرق سرد» با بازی باران کوثری

  "شهاب حسینی" پس از بازدید از پردیس تئاتر تهران: به ازای هر پنج فست فودی که در شهر باز می‌شود، حداقل یک سالن نمایش لازم است

  رادیو، دانشگاه غریبِ بازیگری ست ... / گفتگوی اختصاصی سی نت با محسن بهرامی به بهانة پایانِ پخش سریال «نوار زرد»

  پدرو و آگوستین آلمودوار تهیه کننده اسپانیایی فیلم اصغر فرهادی از پروژه جدا شد/ دیگر درک درستی از هم نداشتیم و به این نتیجه رسیدیم قبل از بالا گرفتن کار از هم جدا شویم

  واکنش منتقد سایت برزیلی به «یواشکی» رضا درمیشیان: یک فیلم غافلگیرکننده با استفاده از سبکی منحصر به فرد برای روایت داستان شهری در نیوزلند

  تاکید سفت و سخت دبیرخانه جشنواره: مهلت ارسال فیلم به جشنواره فیلم فجر تمدید نمی‌شود/ نسخه تدوین شده فیلم ها تا پایان آبان ماه باید به جشنواره ارسال شود

  مراسم نابودی 5میلیون دی‌.وی.دی قاچاق با حضور بهرام رادان، پژمان بازغی و رضا داوودنژاد + 700دستگاه تکثیر + برخورد با 400ویدیوکلوب غیرمجاز

  فيلمبردارى «چهار راه استانبول» مصطفی کیایی با موضوع حادثه پلاسکو به پايان رسيد/ تلاش برای رسیدن نسخه فیلم به جشنواره

  فیلمبرداری «دِرِساژ» اولین فیلم بلند پویا بادکوبه با بازی علی مصفا و شبنم مقدمی به پایان رسید/اولین نماش در جشنواره فیلم فجر امسال

 

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مثل آدم های خانه پدری/ یادداشت هادی حیدری بر حواشی فیلم خانه پدری

:: 5 دی 1393  ::

شهاب حسینی در نمایی از فیلم "خانه پدری"

 

سی نت: هر چند "خانه پدری" کیانوش عیاری پس از چهار سال توقیف، بالاخره از چهارم دی ماه رنگ پرده سینما را به خود دید، اما خیلی زود و تنها بعد از دو روز، به دلیل حواشی به وجود آمده به اکران خود پایان داد و حال باید منتظر ماند و دید که آیا این پایان کار است؟
عیاری در آخرین ساخته سینمایی خود به مناسبات فکری و فرهنگی مرتبط به زنان در سیر تاریخی دهه های سی تا هفتاد شمسی پرداخته است. خانه پدری بر خلاف اصول سنتی روایت خطی، از همان ابتدا با ضرب آهنگ دراماتیک خاصی آغاز می شود تا تماشاگر را بر جای خود میخ کوب کند و عنان افکار وی را جهت تاثیرگذاری هر چه بیشتر، در دست گیرد تا هر چه بهتر شومی این حادثه و عواقب ناشی از آن را به وی منتقل کند.
نمایش تعصبات و تبعیض ها در طی پنج مقطع زمانی و در یک خانواده سنتی، با نشانه های ارجاعی فراوان، خانه پدری را به یک اثر اجتماعی کاملا نقادانه تبدیل کرده که به مبارزه باورهای نادرست اجتماعی شکل گرفته و پیامد های متعاقب آن رفته است. امری که باعث شده گروه های مخالف اکران فیلم، آن را به سیاه نمایی محکوم کنند و به دلیل انتساب آن به یک خانواده ظاهرا متشرع، آن را یک فیلم ضد دین بنامند که ایرانیان را وحشی نشان می دهد.
اما براستی آیا خانه پدری سیاه نمایی می کند، یا اینکه سیاهی ها را نشان می دهد. این روزها هنگامی که واژه سینمای اجتماعی به بیان آورده می شود،سیاه نمایی نیز تنگاتنگ آن استفاده می شود چرا که هنوز نه تعریف مشخصی از سیاه نمایی وجود دارد و نه اینکه مرز تفکیک شده ای میان آن و سینمای اجتماعی است. اصولا تفاوت زیادی بین یک فیلم که واقعیت سیاه را نشان می دهد با فیلمی که واقعیت را سیاه نشان می دهد وجود دارد. یک هنرمند متعهد می بایستی که مشکلات و سیاهی های موجود در جامعه را بیان کند که این امر، علاوه بر جنبه هشداردهندگی، می تواند با ارائه راهکارها و راه حل های مناسب نیز همراه باشد، چرا که اگر صرف نمایش یک واقعیت سیاه، خود هدف قرار گیرد و در نهایت حسی جز نامیدی و یأس به تماشاگر القا نکند، باز هنرمند به رسالت خود عمل نکرده است.
خانه پدری بی گمان یک فیلم هشداردهنده می باشد که نمی توان به دلیل بیان تلخی ها و سیاهی های موجود در جامعه، آن را به سیاه نمایی محکوم کرد. در این موارد بهتر است بجای پاک کردن صورت مسئله و فرار از واقعیت، به فکر راه حلی جهت حل ناهنجاری های اجتماعی شکل گرفته و تغییر باورهای نادرست، با فرهنگ سازی مناسب بود. بیان ظلم صورت گرفته در یک خانواده سنتی در چندین دهه پیش و تبعات اجتماعی و روان شناختی ناشی از آن در نسل های بعد را نمی توان با عدم اکران فیلم و سرپوش گذاشتن روی آن، نادیده گرفت، رفتاری درست مثل آدم های خانه پدری!

 

منبع: سی نت

1037 - هادی حیدری

...............................................

  اثر مرتبط:

خانه پدری - The Paternal House        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت