New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

حسن حسندوست: تدوین و تدوینگر حذف شدنی نیستند / گزارش برگزاری کارگاه تخصصی «آشنایی با تدوین»

:: 14 تیر 1394  9:36:51 AM  ::

حسن حسندوست در کارگاه تخصصی «آشنایی با تدوین»

حسن حسندوست در کارگاه تخصصی «آشنایی با تدوین»

 

سی نت: سومين كارگاه تخصصی انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران با موضوع "آشنايي با تدوين" شنبه 13 تير در سالن سيف الله داد خانه سينما برگزار شد.

به گزارش سی نت و به نقل از روابط عمومي انجمن، اين كارگاه با حضور حسن حسندوست؛ تدوينگر برجسته سينماي ايران و جمعي كثيري از اعضاي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي، تدوينگران و هنرجويان سينما برپا شد.

در ابتدای نشست کیوان کثیریان؛ رئیس شورای مرکزی انجمن ضمن اشاره به دو نشست تخصصی پیشین با عنوان "کارگاه آشنایی با طراحی صحنه" و "کارگاه آشنایی با صدا"، به معرفي حسندوست پرداخت و از او دعوت کرد تا سخنان خود را آغاز كند.

حسن حسندوست با اشاره به گستردگی موضوع تدوین عنوان کرد: «این اولین کارگاه تخصصی است که با موضوع تدوین برگزار می شود و امیدوارم فتح بابی باشد تا این اتفاق مفید باز هم تکرار شود. برای توضيح مباحث مورد نظرم 6 فیلم ایرانی و 6 فیلم خارجی را انتخاب کرده ام که دقايقي از آنها بعد از صحبت هايم نمایش داده خواهد شد.»

وي ادامه داد: «ابتدا باید به این سئوال پاسخ دهیم که تدوینگر چه می کند؟ اگر کارگردان همه کارهای یک فیلم را انجام می دهد پس وظیفه تدوینگر چیست؟ ممکن است فیلمهایی توسط کارگردانان آنها تدوین شود ولی معمولاً کارگردان های بزرگ فیلم های خود را تدوین نمی کنند. مثلاً استاد بیضایی که فیلم های خودش را تدوین می کند در فیلم های دیگران موفق تر از فیلم های خودش است. البته نمونه موفق اين كار فیلم "دونده" امیر نادری است. اصولاً تدوینگر حذف شدنی نیست و جزء لاینفک سینما است همانطوركه تدوین حذف نشدنی است چون تقطیع بصری هر فیلم باید با تدوین انجام شود.»

تدوينگر "هامون" افزود: «حالا اين سوال مطرح مي شود كه این تدوینگر چه وظیفه ای بر عهده دارد؟ در یک فیلم سینمایی استوری بورد وجود دارد که بر اساس آن فیلمبرداری انجام مي شود ولی طبیعتاً كارگردان نمی داند کدامیک از فریم های گرفته شده را می تواند یا می خواهد استفاده کند حتی ممكن است برداشت آخر در مونتاژ نهایی استفاده نشود یا ممكن است جایی دیگر در تقطیع برداشت های مختلف از یک پلان استفاده شود. در واقع تدوینگر می کوشد با درکی که از فیلمنامه دارد به گونه ای راش ها را تقطیع کند که شاهد يك فیلم خوش ساخت باشیم.»

حسندوست عنوان كرد: «در ابتدای کار یک تدوین اولیه صورت می گیرد که در آن داستان مشخص است و صحنه هاي اضافي دور ریخته مي شود. در اين مرحله زمان فيلم طولانی است ولی خبری از ریتم نیست. نكته مهم دیگری که وجود دارد انتخاب نما است که در تدوین اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است و در مرحله بعد جزئیاتی مثل نوع و اندازه پلان ها مهم است. بعد از این مرحله به فاین کات می رسیم كه در واقع کار اصلی تدوینگر از اینجا شروع می شود و خلاقیت در این بخش حرف اول را می زند.»

تدوينگر "ميكس" افزود: «چیزی که در این مرحله اهمیت دارد اصول مکانیکی و کاربرد درست آنها و در نهایت اصول زیبایی شناسی و خلاقیت است که نامحدود و گسترده هستند چون هیچ فیلمی شبیه فیلم دیگری نیست. نوع زیبایی شناسی که محصول تبادل نظر کارگردان و تدوینگر است، مشخصه اي است كه فیلم ها را از یکدیگر متمایز می کند. وقتی اصول زیبایی شناسی رعایت نمي شود احساس می کنیم همه فیلم ها شبیه هم هستند در صورتیکه در سینمای جهان متن مشابهي از شکسپیر با اجراهایی کاملاً متفاوت ساخته و ماندگار شده اند.»

تدوینگر "رنگ خدا" عنوان كرد: «در سینما دو تقسیم بندی براي تدوين وجود دارد شامل تدوین روایتی و تدوین توصیفی یا بیانی که هر یک شاخصه های خاص خود را دارند. تدوین روایتی یک مدل عام است و نمونه آن را مي توان در سینمای آمریکا به وفور دید. در تدوین فیلم های روایتی پیوند دو نمای مشابه مهم است، اصول مکانیکی مثل مچ کات اهمیت دارند و اصطلاحاً نباید متوجه تدوین شدن فیلم شویم. برش نامرئی در این شکل تدوین اهمیت زیادی دارد حتی جامپ کات هم در خدمت روایت فیلم قرار مي گيرد.»

حسندوست ادامه داد: «وابستگی دو نما به هم در این نوع تدوين اجتناب ناپذیر است و تفاوت اندازه نماها و تمایل به ادامه دادن مسیر فیلمنامه از مواردی است که موجب باورپذیري فیلم می شود. فیلم خوب فیلمی است که نتوان حتی یک نمای آن را حذف کرد. انتقال مفهوم در سینمای روايتی به صورت تدریجی است و اصل تداوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اصولاً کار اصلی تدوینگر کنترل زمان و رعایت تداوم است.»

تدوينگر "باران" عنوان كرد: «تدوین توصیفی بیان مفهوم در کنار هم قرار گرفتن دو نما است و اصالت را متعلق به مفهوم می داند. در این نوع تدوین پیوند نماها به توصیف گرایش دارد و حتی تفاوت زاویه نماها هم چندان اهمیتی ندارد. درواقع سینمای توصیفی، هنر بیان معانی است. سینما یک هنر نامحدود است و هر فیلمی که تأثیرگذار باشد فیلم خوبی است و صرفاً یک سرگرمی نیست. در واقع سینمای خوب سینمایی است که پس از اتمام فيلم در ذهن تماشاگر باقی بماند. هر فیلمی که اکران می شود لزوماً سینما نیست اما فیلمی که تأثیر میگذارد قطعاً سینما است و این تفاوت بین فیلم و سینما نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا مطرح است.»



در بخش دیگری از اين کارگاه حسندوست گفت: «مبحث بعدی این است که زیبایی شناسی هر فیلمی با فیلم دیگر متفاوت است چرا که دنیای هر فیلمی منحصر به خودش است. کشف زیبایی شناسی در هر فیلم با تدوینگر است که آن را با نظريات کارگردان ترکیب كرده و در نهایت ساختار فیلم را مشخص می کند. فیلم خوب فیلمی است که برای هر پلان آن ساعت ها وقت صرف شده باشد. من بعنوان تدوینگری که بیش از 80 فیلم در کارنامه ام دارم می توانم راجع به تک تک پلان های هر فیلمي كه كار كرده ام توضیح بدهم. مبنای ریتمی که برای تدوین فیلم انتخاب می کنیم دانستن موسیقی است و تدوینگری که موسیقی نداند در کارش به مشکل برخواهد خورد. فیلم هایی هستند که به دليل انتخاب ریتم اشتباه با وجود داشتن داستاني قوی، از بین رفته و نابود شده اند.»

در ادامه دقایقی از چند فیلم خارجي و ايراني به نمايش درآمد و حسندوست تدوين هر يك را مورد تحليل و بررسي قرار داد.

وي درباره تدوين "صلات ظهر" اشاره كرد: «فيلم برنده اسکار بهترين تدوین شده است. در اين فيلم زمان اهميت زيادي دارد و از ابتدا ساعت را در همه کادرها می بینیم چون فرد زينه مان این تأکید را داشته که مهمترین نکته در فیلم به چشم بیاید. در واقع عنصر زمان یک عنصر زیبایی شناسی در این فیلم است.»

حسندوست درباره تدوين "جهان پهلوان تختي" افزود: «فیلمنامه ای که آقای بهروز افخمی نوشت تريلر گونه بود و با فیلمنامه مرحوم علی حاتمی تفاوت های زیادی داشت. من از ابتدا در جریان نگارش فيلمنامه بودم اما می خواستیم از نماهای فیلم ناتمام مرحوم حاتمی و نماهای آرشیوی هم استفاده كنيم. برای پیدا کردن جای مناسب قرار دادن این نماها باید تمهیدی اندیشیده می شد تا در عین تأثیرگذاری با کلیت فیلم هماهنگ باشد. به گمانم این فیلم بهترین فیلم افخمی تا امروز است.»

وي در خصوص تدوين "لارنس عربستان" عنوان كرد: «این فیلم هم اسکار بهترین تدوین را از آن خود کرده است. من سکانسي را انتخاب کردم که هنگام تدوین باعث بحث بین تدوینگر و کارگردان شده است. چون دیوید لین معتقد بود طول پلان رسیدن عمر شریف از عمق صحنه باید بلند باشد و تدوینگر اعتقاد داشت این زمان باید کوتاه شود. در نهایت جادوی تدوین باعث مي شود اين حركت از عمق كادر در مدت زمان معقولی اتفاق بيفتد و تدوینگر پس از سالها بیان كرد که حرف کارگردان درست بوده است.»

حسندوست درباره تدوين "زمستان است" اشاره كرد: «اين فیلم رفیع پیتز متفاوت و به سبک سینمای سهراب شهید ثالث نزدیک است. در اين صحنه پلان هایی با دیالوگ های پینگ پونگی گرفته شده بود که در تدوین با حذف یک طرف، به گونه ای تصویر شده که انگار بازیگر در حال حرف زدن با خوش است. مهم نیست چنین تصمیمی را من بعنوان تدوینگر گرفته ام یا کارگردان بلكه مهم این است که تأثیری بر مخاطب گذاشته شود. زیبایی شناسی این فیلم را می توان اینگونه بیان کرد که زمان به سرعت می گذرد ولی کاراکترهای فیلم سر جای خود درجا می زنند.»

وي در خصوص تدوين "از نفس افتاده" عنوان كرد: «اين فيلم به دلیل بدعت در تدوین موج نو سینمای فرانسه را راه انداخت و از جامپ کات به شکل درستی استفاده کرد البته این کاملاً اتفاقی بود چون پس از اتمام فیلم متوجه شدند 30 دقیقه از فیلم اضافه است. به همين دليل ژان لوک گدار و تدوینگر با جامپ کات این 30 دقیقه اضافه را حذف کردند. امروز پس از گذشت سالها می توانیم بگوییم زیبایی شناسی اين فیلم علیرغم کوتاه شدن، دست نخورده چون همه مولفه هاي فیلم از اغراق های عجیب و غریب برخوردار است و این جامپ کات ها از فیلم بیرون نمی زنند.»

حسندوست درباره "این گروه خشن" افزود: «اين فيلم سام پکین پا نمونه جالبی از استفاده از ضد ریتم است که در اثر تلفیق نماهای اسلوموشن با نماهاي 24 فریم به دست آمده و در زمان خودش نوعي بدعت به حساب می آمد.»

وي در خصوص "رواني" اشاره كرد: «در اين فیلم آلفرد هیچکاک استفاده درستي از جامپ کات در خدمت تم اصلی فیلم و کاراکترهای آن شده است. جالب اینجاست که اين جامپ كات ها در سال 1960 استفاده شده و همچنان نو به حساب می آید. ضمن اینکه تدوینگر این فیلم همیشه در کنار هیچکاک بوده و او در بهترین فيلم هايش از تدوین توماسینی بهره برده ولی کمتر اسمي از اين تدوينگر شنیده ایم.»

در ادامه دقايقي از "رسم عاشق کشی" خسرو معصومی به نمایش درآمد و حسندوست استفاده از جامپ کات و ریتم مونتاژ را در این فیلم براي به نمایش گذاشتن خشونت و همچنين طبیعت گرایی تشریح کرد.

همچنين وي در مورد تدوين سكانسي از "کابوی نیمه شب" اشاره كرد: «اين تدوین از طریق جامپ کات فیلمنامه انجام شده و با استفاده از نماهای سیاه و سفید و رنگی و فلاش بک ها است كه در تدوین به این شکل درآمده و درخشان باقی مانده است.»

در ادامه حسندوست درباره سکانسی از "هامون" عنوان كرد: «استفاده از جامپ کات محور تدوین این فیلم است و کل فلسفه و زیبایی شناسی فیلم را تشکیل می دهد. در فیلم همه چیز در حال تغییر است ولی حميد هامون همانگونه که می گوید آویزان و بلاتکلیف است و در انتها خود را به دریا می سپارد.»

"آسمان محبوب" آخرین فیلمی بود كه دقايقي از آن به نمايش درآمد و تدوينگر فيلم اين تجربه را چنين تشريح كرد: «در این فیلم استفاده از چند نوع ریتم در پلان های مختلف داریم و سعی کردیم زمان را از بین ببریم و جامپ کات هایی که صورت گرفته به لحاظ زیبایی شناسی معنا دارد. شما وقتی در بیهوشی هستید تداوم از بین می رود (یعنی هیچ چیز مچ کات نیست) به همین خاطر جامپ کات انتخابي مناسب بود.»

حسن حسندوست در پايان اظهار اميدواري كرد كه با توجه به تخصصي نبودن داوري تدوين فيلم ها اين بخش از داوري جشن منتقدان خارج شود.

سومين كارگاه تخصصي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران با موضوع "آشنايي با تدوين" از ساعت 17.15 در سالن سيف الله داد خانه سينما آغاز شد و تا ساعت 20.15 ادامه يافت.

...............................
گزارش: گلاره محمدی

 

منبع: سی نت

1727 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت