Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  اعتراض دست‌اندرکاران «ما همه با هم هستیم» به توقیف فیلم توسط دادستان کرمان

  احتمال اکران فیلم سینمایی «معکوس» در مهرماه ۹۸

  مرمت تالار اصلی تئاتر شهر شهریور تمام می شود/ آغاز اجراها از ابتدای پاییز

  وعده‌ی احداث یک مجتمع سینمایی در چهارباغ اصفهان

  برای ساخت «قصرشیرین» ماشینم را فروختم و بی‌ماشین هستم/ آنهایی که داد می‌زنند پول کثیف، همان‌هایی هستند که در این ۲۰ سال پولدار شده‌اند/ صحبت های رضا میرکریمی در خصوص حواشی دو فیلم جدیدش

  توقف اکران «ماهمه باهم هستیم» در کرمان!

  بلیت «پردیس رازی» از این پس در تمام ایام هفته نیم‌بها خواهد بود

  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

  امکان اکران «روزهای نارنجی» در پاییز/ حضوردر جشنواره های خارجی ادامه دارد

  فیلمبرداری «دوزیست» با بازی جواد عزتی و هادی حجازی فر به پایان رسید

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  توقف اکران «ماهمه باهم هستیم» در کرمان!

  برای ساخت «قصرشیرین» ماشینم را فروختم و بی‌ماشین هستم/ آنهایی که داد می‌زنند پول کثیف، همان‌هایی هستند که در این ۲۰ سال پولدار شده‌اند/ صحبت های رضا میرکریمی در خصوص حواشی دو فیلم جدیدش

  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

  بلیت «پردیس رازی» از این پس در تمام ایام هفته نیم‌بها خواهد بود

  احتمال اکران فیلم سینمایی «معکوس» در مهرماه ۹۸

  فیلمبرداری «دوزیست» با بازی جواد عزتی و هادی حجازی فر به پایان رسید

  پردیس سینمایی ملت 15 سالنه می شود

  امکان اکران «روزهای نارنجی» در پاییز/ حضوردر جشنواره های خارجی ادامه دارد

  اعتراض دست‌اندرکاران «ما همه با هم هستیم» به توقیف فیلم توسط دادستان کرمان

  وعده‌ی احداث یک مجتمع سینمایی در چهارباغ اصفهان

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

هیچ مرده‌ای نمی‌تواند اعتراف کند ... / یادداشت نزهت بادی برای "اعترافات ذهن خطرناک من"

:: 28 مرداد 1394  ::

نگار جواهریان و سیامک صفری در نمایی از فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من"

 

سینما شبکه (سی نت): از آنجا که روایت فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من" به کارگردانی هومن سیدی را راوی بر عهده دارد که معلوم نیست مرده است یا زنده، با روایتی مغشوش، آشفته و نابسامان روبرو هستیم و در فضای گیج‌آور و پارانوییدی به سر می‌بریم که در آن هیچ مرزی میان دروغ و واقعیت وجود ندارد. چون مرد که حافظه‌اش را به دلیل تأثیر مخرب و ویرانگر مواد مخدر از دست داده و در هپروت افیون باری گرفتار شده است، همه‌چیز را از زاویه دید شکاک و تردیدآمیزش می‌بیند و با بدبینی و سوءظن با دنیای اطرافش مواجه می‌شود. درواقع ارتباط ذهن بیمارگونه او چنان واقعیت مخدوش شده است که جهان پیرامونش چیزی جز همان دنیای مضمحل و پلید و تباه‌شده درونی او به نظر نمی‌رسد.

پرسه‌زنی‌های او در میان شهر به خوابگردی‌های کسی می‌ماند که انگار سال‌هاست به مردن خود عادت کرده است و دیگر از آن ترسی ندارد و حالا فقط به دنبال این است تا بفهمد در زمان زنده بودنش چه جور آدمی بوده و چرا سرانجامش به چنین مرگی کشیده است و در این جستجوگری‌های رنج بار است که می‌فهمد او پیش‌ از اینکه بمیرد، در جهنم گناهانش زنده‌به‌گور شده است و حالا نه می‌تواند به دنیای زندگان بازگردد و نه می‌تواند به جهان مردگان وارد شود و از این رو همچون روحی سرگشته در برزخش ترسناک میان این دو جهان پرسه می‌زند.

انگار به خاطر همه بدی‌های نابخشودنی‌اش در گذشته مجبور است تا ابد رنج تسلی ناپذیر زیستن را در کالبد مرده‌ای تحمل کند که حتی نمی‌داند مرده است و باید به طرز دردناکی هر بار مسیر مخوفی را که تا به حال طی کرده، به یاد بیاورد و با شخصیت شرارت‌بار و پلید خودش روبرو شود و چنین تجربه زیستنی از هزار بار مردن وحشتناک‌تر است. درواقع در چنین شرایطی کابوس واقعی، مرگ نیست. بلکه نامیرایی در جهانی است که گویی عذاب آن پایانی ندارد و زندگی در آن می‌تواند بزرگ‌ترین مجازات به حساب بیاید.

به همین دلیل تلاش‌های مرد برای به یاد آوردن واقعیت از دل توهمات و هذیان‌های مالیخولیایی‌اش به پروسه بیهوده و عبثی تبدیل می‌شود که او را بیشتر در عمق تنهایی‌اش فرومی‌برد و بر ناامیدی و پوچ‌گرایی‌اش می‌افزاید. چون کشف راز مرگش و یافتن هویت گمشده‌اش بجای اینکه اوضاع را بهبود بخشد و او را از درون مغاک هولناکی که در آن سقوط کرده برهاند، پرده از پلیدی و آلودگی شخصیتش کنار می‌زند و تیرگی و تباهی‌اش را می‌نمایاند و به همین دلیل در انتهای داستان همه‌چیز سیاه‌تر و یأس‌آورتر به نظر می‌رسد. درواقع اگر آدمی بتواند در زندگی‌اش از خود بگریزد و با غرق شدن در اوهام و خیالات خویش را فریب دهد، مرگ هاله فریبنده و دروغین پیرامون او را می‌شکافد و وادارش می‌کند تا با خود واقعی‌اش روبرو شود. در چنین وضعیتی که رویارویی با خود همچون ملاقات با شیطان درون خویش است، خودفراموشی تنها چاره این تنگنای گریزناپذیر به نظر می‌رسد.

پس می‌توان فیلم را اثری درباره یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های بشری یعنی خودفراموشی و ازخودبیگانگی دانست و هومن سیدی نشان می‌دهد که با تسلط بی‌نظیری می‌تواند پرسش‌ها و دغدغه‌های شخصی‌اش پیرامون هستی، ماهیت انسانی و رابطه پیچیده میان آن دو را در فرم و ساختاری نوآورانه و آوانگارد بیامیزد و جهان‌بینی و لحن و فضای خاص و متفاوت خود را در اثری تجربی و بازیگوشانه تلفیق کند و فیلمی فراموش‌نشدنی درباره رنج تحمل‌ناپذیر فراموشی انسان معاصر بسازد.

 

منبع: هنر آنلاین

2078 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

اعترافات ذهن خطرناک من - Confessions of My Dangerous Mind        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت