Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  از ارومیه تا زاهدان: نمایش قطعی 15 فیلم‌ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در 30 استان کشور

  انتخاب بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر از طریق تلگرام، اپلیکیشن و سایت

  رامبد جوان فیلم سینمایی «قانون مُرفی» را کلید می‌زند/ یک اکشن طنز

  «مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی با ریتم تند/ اولین تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

  ساخت موسیقی «به وقت شام» توسط کارن همایونفر به پایان رسید/ جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد

  مصطفی کیایی: فقط سازمان آتش نشانی از «چهارراه استانبول» حمایت کرد/ امیدوارم نتیجه فیلم را در جشنواره ببینیم

  اولین فیلم عید نوروز 97 مشخص شد: «آن‌سوی ابرها» مجید مجیدی پس از جشنواره فیلم فجر اکران میشود

  تهمینه میلانی فیلمنامه «پازل» را به شورای پروانه ساخت داد

  محمدحسین مهدویان: «لاتاری» بهترین فیلمی‌ست که تا به حال ساخته‌ام + جدیدترین عکس از هنرنمایی ساعد سهیلی

  پاسخ احمد امینی به فرزاد موتمن: «سراسر شب» در هیات انتخاب جشنواره کمتر از چهار رای داشت

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  از ارومیه تا زاهدان: نمایش قطعی 15 فیلم‌ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در 30 استان کشور

  گزارشی از آن سالی که «هامون»‌ به جشنواره رسید/ عجیب‌ترین و جذاب‌ترین فیلم داریوش مهرجویی روز بیستم بهمن ماه به دفتر جشنواره رسید

  رامبد جوان فیلم سینمایی «قانون مُرفی» را کلید می‌زند/ یک اکشن طنز

  حاشیه‌نگاری بر جنجالی‌ترین سیمرغ فیلم فجر

  سینماهای مردمی سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد/دو سینمای تازه تاسیس به جشنواره نرسیدند/پردیس «مگامال» تنها سینمای جدید این دوره از جشنواره

  «خوک» مانی حقیقی به بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین راه یافت + انتشار اولین عکس و خلاصه داستان متفاوت فیلم

  برخلاف شایعات مطرح شده «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا به فجر می‌رسد/ انجام اصلاحاتِ ۲ دقیقه پایانی

  «مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی با ریتم تند/ اولین تجربه ساخت آب در «جشن دلتنگی»

  محمدحسین مهدویان: «لاتاری» بهترین فیلمی‌ست که تا به حال ساخته‌ام + جدیدترین عکس از هنرنمایی ساعد سهیلی

  جنگی‌سازان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را بشناسید

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

قدر نادیده‌ترین فیلم سال ۹۵ / یادداشت پویان عسگری برای "وارونگی"

:: 13 دی 1395  ::

سحر دولتشاهی در نمایی از فیلم سینمایی "وارونگی"

 

سی نت: کاش بهنام بهزادی «استتیک» فیلمسازی را بیشتر جدی می‌گرفت و اهمیتی مضاعف برای کارگردانی و پیدا کردن معادل‌های بصری متناسب با ایده‌های مضمونی قائل می‌شد. کسی که با فیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» نشان داد کارگردان قابلی است و ایده‌هایی نو در سر می‌پروراند. گرچه آن فیلم زیر بار نمادگرایی قراردادی، کمر خم می‌کرد و به پرواز در نمی‌آمد اما از خشونت و تندی‌ای بهره می‌برد که برای سینمای محافظه‌کار و فرتوت دهه هشتاد شمسی، عجیب می‌نمود. روستای «لیو»، دخترک خیالی یادآور آیدای «نفس عمیق» و پیر پسر تهی از شوق و شور زندگی، در نسبت با تصاویر سرد و خشنی که بایرام فضلی فیلمبردار ثبت کرده بود، زیادی قابل پیش‌بینی و آماتوری بودند. در فیلم دوم «قاعده تصادف»، بهزادی مسیری معکوس را طی کرد. او تمرکز و توجه‌ خود را بر جزئیات متن و ماجرای تحت تاثیر «درباره الی» گذاشت و در اجرا، در مسیری امتحان پس داده و مطمئن از نظر پسند منتقدان قدم گذاشت؛ فیلمی بر مبنای چند «پلان-سکانس» طولانی. فیلم تقابل فرزندان با پدران را مطرح می‌کرد و همچون فیلم مهم و ستایش شده اصغر فرهادی، از خلال تنش فزاینده به «موقعیت بغرنج اخلاقی» می‌رسید. اما برخلاف فیلمنامه کم و بیش تازه‌اش، در کارگردانی دستاورد و موفقیتی نداشت. بخصوص که در نسبت با فیلم قبلی از جسارت و تهورش در رسیدن به خشونت تصویری مورد نیاز متن، کاسته بود و محافظه‌کارانه با ایده فرمال معمولی‌ به دنبال جلب نظر منتقدان بود.

این اوج در متن و فرود در کارگردانی، در «وارونگی» شدت بیشتری پیدا کرده است. فیلمی نو، دقیق و با حوصله در پرداخت بطئی و تدریجی زوال جایگاه اجتماعی/خانوادگی یک زن سختکوش و مهربان که بخاطر «تنگ‌نظری زندگی» و «خودمحوری اطرافیانش» از طرف خانواده‌ مورد سئوال و مواخذه قرار می‌گیرد و به اجبار و از سر طبیعت جبار زندگی، به فهم تازه‌ای از مسئولیت پذیری می‌رسد. با بازی عالی سحر دولتشاهی (بهترین حضور یک بازیگر زن در نقش اصلی یک فیلم سینمایی در سال 95) همراه زن و نیازهایش می‌شویم و به شکلی واقعی، به او و خواسته‌هایش حق می‌دهیم. اما فیلم در کارگردانی و پرداخت بصری قصه‌ی کار شده‌اش، عقب می‌ماند و به ظرایف واضح و مستتر در فیلمنامه، چیزی اضافه نمی‌کند. انگار در حال تماشای فیلمی تلویزیونی هستیم که به امکانات فوق‌العاده متنش آگاه نیست. این فیلم باید به دست فیلمسازان طراز اولی چون برادران داردن یا کن لوچ ساخته می‌شد تا حتی از تماشاگر عادی هم دل ببرد و دلش را هنگام تماشای چنین داستان سنگدلانه‌ای ریش ریش کند؛ تبدیل خشونت درونی به التهاب بیرونی، برجسته کردن بزنگاه‌های داستانی، و نمایش آلودگی هوای تهران و تلفیق آن با آلایش درون شخصیت‌ها. که اگر بهنام بهزادی به سادگی از کنار این موارد نمی‌گذشت با یک شاهکار سینمایی طرف بودیم.

اما باید به فیلمنامه و کاری که بهزادی برای انجامش دورخیز کرده و تا حد زیادی به آن دست یافته، احترام گذاشت. کمتر فیلمی را در سال‌های اخیر بخاطر می‌آوریم که در پردازش داستان و «تماتیک»های مورد نظرش، اسیر عجله و شتاب نشده باشد و به تانی و آهستگی همه چیز را پیش ببرد. اعتراف می‌کنم «وارونگی» تنها فیلم این سال‌ها است که مرا در حساب کتاب‌های هنگام تماشای فیلم، سورپرایز کرد. در ابتدا و میانه فیلم، پذیرفته بودم که محدودیت‌ها جایی برای تنفس امکانات باقی نگذاشته‌اند اما در انتهای فیلم، جایی که زن در ماشین مرد همراهش و در حضور او به فهم «دلخوشی» نائل می‌آید، به تحسین فیلم برآمدم. نکته در پایین آوردن اندازه، میزان و «دوز» ایده‌های داستانی است و رسیدن به اوجی «خفیف» متناسب با مسیر ساده اما پر جزئیات درام فیلم. فیلمی که از اسم و مفهوم «وارونگی» هوای تهران و بهانه بیماری مادر به «وارونگی» جایگاه شخصیت زن در خانواده و جامعه‌اش می‌رسد و درک تازه‌، مدرن و قابل فهمی از «مسئولیت پذیری» ارائه می‌دهد. گرچه در این میان، در یکی از نقاط عطف داستانش، در برخورد بد خانواده با زن - بیرون کردن زن از کارگاه خیاطی‌اش - تقلب و اغراق می‌کند اما بواسطه پرداخت ریزبافت و منحنی رو به رشد درام‌اش، شایسته تحسین و جدی گرفته شدن است. فیلمی که کمتر کسی به استقبال‌ آن خواهد رفت و برایش آغوش خواهد گشود. آن‌هم در زمانه‌ای که فیلم‌های پر سر و صدا و بیش از حد اغراق شده‌ای چون «ابد و یک روز» سعید روستایی و «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی، گوش‌ها را کر و چشم‌ها را پر کرده‌اند، و در پسند و سلیقه عمومی، فرصت و مجالی برای توجه به رویکرد حداقلی، «کم اندازه» و البته خاص «وارونگی» باقی نمانده است.

 

منبع: خبر آنلاین

764 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

وارونگی - Waroonegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت