Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  یک فانتزی سبک مند / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «آشغال های دوست داشتنی»

  «مغزهای کوچک زنگ زده» فاتح مقتدر سال / بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت «سینما شبکه» (سی نت)

  «مغزهای کوچک زنگ زده» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت) معرفی شدند

  از «متری شیش و نیم» تا «ژن خوک» / فیلم‌های نهایی اکران نوروز 98 مشخص شدند

  «دونده» روی هر نسلی از مخاطبان و فیلمسازان اثرگذار خواهد بود / بهروز غریب‌پور از اهمیت بازسازی فیلم‌های مهم سینما می‌گوید

  اینها اصلاً ما رو قبول ندارند به ما میگن مطرب/ پایان «مطرب» هفتمین ساخته سینمایی مصطفی کیایی در استانبول

  اکران «مدیترانه» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ ده دقیقه به فیلم اضافه شد

  وقتی شعار «مرگ بر کیمیایی» دادند! / گزارشی از نشست نقد فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی در خانه سینما

  ۱۹ اسفند؛ پایان مهلت ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره جهانی فیلم فجر

  بازتاب نمایش «آشغال‌ها...» در دانشگاه / «قرار نیست بیانیه سیاسی بدهیم»

 

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

سینما و صنعت؛ دو روی سکه / یادداشت علی نعیمی به مناسبت روز ملی سینما

:: 21 شهریور 1396  ::

21 شهریور، روز ملی سینما

 

سی نت: اینکه چطور و براساس چه اسنادی بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال را به عنوان روز ملی سینما اعلام کردند و در تقویم جایی برای ان در نظر گرفتند همواره یکی از حلقه‌های گمشده نامگذاری این روز است. اما اینکه می‌شود به بهانه این نامگذاری برای یکبار در سال هم که شده درباره سینما و جادوی پرده نقره‌ای صحبت کرد غنیمت بزرگی است که اهل سینما باید قدر آن را بدانند. از روزی که برادران لومی‌یر تصویر ورود قطار به ایستگاه را روی پرده نشان دادند و تماشاگران با وحشت اینکه با قطار برخورد نکنند سالن تاریک سینما را ترک کردند، تا همین امروز سینمای دنیا روزگار پر فراز و نشیبی را پیموده است. حتی زمانی که به دستور شاه قاجار سینماتوگراف برای نخستین‌بار از فرنگ به ایران آمد و اوانس اوهانیانس نخستین فیلم صامت سینمای ایران را ساخت، هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد سینما در کنار فوتبال دو صنعت معجزه‌آسای قرن باشند که می‌توانند در کنار اعجاز خود در سیطره وجودی انسان، بخش‌های مختلفی از جمله اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را نیز در قلب خود جای دهند. به واقع کدام پدیده‌ای را در دنیا سراغ دارید که بتواند در لحظه در سرنوشت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی یک ملت تاثیرگذار باشد. شاید از همین رو است که سینما را می‌توان به عنوان یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های امنیت ملی برای کشور قلمداد کرد که رویکرد دولت‌ها نسبت به آن فراتر از تصمیمات مقطعی می‌تواند ایدئولوژی و سیاست‌های فرهنگی یک کشور را تعیین کند.

در ساختار فعلی سینمای ایران توجه به رویکرد فرهنگی و توفیقات روزافزون سینما در این حیطه موجب شده است نگاه صنعتی و اقتصادی به سینما فارغ از چگونگی رسیدن به آن همواره از کانون توجهات دور بماند. سینمای ایران بیش از آنکه به بودجه شخصی وابسته باشد، نهادهای دولتی و شبه دولتی در چگونگی رسیدن به تولید نقش ایفا می‌کنند و آفت سینمای دولتی پس از آنکه آزمون و خطاهای بسیاری را پس از پیروزی انقلاب برای استقلال فکری طی کرد؛ هیچگاه نتوانست از پوستین ضخیم نگاه و وابستگی دولتی خارج شود و بخش خصوصی نتوانست تعریف درستی از صنعت سینما را خارج از منظومه فکری جناح‌های مختلف سیاسی و دولتی برای خود ایجاد کند.

سینمای ایران با وجود آنکه در اتفاقات فردی همچون موفقیت سینماگران و فیلمسازان مطرح ایرانی که در عرصه بین‌المللی نام نیکی از خود به جای گذاشتند، در بخش تولید و زیرساخت‌ها و توجه به سینمای تجاری و رابطه مستقیم عرضه و تقاضا همواره سایه سنگین نظارت دولت‌ها را روی سر خود احساس می‌کرد. این سنگینی نگاه در مقاطعی با ملاطفت بیشتر و در زمانه‌ای با شدت بیشتری همراه بود. اما چیزی که هیچگاه اجازه نداد سینمای ایران به فراتر از موضوعات و گونه‌های مختلف سینمایی فکر کند و اساسا در تعریف جایگاه سینما هیچ‌گاه مخاطب در چرخه تعریف جایگاهی نداشت؛ تنبل شدن بخش خصوصی با چشم داشتی به بودجه‌های دولتی بود. بودجه‌هایی که مسیر فکری فیلمساز را گاه تا نقطه مقابل دیدگاه خود تغییر داده است و آلوده شدن سینما به نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی موجب شده است در طول عمر پیدایش سینما در کشورمان تا امروز چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن هیچ‌گاه مزه ارتباط مستقیم با مخاطب را جامعه سینما دوست ایرانی احساس نکند. روز ملی سینما در تمامی این سال‌ها فرصت فکر کردن به چگونگی ایجاد چنین جایگاهی برای تعریف درست از صنعت در سینما است. روزی که بتوان بدون داشتن بودجه دولتی از اقتصاد آزاد و رابطه مستقیم با مخاطب صحبت کرد.

 

منبع: روزنامه صمت (صنعت، معدن، تجارت)

1303 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت