New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره پیمان قاسم‌خانی که امروز ۵۱ سالش شد/ نویسنده هزارچهره در اولین سال از نیم قرن دوم

:: 30 دی 1396  10:12:31 PM  ::

پیمان قاسم خانی

پیمان قاسم خانی

 

سی نت: در سینما و تلویزیون کم پیش می‌آید کسی بتواند چند کار را با هم انجام دهد و همه‌شان را درست و دقیق به سرانجام برساند. کم پیش می‌آید را خیلی دقیق نگفتم. تا الان خیلی نمونه‌های زیادی نبوده که بشود از آنها نام برد. بوده‌اند فیلمسازانی که خودشان فیلمشان را نوشته‌اند، اما آنها در واقع فیلمساز بوده‌اند، تا نویسنده.

حتی بوده‌اند کارگردان‌هایی که در فیلم خودشان بازی کرده‌اند – مثل مهدی فخیم‌زاده – اما در تعریف کلی حتی اگر در فیلم‌ها و سریال‌های دیگر هم بازی کرده باشند، در ابتدا فیلمساز بوده‌اند و بعد بازیگر، اما در سینمای ایران شاید یک نفر – و فقط یک نفر – باشد که در همه عرصه‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری حضور داشته و در همه رشته‌ها هم موفق بوده است.

آن یک نفر پیمان قاسم‌خانی است. و البته تنها کسی که با نوشته‌هایش بیشتر به شهرت رسید تا کارگردانی یا بازیگری‌اش، و این امتیاز کمی نیست برای کسی که در این حرفه مشغول به کار است. پیمان قاسم‌خانی موجد نوعی از ادبیات در سریال‌ها و فیلم‌های کمدی شد که پیش از او اصلا دیده نمی‌شد. نوعی از کمدی که بیرون از متن وجود دارد و نویسنده آن را به داخل متن می‌آورد. شکلی که به حافظه تماشاگر وابسته است و او را تشویق می‌کند پیگیر فضاهای دیگر در اطرافش باشد تا درک کند کمدی داخل فیلم چیست.

پیمان قاسم‌خانی تنها کسی است که در همه این سال‌ها ارزش تماشاگری که پای سریال تلویزیونی نشسته یا برای دیدن فیلم به سینما رفته را فهمیده و او را برای خودش نگه داشته است. با پیمان قاسم‌خانی فیلمنامه نویسی برای سینمای کمدی ارج و قرب دیگری یافته است.

بازیگری: پراکنده، مختصر و مفید

کلا چهار فیلم در تمام دوران کاری‌اش بازی کرده، ودر دوتای آنها فقط بازیگر بوده است. در دوتای دیگرعلاوه بر بازی نویسندگی کار را هم بر عهده داشته است. «عاشقانه»، به کارگردانی علیرضا داودنژاد روبروی خسرو شکیبایی در کنار بهاره رهنما بازی کرد و نقش پسر رگ گردنی غیرتی را جوری بازی کرد که احتمالا خودش هم باورش نشده است. فیلم به شدت در فیلمنامه ایراد دارد و احتمالا پیمان برای اینکه خودش را به سینمای ایران اثبات کند در فیلم بازی کرده است. از آن به بعد در دو فیلم دیگری که بازی کرد در جای درست خود قرار داشت و توانست حس کمدی‌ وجودی‌اش را به نقش اضافه کند.

«سن پطرزبورگ» فیلم دیگری بود که بعد از گذشت سال‌ها از «عاشقانه» همراه با محسن تنابنده جلوی دوربین رفت و همان شخصیتی که نوشته بود را اجرا کرد. فرشاد در سن پترزبورگ یک جوجه خلافکار است که از بد حادثه پایش به زندان باز شده است و احتمالا خیلی در حال و هوای خلاف‌های سنگین نیست. کمدی رفتاری فرشاد گاهی از بیرون از شخصیت می‌آید. شیرینی فرشاد را کسی جز خود پیمان قاسم‌خانی نمی‌توانست روی پرده بیاورد.

در «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» هم مثل «عاشقانه» نقشی را بازی کرد که خیلی به خودش نزدیک نبود. او ما را عادت داده است که با شیرینی طنزش همراه شویم، اما با حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی و ترانه علیدوستی مجالی برای ابراز وجود پیمان قاسم‌خانی نمی‌ماند. در «طبقه حساس» اما حکایت کاملا فرق می‌کند. پیمان قاسم‌خانی تنها در یک صحنه آن هم به عنوان یک مرده با رضا عطاران دیالوگ می کند. در همین تک صحنه اما امضای خود را روی کار می‌گذارد تا تماشاگر بفهمد نویسنده این کار کسی جز پیمان قاسم‌خانی نیست.

فیلمنامه‌نویسی: پایه‌گذار ادبیات مردم دهه هفتاد به بعد

مهم‌ترین وجه چهره پیمان قاسم‌خانی وجه نویسندگی او و فرم نوشته‌هایی است که به تلویزیون و سینمای ایران آورده است. در این حیطه با قاطعیت می‌شود گفت پیمان در تاریخ سینمای ایران بی رقیب است. بخشی از کمدی‌ای که قاسم‌خانی می‌نویسد به علایق شخصی‌اش وابسته است. یکی از این علایق فوتبالی بودن اوست. نمونه اش را در «سن پطرزبورگ» می‌توان دید.

او(فرشاد) در صحنه‌ای از «سن پطرز‌بورگ» در دیالوگ با اندیشه فولادوند با پشت سرهم کردن نام تیم های لالیگا و تیم های فوتبال مشهور اسپانیایی به عنوان یک جمله اسپانیش ذهن تماشاگر را به بازی می‌گیرد.علاوه بر این تک صحنه او در سریال پژمان اصلا یک موضوع فوتبالی را دستمایه شوخی‌هایش قرار می‌دهد. پژمان قصه فوتبالیست تیم پرسپولیس؛ پژمان جمشیدی است که حالا بازنشسته شده است و دیگر تیمی او را نمی‌خواهد. قاسم‌خانی در این موقعیت بهترین شوخی‌های فوتبالی‌اش را رو می‌کند و تماشاگری که فوتبال را دنبال می‌کند اتفاقا بهتر از تماشاگری که علاقه‌ای به فوتبال ندارد می‌تواند این شوخی‌ها را درک کند.

یکی دیگر از موتیف‌های تکرار شونده متن کارهای پیمان شوخی‌ای است که در چند فیلم تکرار کرده است. در «مارمولک» رضا دنبال آدرسی می‌گردد و از یکی دو نفر آدرس را می‌پرسد. خبر هم ندارد که شهرداری ترتیب کوچه ها را به هم ریخته است. این ماجرا به نوعی دیگر در سن پطرزبورگ تکرار می‌شود در همان صحنه ای که با اندیشه فولاوند به گفتگو نشسته است در تعریف از پروفسور باقر زاده می گوید: «ایشان یک عد را بین هشت و نه به نام خودش ثبت کرده. ترتیب اعداد از این به بعد اینجوری است. شش، هفت، هشت، باقرزاده، نه، ده.» از این جور شوخی‌های امضا گونه در کارهای دیگر قاسم‌خانی هم هست.

نکته بارز دیگر در نوشته های پیمان قاسم‌خانی ادبیاتی است که او وارد زبان فیلمنامه‌نویسی کرد. کمتر پیش می‌آید که ادبیات یه کار تلویزیونی یا فیلم سینمایی اینچنین فراگیر شود. قاسم‌خانی در پاورچین از جایی فرضی گفت به نام برره که آداب و رسوم خاص خود را دارد و زبان خودش را. در این ناکجاآباد آدمها به زبانی نزدیک به فارسی حرف می‌زنند و اصطلاحات خاص خودشان را دارند. این ادبیات تا همین حالا در میان مردم گسترش پیدا کرده است و انگار به بخشی از زبانشان تبدیل شده است. نمونه‌اش کلمه ماندگار پاچه خاری (با الف به معنای خاراندن، نه به معنای خوردن) که به کسی اطلاق می شود که زیادی از بالادستی‌اش تعریف می کند. این واژه منحصر به فرد در کتاب ادبیات مردم حک شده است و انگار چنان وجه فرهنگی غالبی دارد که نمی خواهد از این فرهنگ بیرون برود.

«پاورچین» تبدیل به «شب‌های برره» شد و فرهنگ برره‌ای در میان مردم گسترش یافت. فرهنگ آشنای برره ای را انگار مردم زندگی می‌کردند و خودشان خبر نداشتند. پیمان قاسم‌خانی این آداب و رسوم را از دل مردمش بیرون کشید و به خودشان تحویل داد و برای اینکه ناراحت نشوند نام برره برآن گذاشت. این اتفاق اگر در همه عمر یک نفر افتاده باشد برایش کافی‌ست. قاسم‌خانی به تنهایی به عنوان واضع برره در تلویزیون و فرهنگ رسمی فولکلور مردم ایران نامش برای همیشه ثبت شده است.

در سینما هم پیمان کارهای ماندگاری نوشته است. «مارمولک» و «مکس» و «ورود آقایان ممنوع» شاخص‌ترین کارهای او هستند و البته یک فیلم خوب قدرنادیده این وسط هست که خیلی جدی گرفته نمی‌شود: «نقاب». فیلمی که سوی دیگر علاقه‌های پیمان قاسم‌خانی را در سینما آشکار کرد. علاقه به سینمای کلاسیک و فیلم‌هایی مثل «کازابلانکا»، «بیلیاردباز»، «نیش» و چند فیلم مهم دیگر که چند صحنه از آن فیلم‌ها خیلی نامحسوس در این کار هست. «نقاب» نشان داد که استعداد پیمان تنها در کمدی خلاصه نمی‌شود و می‌تواند در ژانرهای دیگر هم بنویسد و اتفاقا خوب هم بنویسد.

با مهران مدیری: دو یار جداشدنی

تصور این بود که شهرت مهران مدیری برای خودش است. البته برای خودش است، اما وقتی از پیمان قاسم‌خانی جدا شد به شکل واضح کارهایش افت کرد و دیگر از ظرایفی که پیمان در کارهایش داشت خبری نبود. «پاورچین» و «شب‌های برره» بارزترین کارهای مشترک مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی است. بعدتر با مرد هزارچهره دوباره این همکاری شکل گرفت اما دوام چندانی نداشت و مدیری و قاسم‌خانی از هم جدا شدند تا هر کدام با تیم‌های خودشان کار کنند. این جدایی حالا به شکل واضح تری معلوم است که به ضرر مهران مدیری تمام شده است. غنای متن‌های پیمان قاسم‌خانی را در ترکیب با نبوغ مهران مدیری نتیجه خارق‌العاده‌ای به همراه داشت. اما جدایی‌شان باعث شود پیمان با آدم‌های دیگر کار کند و نتایج متفاوت‌تری بگیرد.

کارگردانی: ابتدای راه با فیلم بالای ده میلیارد

اولین گام فیلمسازی‌اش با «خوب، بد، جلف» بر همان پایه سریال پژمان و قصه ای که خودش می‌داند چطور آن را بسازد. فیلم اولش بارقه‌های امید را برای تماشاگر روشن کرد که فیلمسازی قرار است به فضای سینمای ایران وارد شود که شعور نویسندگی و فیلمسازی را توامان دارد. شوخی‌های درست با سینمای هند، فوتبال و فیلم‌های اکشن، شوخی با بازیگرهای ستاره دهه شصت مثل مجید مظفری و رضا رویگری و همچنین شوخی با ورزش‌های جدید و مدروز مثل پارکور نشان از آگاهی پیمان از شرایط جامعه و سینمای امروز ایران دارد.

پیمان قاسم‌خانی پسر فردای سینمای ایران است. شوخی‌هایش هیچوقت کهنه نمی‌شود و بوی نا نمی‌گیرد. او آمده تا مردم را سرگرم کند و اتفاقا با اعتقاد به سرگرمی سینا وارد آن شده است. امروز تولدش است. تولد ۵۱ سالگی‌اش. با ۵۱ سال سن هنوز خیلی جوان است برای کار و کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

....................
شکوفه هاشمی

 

عکس های مرتبط:

پیمان قاسم خانی و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم

پیمان قاسم خانی و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

 

فیلم

فیلم "خوب بد جلف" به کارگردانی پیمان قاسم خانی

 

منبع: فیلم نت نیوز

2940 - فائز حسینی

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

پیمان قاسمخانی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت