New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد / یادداشت محمدحسین سیفی برای فیلم «مطرب»

arrow  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

arrow  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

arrow  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

arrow  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

arrow  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

arrow  عسگرپور فیلم‌سازان را برای جشنواره‌ی جهانی فجر فراخواند

arrow  مجوز نمایش برای سه فیلم صادر شد

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران شکسته شد / «مطرب»، بی رقیب در صدر

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

:: 27 مهر 1398  ::

استیون اسپیلبرگ - مارتین اسکورسیزی

استیون اسپیلبرگ - مارتین اسکورسیزی

 

سینما شبکه (سی نت): نمی‌شود عاشق سینما باشید و اسم «مارتین اسکورسیزی» و «استیون اسپیلبرگ» به گوشتان نخورده باشد؛ تازه اگر خودتان از طرفداران پر و پا قرص آن‌ها نباشید! این دو کارگردان که بخشی از نسل «پسران بد سینما»ی آمریکا هستند و در یک دهه با یکدیگر وارد عرصه فیلمسازی شدند و حالا بیشتر از چهل سال سابقه فیلمسازی برای آمریکا را یدک می‌کشند، این روزها و در پیری، جنجال‌های زیادی به پا کرده‌اند و وقتی اسمشان را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنید، به یک مصاحبه تازه جنجال بر‌انگیز از این دو بر می‌خورید! اتفاقی که در این چهار دهه فعالیت کمتر پیش آمده و طرفداران این دو کارگردان بزرگ، دارند تجربه هیجان‌انگیز دیگری از آن‌ها را از سر می‌گذرانند. تجربه مصاحبه علیه دیگری اما به طور کاملا غیرمستقیم!

همین چند وقت پیش بود که هم زمان با آغاز اکران فیلم «جوکر»، مارتین اسکورسیزی در قامت یکی از تهیه کنندگان این فیلمِ اَبَرقهرمانی (البته نه به معنای دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی که حقیقتا بسیار متمایز از آن‌ها است) مصاحبه‌ای تند و تیز علیه شرکت «مارول» که خود استودیویی عظیم برای تولید فیلم‌های اَبَرقهرمانی است، انجام داد. اسکورسیزی با اشاره به اینکه سعی کرده این گونه فیلم‌ها را تماشا کند، سینمای مارول را به پارک‌های تفریحی تشبیه و از دنیای سینمایی مارول به دلیل منعکس نکردن تجارب احساسی و روان شناختی در فیلم های خود انتقاد کرده است. این درحالی است که جهان سینمایی مارول در میان مخاطبان آمریکایی و جهانی محبوبیت گسترده‌ای دارد و آخرین فیلم مجموعه انتقام‌جویان که از آثار این جهان سینمایی است موفق شده رکورد پرفروش‌ترین فیلم جهان را به نام خود ثبت کند! اسکورسیزی در مصاحبه با مجله امپایر گفته بود:«این فیلم‌ها را تماشا نمی‌کنم. سعی کرده‌ام ببینمشان ولی این سینما نیست و بیشتر به شهربازی شباهت دارد.»

به هر روی مصاحبه این‌چنینی از کارگردان بزرگی همچون او، کانون توجهات قرار می‌گیرد و واکنش‌های متعددی را بر می‌انگیزد حال آن که وقتی ببینیم خود اسکورسیزی فیلم «جوکر» که اساسا فیلمی ابر قهرمانی است را تهیه کرده، کنجکاوی و توجه بیشتری را بر می‌انگیزد. خیلی از تحلیلگران سخنان اسکورسیزی را نوعی «تبلیغات» هوشمندانه و زیرکانه برای جوکر برداشت کردند؛ چرا که وقتی مخاطب می بیند تهیه کننده یک فیلم ابر قهرمانی درباره جهان ابر قهرمانی مارول چنین حرفی می زند، ناخودآگاه این پرسش برای او به وجود می آید که «خود او مگر در جوکر چه کار کرده است که فیلم های مارول نمی کنند؟» حتی اسکورسیزی دست بردار هم نبود و به بهانه دیگری دوباره حرف هایش را تکرار و تاکید کرد. او در کنفرانس خبری فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» که پایان بخش جشنواره فیلم لندن بود باز هم کلمه «پارک» یا «پارک‌های موضوعی» را تکرار کرد. اسکورسیزی در این باره گفت:«این سینما نیست، بلکه چیز دیگری است. ما نباید توسط آن‌ها مورد حمله و هجوم قرار بگیریم. ما احتیاج داریم که سینما گامی را به جلو بردارد و فیلم‌هایی که روایتگر هستند را نمایش دهد. این آن سینمایی نیست که انسان‌ها در آن سعی می‌کنند احساسات و تجربیات روحی‌شان را به دیگر انسان‌ها منتقل کنند.» این نظرات پیرو صحبت‌های قبلی او بود که معتقد است سینما‌ها توسط پارک‌های موضوعی تسخیر شده اند.

اما خب ماجرا از وقتی وارد مرحله تازه ای می شود که متوجه می شویم به تازگی «استیون اسپیلبرگ» هم در مخالفت سفت و سخت با کمپانی «نتفلیکس» برآمده است. اسپیلبرگ به عنوان یکی از رؤسای آکادمی اسکار در بخش کارگردانی اعلام کرد که از اعمال تغییرات در قوانین اسکار حمایت و استقبال خواهد کرد تا دیگر محصولات نتفلیکس در اسکار شرکت نکنند. اسپیلبرگ به صراحت می گوید:«زمانی که شما یک فیلم تلویزیونی می‌سازید، این فیلم متعلق به تلویزیون هم خواهد بود و قطعا اگر فیلم خوبی باشد مستحق جایزه امی است نه اسکار. نمی توانم باور کنم که فیلم‌هایی که تنها در چند سینما برای کمتر از یک هفته پخش می شوند، کیفیت لازم را برای حضور در اسکار داشته باشند.»

بد نیست بدانید که «اسپیلبرگ» یکی از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های «مارول» است و «نتفلیکس» یکی از کمپانی هایی است که در دو فیلم اخیر با «مارتین اسکورسیزی» همکاری داشته است که یکی از این پروژه ها «مرد ایرلندی» است. البته که صحبت‌های اسپیلبرگ درباره فیلم هایی از نتفلیکس است که به طور محدود اکران می شوند و تنها روی وب سایت این شرکت در دسترس عموم قرار می‌گیرند و چندان متوجه فیلم اسکورسیزی نیست، اما خب ضدیت و کلکل پنهانی که میان این دو کارگردان بزرگ شکل گرفته کاملا مشهود است؛ یکی به عنوان طرفدار مارول و مخالف نتفلیکس و دیگری به عنوان مخالف مارول و حامیِ نتفلیکس!

فلسفه نتفلیکس از زمان تولیدش که با سریال های «خانه پوشالی» و «برکینگ بد» بود، به این صورت است که تولیدات این شرکت لزوما در سینماها به طور گسترده اکران نمی شوند و مخاطبانی که به سینما دسترسی ندارند به راحتی می توان با یک کلیک و ورود به وب سایت نتفلیکس، به تماشای تولیدات این کمپانی بنشینند. اتفاقی که در سال گذشته به ساخت فیلمی همچون «روما» انجامید که هم برنده جوایز متعددی از جمله «اسکار» شد و هم در صدها سالن سینما به اکران درآمد. اما خب روی سخن اسپیلبرگ با «تمام تولیدات نتفلیکس» بوده است و مرزبندی مشخصی در بحث «اکران محدود» یا... به وجود نیاورده است. وقتی چنین جمله ای به کار می برد که «نتفلیکس» یک شبکه تلویزیونی است و تولیدات آن نباید در سینما جایزه بگیرد پس قطعا آخرین آثار اسکورسیزی هم شامل آن می شود و آن ها را هم هدف گرفته است؛ که اسکورسیزی اخیرا به دفاع از نتفلیکس پرداخته است و از آن ها به خاطر سرمایه گذاری روی «مرد ایرلندی» تشکر کرده که این خود در تضاد فاحش با صحبت های اسپیلبرگ است.

قطعا این کلکل پنهان و غیر مستقیم شکل گرفته میان اسکورسیزی و اسپیلبرگ به جنگ زرگری شباهت دارد و هیچ کدام به دنبال پیروزی در چنین کلکلی نیستند و فقط می خواهند «منافع» خود را برداشت کنند اما مسأله اساسی جایی است که در این سن و سال هنوز مانند جوان های بیست ساله از خود جاه طلبی به خرج می دهند. یکی مارول ها را با خاک یکسان می کند و دیگری پشت مارول‌ها در می‌آید و حواس مخاطبان را به سمت نتفلیکس پرت می کند. اما خب هردو هم، قاعده بازی را به خوبی بلدند و برای همین مستقیما در مصاحبه یکدیگر را خطاب قرار نمی دهند.

به هر روی مارول و نتفلیکس هر دو به کار خود ادامه خواهند داد و حتی صحبت های دو تن از غول های تاریخ سینمای آمریکا هم نمی تواند اختلالی در روند تولیدات آن ها ایجاد کند اما خب قطعا تاثیری که این حرف ها روی مخاطبان می گذارد، غیر قابل انکار است. مخاطبان خود مختار هستند؛ اگر حرف های اسکورسیزی را منطقی می دانید، می توانید از فردا تماشای آثار مارول را حداقل در زندگی خود متوقف کنید و اگر هم حرف های اسپیلبرگ را حق بر می شمرید، کم کم باید قید جوایز اسکار را بزنید و از فیلم هایی جز تولیدات نتفلیکس لذت ببرید. که البته فکر می کنم انجام هردویشان چیزی شبیه به غیرممکن است!

البته ناگفته نماند که صحبت های آقای اسکورسیزی در خصوص «مارول» تعبیرهای دیگری دارد و تا به امروز واکنش های زیادی در بین ستارگان هالیوود - مخالف و موافق- در بر داشته و ذکر این نکته که نباید اساسا فیلمی مثل «جوکر» که ادای دینی به «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» اسکورسیزی محسوب می شود را با آثاری مثل «اونجرز» و یا «کاپیتان آمریکا» و «مرد مورچه ای» و... مقایسه کرد لازم است و قطعا در شماره های بعدی بیشتر به عواقب این اظهارنظر جنجالی و واکنش های متفاوت از سوی دیگر ستارگان خواهیم پرداخت.

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

286 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت