New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به بازی حامد بهداد در فیلم "آدمکش"

طنز ناخواسته در بازیگری حامد بهداد

:: 6 بهمن 1389  11:45:26 PM  ::

 

سی نت: پیش از هر نکته ای باید بگویم که من بازی حامد بهداد را دوست دارم و این علاقه شاید بر ساخته یک تحلیل سلیقه ای باشد. البته سلیقه در نقد هنری همیشه بی منطق نیست و از آنجا که اساسا هنر یک ساحت زیباشناختی است سلیقه نیز به عنوان مصداقی از این معنا،منطقی به نظر می رسد. واقعیت این است که حامد بهداد از آن دست بازیگرانی است که اراده می کند بازی اش دیده شود. او هرگز سعی نمی کند تا بازی نکند چنانچه برخی از بازیگران معتقدند که نباید حس و شمایل بازیگری خیلی رو باشد و تماشاگرنباید احساس کند که بازیگر در حال نقش بازی کردن است. اما جنس بازی حامد بهداد برخلاف این تحلیل بوده و مخاطب بازی کردن او را احساس می کند. این ملموس بودن البته به معنای بد بازی کردن یا تصنعی بودن بازی او نیست هرچند یک نوع اغراق شدگی در ری اکشن ها و کنشمندی های عاطفی – احساسی او به چشم می خورد که شاید در برخی مواقع باورپذیری آن سخت باشد اما قدرت اثرگذاری آن کم نیست. به همین دلیل جنس بازی بهداد بیشتر به تیپ سازی نزدیک است تا شخصیت پروری.
یکی از نتایج این جنس بازیگری که در عملکرد حامد بهداد مشهود است و به ویژه در فیلم "آدمکش" بیشترخود را نشان داده است یک نوع طنز ناخواسته در بازی اوست. او در این فیلم نقش یک شخصیت جدی را بازی می کند و اصلا ژانر فیلم، کمدی و طنز نیست اما زمانی که او در صحنه ای حضور می یابد و دیالوگی می گوید تماشاگر می خندد. نوع حرف زدن او و دیالوگ گویی اش یا رفتارهای حرکتی و غیر کلامی اش فارغ از نسبت دراماتیکی آن با قصه و کاراکتر، به یک نوع طنز در شمایل بازی او دامن می زند که شاید خود بهداد چنین قصدی نداشته است. اما شیوه بازی او نیز در ایجاد این طنز ناخواسته بی تاثیر نیست.

میمیک صورت، نوع نگاه و نوسان صدا و ری اکشن هایش در برابر بازیگر مقابلش، به این ذهنیت دامن می زند که او هم بدش نمی آید که تماشاگر نسبت به رفتارهایش واکنش نشان دهد حتی اگر بخندد. بهداد دوست دارد که حضورش در یک پلان به شکل برجسته ای دیده شود و تلاش می کند به گونه ای بازی کند که نگاه تماشاگر بیش از عوامل و عناصر دیگر صحنه متوجه او شود. در واقع جنس بازی او خیلی بیرونی و فرافکنانه است و حتی در قالب شخصیت های که وجوه درونگرایانه نیز دارد بازی وی خیلی بیرونی و پراکشن است. واقعیت این است که بهداد بخشی از بیقراری، هیجان و هیاهوی شخصیتی خود را در کالبد نقش تزریق می کند. هاله شخصیتی وی همیشه پیرامون نقش های او حضور پررنگی دارد و این مساله در درک مخاطب از بازی وی بی تاثیر نیست. در واقع مخاطب با دیدن او بر پرده سینما و نقشی که بازی می کند صرفا کاراکتر و شخصیت نمایشی را نمی بیند، حامد بهداد را با همه ویژگیهای شخصیتی اش در شمایل نقش می بیند و احساس می کند. برای همین است که بیش از نام شخصیت هایی که بازی کرده در ذهن بماند نام حامد بهداد به عنوان بازیگر آن نقش در ذهن مخاطب متبادرشده و برجسته می شود.

مساله جالب در این است که حضور او در نقش های جدی هم واجد رگه های از طنز است این سویه کمیک فاقد منطق دراماتیک بوده که نه نسبتی ساختاری با لحن و جنس قصه و روایت آن دارد و نه بازیگر اراده کرده تا شخصیت طنازی را به نمایش بگذارد. اما یک نوع طنازی نهفته در جنس بازی او وجود دارد که در ایفای شخصیت های غیرکمیک نیز ملموس و برجسته می شود. وگرنه حامد بهداد تا کنون در هیچ فیلم طنز و کمدی بازی نکرده است. در واقع این ویژگی بیش از آنکه برآمده از کاراکتر و یا حتی شخصیت نمایشی وی باشد ناشی از شخصیت حقیقی اوست. این وجوه کمیک در نشست های مطبوعاتی و محافل سینمایی نیز در حامد بهداد قابل ردیابی است. یک نوع بامزه گی و شیرینی در رفتارشناسی وی وجود دارد که فارغ از نوع بازیگریش برای مخاطب جذاب بوده و همین بانمکی در کسوت بازیگریش نیز جلوه گری کرده و جاری می شود. اما به نظر می رسد که بهداد باید کنترل بیشتری بر این وجوه شخصیتی و البته بازیگریش داشته باشد تا سایه طنز ناخواسته بر بازی اش سلطه پیدا نکند آنگاه تماشاگر او را در کسوت شخصیت هایی که بازی می کند باور نکرده و جدی نمی گیرد. نه فقط در "آدمکش" بلکه در "هفت دقیقه تا تاپیز" که قصه ای تراژدیک تر هم داشت نیز این ویژگی، برجسته است. همین مساله را در فیلم "کسی از گربه های ایرانی خبر نداره" نیز می توان ردیابی کرد.

حامد بهداد بازیگر خوبی است و باید قدر خود را بداند اما علاقه به متفاوت بودن، دیده شدن و برخی ادا و اطوارهای هنرمندانه موجب می شود تا قابلیت های بازیگری وی در پشت طنزی ناخواسته پنهان شود. حیف است که واکنش تماشاگر در مقابل بازیهایش به جای حیرت و لذت، خنده و تفنن باشد.

 

منبع: خبرگزاری سینمای ایران

4970 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آدمکش - Adamkosh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت