Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  اشتباه ابراهیم حاتمی‌کیا از زبان استادش تاجبخش فنائیان: کاش او رشته اش را در دانشگاه هنرهای زیبا به کارگردانی تغییر نمی داد و بازیگری را تجربه می کرد

  اعتراض وحید امیرخانی به حذف مهناز افشار از تبلیغات فیلم «شاه‌کش»

  شقایق دهقان: از بازیگری به شدت خسته شده‌ام

  دنبال سوءاستفاده از حجاب در خارج از کشور نبودیم

  آغاز فیلمبرداری «سبز سفید قرمز» فیلم جدید محمدحسین لطیفی

  «مغز استخوان» دومین فیلم نوید پورفرج مغز تازه سینمای ایران پس از «مغزهای کوچک زنگ زده»/ همبازی شدن با جواد عزتی در دومین فیلم حمیدرضا قربانی

  روایتی تلخ از وضعیت این روزهای ماندانا سوری بازیگر «قهوه تلخ»: او دارد توان حرکت را از دست می دهد/ تهیه داروهای ام اس روز به روز برایش دشوارتر می شود

  زهرا داودنژاد به «روزی دو میلیون» پیوست

  همبازی شدن پرویز پرستویی و پسرش در سریال «هم گناه»

  «لامینور» جلوی دوربین رفت/ پایان 6 سال دوری خالق «هامون» از فیلمسازی

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  آمار فروش تکان دهنده سینماها در روز ملی «سینما»

  هشدار و نگرانی مدیران 10 پردیس‌ سینمایی خصوصی در تهران، مشهد و شیراز در خصوص رکود و افت فاحش فروش سینماها/ «تصمیم عاجل بگیرید»

  کاوه آفاق خواننده و آهنگساز راک در «لامینور» فیلم جدید داریوش مهرجویی بازی می‌کند

  ده فیلم کنجکاو برانگیز جشنواره فجر در فاصله 5 ماه مانده به جشنواره سی و هشتم فیلم فجر/ از «لامینور» مهرجویی تا «درخت گردو» مهدویان/ از «خروج» حاتمی کیا تا «مجبوریم» درمیشیان

  اظهار تاسف فرانسیس فورد کاپولا کارگردان «پدرخوانده» از علاقمندی صدام حسین، قذافی و بوریس جانسون به فیلم‌هایش

  مریلا زارعی اولین بازیگر فیلم سینمایی «کارو» محصول جدید سازمان اوج شد/ داستان یک نوجوان کشتی‌گیر

  اکران «آشفته گی» قبل از ایران در اروپا و انگلیس

  اکران «زهرمار» تمام شد/ اکران ۴ فیلم جدید «مردی بدون سایه»، «شاه کش»، «کلوپ همسران» و «کروکودیل» از چهارشنبه این هفته 27 شهریورماه

  داستان «خروج» حاتمی کیا به روایت یک بازیگر: دوازده پیرمرد با تراکتور در راه ساختمان ریاست جمهوری

  کیهان کلهر برای «مجبوریم» درمیشیان موسیقی می سازد

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

چند جمله درباره "آقا يوسف"

زندگی رنگی آدم​های تنها

:: 19 بهمن 1389  ::

 

سینما شبکه (سی نت): دکتر علی رفیعی سال​هاست با اجرای نمایش​های مختلف نشان داده که دارای دیدگاه زیباشناسی ویژه​ای است. در حالی که شلختگی و بی سلیقگی به معیاری اصلی برای ساخت بصری یک فیلم مبنا قرار می­گیرد، دکتر رفیعی تاکید می​کند که چگونه می​توان ساده​ترین فضاهای نمایشی را با چنان رنگ آمیزی عرضه کرد که بیننده از همان اوان کار مجذوب آن شود و دریابد که شلختگی و زشتی معیار نیست.

این اتفاق در دو فیلم سینمایی وی نیز رخ داده است. "ماهی​ها عاشق می​شوند"، سرشار از رنگ و نور و نشاط است. فیلم درباره تنهایی آدم​ها بود. اما این آدم​های تنها جملگی زنده هستند و زندگی می​کنند. این نگاه در "آقا یوسف" نیز تکرار می​شود. آقا یوسف در نیمه داستان فیلم پی می​برد که بنیان آرزوهایش یکسره بر باد رفته است و آشیانی را که می​توانسته تمام بار خستگی و تنهایی خود را بر آن بنا نهد، از دست رفته می​بیند. تقابل آرزومندی و بی آرزویی در "آقا یوسف" با بازی رنگ​ها نمود پیدا می​کند. رنگ تند قرمز که نشان از شور دارد و زندگی در تقابل با رنگ سفید و آبی که سرد است و نمایشگر جمود و سردی واقع می​شود.

این تقابل از همان صحنه​های ابتدایی فیلم خود را نشان می​دهد. دخترک که سرزنده است و شاداب ، دوست دارد لباس سرخ مادر را به تن کند، اما مادر نمی​خواهد این اتفاق بیفتد و لباس را از تنش خارج می​کند. زمانی​که آشیانه آقا یوسف بر باد می​رود، رنگ چیره بر خانه او و دخترش آبی است. این هماهنگی زمانی بیشتر خود را به رخ می​کشد که حتی رنگ پنبه​ای که رعنا - دختر آقا یوسف - دستان پدر را با آن مرهم می​نهد نیز رنگ آبی دارد.

"آقا یوسف" از منظر تماتیک نیز می​کوشد بر آموزه های کهن هنر یعنی نمایش انسانیت و عزت نفس استوار بماند. داستان و بن اصلی تفکر آقا یوسف بر پایه کهن درام پردازی ارسطو استوار است که تقلید - نمایش - باید بر اساس اعمال خصلت​های نیک انسانی باشد و تقلید از اعمال و مردمان بد جایز نیست. آقا یوسف انسانی شریف است که باید تکلیف دودوتای زندگی​اش را خود به تنهایی حل کند. او نمی​تواند درد زندگی​اش را برای کسی بگوید، زیرا در آن صورت یک عمر داعیه تربیت و پایه خانواده​اش را سست می​​کند. یکی از زن​هایی که آقا یوسف در خانه​​اش کار می کند، به پسرش می​گوید، همین آقا یوسف نظافت چی، دختر همانند رعنا را تربیت کرده است. این جمله دردناک ترین جمله​ای است که چون کوه بر دوش آقا یوسف سنگینی می​کند و او را تا مرزهای ویرانی سوق می​دهد. او با همین جمله همه راه آمده در زندگی را به خطا می​بیند. اما روش و منشی که رفیعی از این شخصیت در فیلم نشان می​​دهد حاکی از این است که آقا یوسف بر تخت اشتباه روان نیست. بخشی از زندگی، آفت تقدیر است. آفتی که انسان دست بسته اوست و گریزی از آن ندارد. بنابراین انسانیت آقا یوسف را باید در جمع منش و تقدیر او به قضاوت نشست.

همین نکته همچنان بر ما موکد می​کند که آقا یوسف تا چه اندازه تنهاست و سایه​های بی اعتمادی و شک تا چه اندازه بلند که ناگهان زندگی دلخواسته او را یکسره به سوی تباهی می​​برند.

"آقا یوسف" فیلم عاری از اشکالی نیست. اما فیلمی زیبا و تمیز و خوش سلیقه است بر اساس آموزه​های کهن درام در مورد شخصیت. برای پرداختن به جزئیات فرصتی فراخ نیاز است.

 

منبع: خبر آن لاین

1589 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

آقا یوسف - Agha Yousef        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت