Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «متری شیش و نیم» سعید روستایی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  300 میلیون تومان درآمد حاصل از پخش بازی پرسپولیس و کاشمیا در سینماها

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  بخاطر آتش‌سوزی چندروز اخیر کالیفرنیا؛ فرش قرمز «اسکار» هم لغو شد

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد/ تحریم‌ها فقط مردم را هدف قرار داده است

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  «متری شیش و نیم» سعید روستایی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  کیانوش عیاری: «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

  تراکم اکران، فیلم‌سوزی و چند داستان دیگر/ گفتگو با سعید خانی، علی سرتیپی و همایون امکانیان

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

  «گرگ بازی»؛ «رؤیایی» پر از «رمز و راز»

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "جدایی نادر از سیمین"

سرشار از جزئيات زائد و عدم يكدستي

:: 23 بهمن 1389  ::

 

سی نت: بافت تصويري و مضموني "جدايي نادر از سيمين" يكدست نيست و قصه سرشار از جزئيات زائد است. بسياري از سكانس‌ها تا حد سريال‌هاي تلويزيوني و تله فيلم تنزل مي‌كند و حاصل كار بيشتر شبيه يك خلاصه سريال است تا يك فيلم سينمايي.

"جدايي نادر از سيمين" كه با هياهو و حاشيه سازي هاي فراوان بر پرده نشست، نتوانست در حد و اندازه هاي ساخته قبلي فرهادي – درباره الي – توقعات را برآورده كند. فيلم بيش از حد شلوغ است. قصه سرشار از جزئيات زائد است كه به راحتي قابل حذف اند. بافت تصويري و مضموني فيلم يكدست نيست. جدايي نادر از سيمين در پرده هاي ابتدايي تابع قواعد ملودرام است اما با آغاز صحنه هاي بازپرسي به فيلم هاي پليسي – معمايي شبيه مي شود و در انتها نيز به فيلمي معناگرا تبديل مي گردد. "جدايي نادر از سيمين" در بسياري از سكانس ها تا حد سريال هاي تلويزيوني و تله فيلم تنزل مي كند. حاصل كار بيشتر شبيه يك خلاصه سريال است تا يك فيلم سينمايي!

مديريت زمان در "جدايي نادر از سيمين" مشهود نيست. فيلم در پرده هاي مياني از كنترل كارگردان خارج مي شود. فيلمنامه با ادبيات و رمان هاي عامه پسند قرابت بيشتري دارد تا سينما. ارائه اطلاعات به صورت قطره چكاني و ابهام زائي هاي بي مورد "جدايي نادر از سيمين" را به بيراهه برده اند. تعليق دراماتيك ناشي از محدوديت زماني ويزاي سيمين در لابلاي ماجراهاي دادسرا، شكايت و طلاق فراموش مي شود و نقش كليدي آن از بين مي رود. پايان فيلم لنگ مي زند. به نظر مي رسد سناريست در باتلاقي كه خود ساخته دست و پا مي زند و نمي تواند ماجراي اصلي را به انجامي مناسب برساند. اصرار فرهادي بر تدارك يك پايان باز براي فيلمش اين بار بيهوده به نظر مي رسد. اين فينال نه كاركرد دراماتيك دارد نه كاركرد معنايي.

فيلم هايي از جنس "جدايي نادر از سيمين" به شدت به موسيقي نياز دارند. پرهيز عامدانه كارگردان از بكارگيري موسيقي در اينجا جواب نداده است. مضمون آنقدر قوي نيست كه بتواند خلاء موسيقي را در بسياري از صحنه هاي عاطفي فيلم پر كند.

"جدايي نادر از سيمين" را نقش آفريني درخشان بازيگرانش سر پا نگه داشته است. شهاب حسيني در نقش مرد بدهكار به بن بست رسيده عاليست؛ به ويژه در صحنه هاي پاياني كه خودش را مي زند و با همسرش درگير مي شود. پيمان معادي نقش پدر دلسوز، پسر فداكار و همسر زخم خورده و جفا ديده را با تسلطي دور از انتظار ايفا نموده است. او دشوارترين نقش فيلم را بر عهده داشته است. ليلا حاتمي در سكانس هاي تك نفره و دو نفره درخشيده است. من حيث المجموع "جدايي نادر از سيمين" فيلم چندان موفقي نيست و نمي تواند همچون "درباره الي" به فيلمي ماندگار در سينماي ايران بدل گردد حتي اگر به خاطر فيلمنامه اش جايزه جشنواره آسيا پاسيفيك را برده باشد.

 

منبع: فارس

2781 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت