New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  «مطرب» همچنان پرفروش ترین فیلم هفته است / پس از یازده هفته صدرنشینی / «جهان با من برقص» و «زیر نظر» در رده های بعدی

arrow  «درخت گردو» بشدت تاثیرگذار و فیلم بسیار خوبی است / مجید مجیدی به دوران خوش «بچه های آسمان» بازگشته است / پیمان معادی یکی از بهترین بازی های جشنواره را ایفا کرده است

arrow  جدول برنامه سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد + فایل پی دی اف و تصاویر

arrow  صداگذار فیلم «خروج»: حاتمی کیا متفاوت ترین فیلمش را ساخته است

arrow  مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های سینمای رسانه و منتقدان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ شروع جشنواره با «سه کام حبس» سامان سالور/ شهرآورد پایتخت در پردیس ملت نمایش داده می شود + عکس ها

arrow  انتقاد صریح شهاب حسینی از تحریم‌کنندگان «جشنواره فیلم فجر»/ این «هم‌دردی» نیست

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره کمک ۸ میلیاردی شهرداری/ با هیچ اسپانسری هنوز قراداد نبسته ایم

arrow  آغاز پیش فروش بلیت‌های سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از ۳۰ دی

arrow  اسامی فیلم‌های کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

arrow  «قصه دختران فروغ» جایگزین «کامی» شد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های سینمای رسانه و منتقدان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ شروع جشنواره با «سه کام حبس» سامان سالور/ شهرآورد پایتخت در پردیس ملت نمایش داده می شود + عکس ها

  «درخت گردو» بشدت تاثیرگذار و فیلم بسیار خوبی است / مجید مجیدی به دوران خوش «بچه های آسمان» بازگشته است / پیمان معادی یکی از بهترین بازی های جشنواره را ایفا کرده است

  جشنواره سی و هشتم فیلم فجر افتتاحیه ندارد / برای همدردی با خانواده‌های داغ‌دار حوادث تلخ اخیر

  خانه سینما: سینماگران دیگر به برنامه‌های صدا و سیما نروند / بیانیه دو نهاد صنفی در پی «بی احترامی» به رخشان بنی اعتماد و باران کوثری در یک برنامه تلویزیونی

  انتقاد صریح شهاب حسینی از تحریم‌کنندگان «جشنواره فیلم فجر»/ این «هم‌دردی» نیست

  آغاز پیش فروش بلیت‌های سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از ۳۰ دی

  دبیر جشنواره سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خطاب به سینماگران: هنر آفرینی شما، مرهمی است بر قلوب زخمی مخاطبانتان

  صداگذار فیلم «خروج»: حاتمی کیا متفاوت ترین فیلمش را ساخته است

  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره کمک ۸ میلیاردی شهرداری/ با هیچ اسپانسری هنوز قراداد نبسته ایم

  اسامی فیلم‌های کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

روز صفر

روز صفر (سعید ملکان)

بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی و چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر

روز بلوا

روز بلوا (بهروز شعیبی)

بازیگران: بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "یه حبه قند"

غایبی حاضرتر از مرگ!

:: 4 اسفند 1389  ::

 

سینما شبکه (سی نت): 1- همه برای عروسی آخرین دختر خانه (پسندیده) به خانه ی قدیمی باز می گردند، همه چیز زیبا است، همه اختلافشان را کنار گذاشته اند و در حال خوشحالی اند در این میان دایی، بزرگ خانواده از این وصلت ناراضی است و این نخستین واکنش منفی است، خودش نگرانمان می کند ولی انقدر همه چیز ارام پیش می رود که تمام فکرمان به ادم های ان خانه متمرکز شده است، این جاست که اهمیت فرم بی نظیر فیلم هم مشخص می شود، کمپوزسیون های بی نظیر در نماهای شلوغ، نماهای پرعمق و حرکات مشخص دوربین از اتاقی به اتاق دیگر و از فردی به فرد دیگر که توجهمان را از حادثه ای که قرار است اتفاق بیفتد دور می کند. "یه حبه قند" فیلم همین اشاره ها و حرکات است، نگاه های آن دختر جوان به پسر خاله اش خود می تواند دلیلی برای دور هم جمع شدن بعدی باشد (درباره این موضوع در موارد بعد بیشتر خواهم گفت). تا این جا فیلم یادآور مسافران ساخته بیضایی نیز است با این فرق که 2 کارگردان شیوه ی خود را نیز دارند. در مسافران همه از همان ابتدا از اتفاق و حادثه اگاهیم و منتظریم تا اثارش را ببینیم ولی این جا اگاهی از حادثه نداریم ولی منتظرش هستیم.
فیلم میرکریمی، فیلم موقعیت ها و لحظه هایی است که در طول فیلم کارکردش را نشان می دهد اگر سکانسی می بینیم یا اگر دیالوگی می شنویم بعدتر نتیجه و اثرش را خواهیم دید، جزئیات از اصلی ترین عناصر فیلم اند ولی یک حبه قند فیلم جزئیات نیست ، ادم هایش داستان را به جلو می برند.
بگذارید مثالی بیاورد، در طول فیلم تصویری که از بچه ها داریم این است که به دنبال جن هستند این موضوع کارکردش را در فیلم وقتی نشان می دهد که با از بین رفتن دایی و در حالی که جنازه اش در خانه است بچه ها می گویند: (روح مرده تا 3 روز در خانه می ماند) و این حرف خودش نه تنها تماشاگر را از دل ان حادثه دور می کند بلکه قبول این مرگ را نیز ساده تر خواهد کرد. البته این موضوع در قطع و وصل شدن برق نیز بیشتر صادق است.
2 - حالا آن اتفاقی که منتظرش بودیم به وقوع پیوسته است، شاهد یکی از عجیب ترین مرگ های تاریخ سینمای ایران هستیم، در همین سکانس ها هم کارکرد نماهای قبلی معلوم می شود، در ابتدای فیلم هنگامی که پسندیده روی تاب در حال بازی است و قصد دارد که سیبی بچیند، نمایی می بینیم از دستش که در حال تلاش است. این نما در هنگام مرگ دایی هم دیده می شود که گویی قصد گرفتن چیزی را دارد اما در لابه لای پرده دیگر دیده نمی شود. گویی مرگ را به سادگی چیدن یک سیب از درخت تشبیه کرده است، چه مرگ شاعرانه ای !
همه چیز عوض می شود. شادی به غم و سفید به سیاه (باز هم یادآور "مسافران") اما تمام خصوصیات و خلقیاتی که از آدم های فیلم در نیمه ابتدایی دیدیم این جا خودش را بروز می دهد و مرگ را که واقعه ای عظیم است به حاشیه می راند، مثال بچه ها را قبلا توضیح دادم، حالا مثال یکی از دامادها (با بازی هدایت هاشمی) را می آورم که در بدو ورودش به خانه گفت در زیرزمین یک نسخه سطی دفن شده است و شروع کرد به کندن خانه، این عمل او با مرگ دایی هم قطع نشد و او باز هم به کندن ادامه داد تا به چیزی نرسید! این بار هم عظمت مرگ به حاشیه رانده شد.
"یه حبه قند" مرگ را در منتها الیه هر چیزی نشان می دهد نه در کنار دیگران.
اگر لباس سفید پسندیده به سیاه تبدیل می شود دلیلش مرگ نبود، رفتن قاسم است، که باز این موضوع خود به مرگ هم مرتبط می شود اما در پس زمینه قرار گرفته است. باز گردیم به آن دختر و پسر جوان، در زمان عروسی هیچ ارتباطی بین این 2 شکل نمی گیرد و اما بعد از مرگ سکانسی هست در فیلم که می بینیم دارند با یکدیگر حرف می زنند و می خندند، در پشت این تغییر هم مرگ قرار دارد اما این بار پیامدی مثبت به خود گرفته است.
در این جا تاثیرات مرگ را به طور غیر مستقیم می بینیم و این همان نواوری است که میر کریمی به خرج داده است.
3 - حالا همه چیز پایان یافته است، مهمان ها روز بعد خواهند رفت، ارامشی نسبی مانند اغازفیلم برقرار شده است.
بار دیگر چراغ ها روشن می شود (باز هم کارکرد عناصر قبلی) گویی می خواهند پسندیده را به جایی ببرند، پسندیده بیدار می شود و ناگهان صدای پخش موسیقی از رادیو اغاز می شود، صدای ان رادیو برای ما صدای جبر و مرگ است، اما برای پسندیده صدای عشق. او گمان می برد که رادیو را قاسم درست کرده درحالی که ما می دانیم این گونه نیست. این اولین بار است که مرگ و مقوله جبر سایه خودش را سنگین می کند اما خنده ی پسندیده از تلخی آن می کاهد.
"یه حبه قند" نمایش تک تک جزئیات یک حادثه ی دردناک است، نمایش تک تک واکنش های ادمی به این حادثه با این تفاوت که این جا اشیا مهم تر از ادم هایش جلوه می کنند.

 

منبع: سی نت

2231 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت