New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم "پايان نامه"

خنده بازار

:: 9 خرداد 1390  3:47:52 PM  ::

 

سی نت: در ذهنم مرور می کنم اولین تیترهای روزنامه ها و خبرگزاری ها را در مورد"پایان نامه". اولین روایت ها در زمان پیش تولید اینچنین بود: سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ساخته می شود. بعد حامد کلاهداری گفت: سیاست نه، این یک فیلم پلیسی - جنایی است. مدتی گذشت و باز همه گفتند: "پایان نامه" سیاسی است و در این میان حتی شنیده می شد که یک درام با ته مایه ی سیاسی است. اما هیچکدام نبود!

فیلم، عجیب کمدی شده است. فقط دیدم و خندیدم! ما ایرانی ها گاهی وقت ها آنقدر نابغه هستیم که نمی توانیم از عالم کمدی خارج شویم. سیاسی می سازیم، مردم می خندند ... ملودرام می سازیم، مردم می خندند ... پلیسی - جنایی، دلهره، روشنفکرانه، عاشقانه، تاریخی - مذهبی و ... می سازیم و مردم می خندند! آن وقت می گویند ایرانی ها را سخت می شود خنداند.

فیلمنامه:
یک فیلمنامه ی فوق العاده ضعیف. بدون داشتن حتی یک خط روایی ساده با شخصیت پردازی صفر. فیلمنامه ای که بهتر بود سفارشش را به کس دیگری می دادند. فیلمنامه ای که ساختار نمی شناسد و نتوانسته حرف جدی را طوری بزند که بیننده باور کند. حالا مثلا به فکر واداشتن بیننده که بماند. شخصی که در سینما کنار من نشسته بود خیلی از شخصیت های این فیلم خوشش آمده بود. وقتی علت را پرسیدم گفت: چون همشون کله خرابند! حرف "پایان نامه" حرف سی دقیقه است. یعنی ریتم فیلم با مشکل اساسی روبروست و حجم عظیمی از تعلیق فیلم ناشیانه است. چهار دانشجوی گیج آواره ی خیابانند و در طول فیلم درگیر یک سری جریانات سیاسی می شوند ...

بازیگران:
بازی هیچ کس قابل قبول نیست. متاسفانه فیلمنامه طوری است که نمی تواند به من بیننده تصویر کامل و بدون ابهامی از شخصیت ها ارائه بدهد تا من بفهمم آیا بازیگر شخصیت را خوب شناخته یا نه. اساسا شخصیتی وجود ندارد که شخصیت شناس بخواهد. فقط یک تیپ سازی از جوان دانشجوی امروزی البته آن هم بنا به زعم فیلمنامه نویس دیدیم.

کارگردانی:
افتضاح! هیچ بعدی از کارگردانی حامد کلاهداری جلب توجه نکرد بجز اشتباهاتش. بجز تک تک پلان های ناقصش، میزانسن ضعیفش و ... گشتم در این فیلم یک سکانس با ساختار درست (اعم از بازی، دوربین، میزانسن، متن و...) پیدا کنم که به این نتیجه رسیدم: گشتم نبود، نگرد نیست.

هی فراستی می گوید سکس پنهان و هی ما زیر لب می گوییم: مودب باش منتقد عزیز. اما با کمی دقت می توان این وجه پنهان را در "پایان نامه" دید.

می دانید مشکل ما این است که هیچوقت برای شعور بیننده خط کشی نکردیم. نگفتیم این خط میانگین ماست و هر فیلمی که زیر این خط قرار گیرد یعنی به شعور بیننده اش بی احترامی کرده است.
مشکل مدیران این است که تفکراتشان، نیازها و خواسته هایشان را با هر عنوانی به جوان فیلمساز تلقین می کنند. اینکه جوری که ما می خواهیم بساز تا ما هم حمایتت کنیم. همانطور که به مردم تلقین می کنیم که: مردم "پایان نامه" را دوست خواهند داشت. یا اینکه آن جماعتی که در هنگام نمایش فیلم در جشنواره دست زدند و سوت زدند و ... هیچ کدامشان سینمافهم نبودند، آن ها اغتشاشگر بودند.

من از "شکلات داغ" کلاهداری هم خوشم نیامد اما دلم برای کلاهداری می سوزد. چون کلاهداری و کلاهداری ها، هملت های جامعه ی امروزند. قربانیان جامعه ی تفکراتی سینمایی ما. تفکراتی که در آن برای فون تریه دلسوزی می کنیم و برای کلاهداری ها در صورتی دل می سوزانیم که آنطوری که ما می خواهیم بسازند.

لطف سینمای ایران به جوانان معمولا به دو شکل است:
1- اگر می خواهی بیکار و گرسنه نمانی، یک فیلمفارسی بساز و اسمش را با این فرمول انتخاب کن: هر چی دلت خواست+ها
2- فیلم آبروند بساز. فیلم آبرومند یعنی آن فیلمی که ما بخواهیم. ما هم تا می توانیم حمایتت می کنیم ... چی؟ برای این که بفروشد چکار کنیم؟... ای بابا، کاری ندارد که! یک فرش قرمز راه بینداز و شام هم جوجه کباب بده، هر چه خودرو و سایر ابزار و ادوات در فیلمت استفاده شده بود را به مردم جایزه بده و ... فوق فوقش چهل و دو سالن در کل کشور به تو می دهیم و شش، هفت سالن به فیلم های دیگر.

راستی جوان فیلمساز ایرانی، اگر با سیاست های ما - که هیچ وقت و هیچ جا درست و کامل تعریف نشده - کنار نیایی از زمین و زمان بر سر راهت ممیزی نازل می کنیم. مثل عبدالرضا کاهانی.

پیشنهاد من بیننده به حامد کلاهداری این است: دغدغه های خودت را بساز، آن وقت می شود به آن گفت فیلم.
پی نوشت: مطلبی که خواندید نقد "پایان نامه" نبود. به نظرم "پایان نامه" را می شود در یک کلمه تفسیر کرد: خنده بازار.

 

منبع: سي نت

6043 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

پایان نامه - Payan Nameh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت