New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

زير پوستِ شهر / يادداشت حميد سلجوقی بر « آينه های روبرو»

:: 7 دی 1391  5:49:55 PM  ::

پوستر آینه های روبرو

پوستر آینه های روبرو

 

سی نت: اولين ساخته ی بلند سينمايی نگار آذربايجانی،تجربه ی اميدوار كننده ای است. يك سوژه ی داغ امروزی كه در اوضاع غيرقابل پيش بينی اين روزهای سينمای ما، پرداختن به آن ريسك و جسارت زيادی می خواهد. تغيير جنسيت، مقوله ای است كه نگار آذربايجانی به آن پرداخته.

در اين نوشتار، بيشتر سعی شده تا درباره ی فيلمنامه ی اين فيلم صحبت شود.

«آينه های روبرو» هر چقدر در بُعد فيلمنامه اش خوبست اما در مقابل از كارگردانی اش ضربه خورده است. به عنوان مثال اصرار بی دليل كارگردان برای استفاده ی مكرر جيرانی وار! از نمای بسته در صحنه های غالبا (Two Shot) كه گفتگوی شخصيت ها منجر به برانگيختن احساساتشان می شود يا صحنه ی تصادف رعنا كه همه خوبی های فيلم يك طرف، صحنه ای به اين حد مصنوعی يك طرف! همچنين فصل ملاقات رعنا با پدر آدينه كه جزء معدود صحنه های كاملا شعار زده ی فيلم است.

دو شخصيت اصلی يعنی رعنا (نماد يك زن مذهبی سنتی) و آدينه (نماد يك زن امروزی دچار اختلال جنسيتی) به خوبی پرداخته شده و به بيننده شناسانده می شوند اما در مقابل نويسنده از ساير شخصيت ها من جمله برادر و پدر آدينه به سادگی عبور كرده است.

« اختلالات جنسی» - بياييم اسمش را بر خلاف آنچه كه ذهنيت و تعريف خيلی هاست، « دوجنسه بودن» نگذاريم - بارها در سينمای ما سوژه ی مورد توجه فيلمسازان بوده چه در فيلم های فمنيستی تهمينه ميلانی كه گمان می كنم می شود «تسويه حساب» اش را مثال زد اما مثال روشنتر، « آتش بس» است. آنجايی كه احمد مهران فر را در چنين قالبی می بينيم. چه در «اسب حيوان نجيبی است...» عبدالرضا كاهانی كه مهران احمدی چنین شخصیتی را ایفا کرده است. همينطور « قاعده بازی» معتمدی و چند نمونه مشابه در سينمای كمدی مان.

اما تفاوت « آينه های روبرو» با نمونه های مذكور در اين است كه فيلم آذربايجانی نگاهی انسانی به اينگونه شخصيت ها دارد و آن ها را زير ذره بين انسان كاوی! اش می برد. در حالی كه غالبا در سينمای ما اين شخصيت ها يا می آيند تا مخاطب را بخندانند يا در فيلمی مثل «اسب...» بصورت كاملا خنثی و بی اثر در می آيند كه فقط قصد جلو بردن قصه را دارند. البته گفته می شود پرداخت جدی و انسان شناختانه به شخصيت های transsexual در فيلم «جايی ديگر» (81- مهدی كرم پور) نيز انجام شده كه نگارنده موفق به ديدن آن نشده است.

اتفاقی كه در « آينه های روبرو» می افتد و در فيلم های قبلی نيافتاد اين است كه در اين اثر فيلمساز به شناختی زيرپوستی از اينگونه شخصيت ها رسيده و از آن ها تنها به عنوان يك ماكت استفاده نكرده. به قول مسعود فراستی:« شخصيت هايش دكوراتيو نيستند».

« زير پوستِ شهر» مصداق درستی برای فيلم آذربايجانی است كه ذهنيت و باورهای عامه ی جامعه ی امروزی مان را به چالش می كشد. اينكه خيلی هايمان شايد چنين مقوله ای را به عنوان يك پديده خاص بپذيريم و در مقابل آن برخوردهای غلط ناشی از ناآگاهی مان داريم. نمونه اش ذهنيت غلط پدر آدينه كه نهايتا منجر به فرار دخترش از منزل می شود. دختری كه از درون نابود شده.

دو شخصيت كاملا متضاد «رعنا» و «آدينه» كنار هم قرار داده می شوند و اين خودِ بيننده است كه در خلال جلو رفتن قصه ضمن برقراری ارتباط با اين شخصيت ها، تفاوت هايشان را در می يابد. اين فضای بوجود آمده بين رعنا و آدينه به زيبايی كار فيلمساز را براي گفتن حرف هايش راحت كرده. مي خواهم از زيبايی های روايت «آينه های روبرو» بگويم. داستانی كه به خوبی روايت شده. فيلم تا انتها خط اصلی روايتش را حفظ می كند و گرچه از جنس فيلم هايی است كه بخاطر فضايش، جشنواره پسند هم می باشد اما داستانی به دور از روايت های بی خود و بی جهت و البته جشنواره زده ی تيره و تار روايت می كند. روايتی دور از پرگويی و انحراف از خط اصلی كه اسير اداهای روشنفكرمآبانه نمی شود. فيلم گرچه تاكنون جوايز زيادی گرفته اما جشنواره ای ساخته نشده و در فرم و محتوايش با بيننده صادق است.

آنچه كه معتقدم يكي از اساسی ترين ضعف های اين سال های سينمای اجتماعی ماست اين است كه همواره يك تصوير تكراری و كليشه شده از مذهبی بودن در شخصيت هايمان به نمايش می گذاريم. مذهبی بودن را در تسبيح دست گرفتن و... خلاصه می كنيم. كلی نماد كليشه ای و نخ نما. در حالی كه چيزی فراتر از اين ها بايد بيننده را به باور برساند كه با يك شخصيت مذهبی روبروست. شخصيتی كه مذهب يكی از مهمترين دغدغه هايش است. اما در « آينه های روبرو» ما با يكی از موفق ترين نمونه ی شخصيت پردازی اين جنس آدم ها روبرو هستيم: « رعنا». به خاطر بياوريد تمام آنچه كه از او هنگام آماده شدن برای ملاقات شوهر زندانی اش می بينيد در كنار برخوردهای پر از ترديدش با آدينه.

بازی غزل شاكری ستودنی است و نقطه مقابلش بازیِ سردی است كه از نيما شاهرخ شاهی می بينيم.

...

پانوشت:

يك: اين، انتخاب من نبود! برای ديدن اين فيلم به سينما نرفته بودم اما قسمت بود ببينمش. فيلم محترمی است. در گير و دار حاشيه های فيلم های تحريمی حوزه و سر و صداهای « من مادر هستم»، اين فيلم مهجور ماند. درستش هم اين بود كه زودتر از اين ها درباره اش می نوشتيم از اين بابت عذرخواه سی نتی ها هستم.
فيلمی است كه به آن می گويم «اجتماعی» چون فيلمساز به يك «باور اجتماعی» رسيده و آن را به بيننده منتقل می كند،اين دقيقا نقطه ی مقابل فيلم جيرانی است.

دو: خوشحالم از بابت اينكه كسانی مثل مونا زندی، با كمی ارفاق! آيدا پناهنده، نگار آذربايجانی و مانلی شجاعی فرد فيلم می سازند. دو مورد آخر در جشنواره فيلم های قابل دفاعی داشتند كه می تواند نشان دهنده ی نسل خوش آتيه ای از فيلمسازان زن باشد. حالا كه بنی اعتماد نمی سازد شايد بنی اعتمادهايی ديگر ظهور كنند.

 

منبع: سی نت

6439 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آینه های روبرو - Ayenehay-e Rooberoo        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت