New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

قاعده تصادف گناهکاران در روز روشن! / یادداشت های احمد شاهوند بر فیلم های نیمه اول جشنواره

:: 15 بهمن 1391  10:46:49 PM  ::

احمد شاهوند

احمد شاهوند

 

سی نت: نیمی از جشنواره سی و یکم به پایان رسید. فارغ از همه بی نظمی ها و ازدحام و حضور خبرنگاران نوزاد و خردسال و ...، فیلم ها هم چنگی به دل نزدند. از میان نه فیلمی که دیدم, تنها دو تای آن رنگ و بوی سینمایی داشتند. بهتر است بروم سر اصل مطلب. پس یادداشت های نیمه اول جشنواره را با هم می خوانیم. راستی، بهترین های نیمه اول را هم انتخاب کردم. این بازی هیج وقت دست از سرم برنخواهد داشت.


قاعده تصادف (بهنام بهزادی)
بالاخره در انتهای شب چهارم، چراغ جشنواره روشن شد و فیلمی به نمایش درآمد که حالمان را جا آورد. بهزادی برای دومین فیلمش ساختار سخت و پیچیده ای را انتخاب کرده است. همه فصلهای این فیلم به شیوه پلان – سکانس و با دوربین روی دست گرفته شده که به اعتقاد من به بهترین شکل ممکن اجرا شده است. با اینکه "قاعده تصادف" به لحاظ مضمون و حتی اجرا بدجوری متاثر از "درباره الی ..." و سینمای اصغر فرهادی است، میزانسن های دشوار و پیچیده و بازی متقاوت اشکان خطیبی و بازی های روان و کارگردانی شده دیگر بازیگران، امتیاز ویژه ای برای دومین فیلم بهزادی است.
می ماند دو نکته: کاش امیر جعفری و بخصوص سروش صحت در این فیلم بازی نمی کردند. علی رغم احترامی که برای جعفری و بازی خوبش در این فیلم قائلم، اما فیزیک و جنس بازی او و سروش صحت، یکدستی بازیها و یکدستی شخصیت ها را مخدوش کرده است. همان ضعفی که "آخر بازی" همایون اسعدیان داشت و حضور علی عمرانی و فخرالدین صدیق شریف به فیلم لطمه زده بود.
متاسفانه برداشت های فرامتنی برخی از دوستان از "قاعده تصادف" بدجوری آزاردهنده شده است. مساله مهاجرت (که اصلا دغدغه فیلم نیست) و پدری که همه دغدغه اش ماندن دخترش در کنارش است، فرصتی شده برای عده ای که همچنان بر ضدایرانی بودن "جدایی نادر از سیمین" اصرار بورزند. اگر ربطش را شما متوجه شدید، برای بنده هم توضیح دهید.


روز روشن (حسین شهابی)
امتیاز اصلی "روز روشن" فیلمنامه است. حتی شخصیت های فرعی هم شناسنامه دارند. از همه شاهدها گرفته تا وکیل. یکی دیگر از نقاط قوت فیلم، بازیهاست. بلااستثنا همه بازیگرها عالی ظاهر شده اند. و این برای یک فیلم خیابانی امتیاز ویژه ای است. بازی پانته آ بهرام و مهران احمدی تحسین برانگیز است. دو بازی ماندگار از دو بازیگری که همه تلاششان را می کنند تا بازیهای متفاوتی در کارنامه شان ثبت کنند و انصافا هم موفق شده اند.
می ماند یکی دو نکته: ای کاش چهره پویان را نمی دیدیم. همان اشتباهی که ایرج کریمی در "چند تار مو" مرتکب شد و شخصیت محوری و اصلی فیلمش را حتی در لانگ شات و برای چند ثانیه نشانمان داد، در "روز روشن" هم شهابی نباید در انتهای فیلم پویان را نشان می داد. آن صحنه دادگاه که به نظر من به راحتی قابل حذف است، تصویری که هر یک از تماشاگران از پویان و حتی آن صحنه درگیری در ذهنشان ثبت کرده اند، خراب کرده است. کما اینکه عدم نمایش پویان هم هیچ لطمه ای به روند داستان وارد نمی کرد.
فیلم می توانست قبل از سکانس آزادی پویان تمام شود. به نظر من این سکانس کاملا اضافی است. به هر حال "روز روشن" به عنوان اولین فیلم سینمایی حسین شهابی، یک فیلم اجتماعی شسته رفته و قابل تحسین است و یکی از بهترین های جشنواره تا پایان روز سوم.


آسمان زرد کم عمق (بهرام توکلی)
"آسمان زرد کم عمق" بشدت مشکل فیلمنامه دارد. شخصیت های اصلی و چه بسا فرعی تا انتها شکل نمی گیرند و ابهامی که در شخصیت شان از ابتدا وجود داشته، برطرف نمی شود. گره اصلی داستان (اگر بشود نامش را گره گذاشت) تا انتها همچنان گره می ماند. مشخص نمی شود که غزل خودش باعث مرگ خانواده اش شده یا تلقین روانشناس باعث شده که غزل پس از مرگ خانواده اینچنین بیاندیشد. یا اینکه اصلا شخصیتی که صابر ابر آن را بازی می کند دچار این ابهام شده و ماجرا چیز دیگری است. این ابهام که دغدغه اصلی فیلمنامه است تا پایان آنقدر مهم می شود که حتی ماجرای آن خانه خرابه و حال و روز خوب غزل و همسرش در تضاد با آن سبزه زار پایانی و حال و روز خراب غزل و همسرش قرار نمی گیرد.

توکلی که پیش از این در "پرسه در مه" در بهترین شکل ممکن توانسته بود سیر نزولی زندگی امین را تصویر کند در "آسمان زرد کم عمق" نتوانسته درونیات و درگیری ذهنی غزل را عینی و تصویری کند.

توکلی برای اولین بار با خضوعی ابیانه کار نکرده و تاثیرش را هم گرفته است. به اعتقاد من دوربین روی دست در برخی فصل ها بدجوری آزاردهنده است همانطور که در برخی فصلها در کات های بهرام دهقانی کاملا بی سلیقگی موج می زند. موسیقی حسین علیزاده مثل همیشه خوب است و باز هم ترانه علیدوستی همه سعی اش را کرده تا شخصیت گنگ و مبهم غزل را خوب بازی کند و انصافا هم خوب بازی کرده است.

به هرحال توکلی که از "پابرهنه در بهشت" تا "اینجا بدون من" در کارنامه اش سیر صعودی طی کرده بود،‌ با "آسمان زرد کم عمق" که اسم خوبی هم نیست نه تنها درجا زده بلکه کم تر از انتظار نشان داده است. تا اینجا یک – هیچ به نفع هیات انتخاب.


دیگر فیلم ها:

هیچ کجا هیچ کس
نوع ساختاری که ابراهیم شیبانی برای روایت قصه اش انتخاب کرده کاملا بی منطق است. پنجاه دقیقه از فیلم گذشته اما هنوز مشخص نیست که کی به کیست. سکانس ها بدون منطق روایی و منطق زمانی کنار هم چیده شده اند. حیف از تلاش محمدرضا فروتن برای ارائه یک بازی کاملا متفاوت. و حیف از لوکیشن بکر گورستان کشتی ها.

گناهکاران
"گناهکاران" با وجود ضعف در شخصیت پردازی قاتل داستان و یکی دو مورد ضعف اجرایی، یکی از بهترین فیلم های پلیسی ایران است که جایش واقعا خالی بود. ادای دین سام قریبیان (فیلمنامه نویس) به چند فیلم پلیسی اخیر سینمای جهان از جمله "هفت" (Seven) ستودنی است.

حوض نقاشی
یک فیلم ساده و بی ادعا و متوسط با دو بازی فوق العاده از دو ستاره این روزهای سینمای ایران: شهاب حسینی و نگار جواهریان. تولید جدید حوزه هنری بشدت بر تحکیم خانواده تاکید می کند. مخالفت و موضع گیری حوزه هنری علیه جریان خیانت و فروپاشی خانواده در سینمای ایران، یکی از نتایج اش "حوض نقاشی" است که متاسفانه نسبت به کارنامه سازنده اش، اثر محکم و تحسین برانگیزی از آب درنیامده است.

گهواره ای برای مادر
حرکت های متظاهرانه و خودنمایانه دوربین و ریتم کند فیلم که بیشتر محصول فیلمنامه کم ظرفیت و بی فراز و فرود آن است، از ضعف های اساسی دومین فیلم پناه برخدا رضایی است. برخی از فصلها و حتی نماهای فیلم به تنهایی زیبا هستند اما بدجوری وصله به ساختمان اثر شده اند. وقتی مخاطب برای کارگردان هیچ ارزشی نداشته باشد، هر پلان فیلم می تواند به زعم او بهترین باشد.

برلین منفی هفت
"برلین منفی هفت" یک فیلم کارگردانی شده است. از فیلمبرداری درخشان فرشاد محمدی گرفته تا میزانسن های بکر لوافی پور، "برلین منفی هفت" را بشدت سینمایی کرده است. اما مشکل از فیلمنامه آغاز می شود و بخصوص از شخصیت پردازی اکثر کاراکترها. کارگردان ظاهرا خودش با شخصیت ها همذات پنداری نکرده و گویا آنها را آن طور که یک عراقی یا آلمانی می شناسد، نشناخته است. سوال اصلی اینجاست که چرا یک کارگردان ایرانی دغدغه اش باید مهاجرت یک خانواده عراقی به آلمان باشد!

***

بهترین های جشنواره تا پایان نیمه اول:
بهترین فیلم: 1 - قاعده تصادف 2 – روز روشن 3 – گناهکاران
بهترین کارگردانی: 1 – بهنام بهزادی (قاعده تصادف)، حسین شهابی (روز روشن)
بهترین فیلمنامه: 1 – روز روشن
بهترین بازیگر نقش اول مرد: 1 – شهاب حسینی (حوض نقاشی) 2 – مهران احمدی (روز روشن) 3 – فرامرز قریبیان (گناهکاران)
بهترین بازیگر نقش اول زن: 1 – ترانه علیدوستی (آسمان زرد کم عمق) 2 – نگار جواهریان (حوض نقاشی) 3 – پانته آ بهرام (روز روشن)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: همه بازیگران "قاعده تصادف" (منهای سروش صحت)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: -
بهترین فیلمبرداری: فرشاد محمدی (برلین منفی هفت)
بهترین تدوین: -
بهترین موسیقی متن: حسین علیزاده (آسمان زرد کم عمق)

 

منبع: سی نت

16048 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قاعده تصادف - Ghaedeh Tasadof        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت