روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد
::
20 فروردین 1400 ::
مهرزاد دانش
سی
نت:
۱) نمی دانم نخستین بار چه کسی برای رخشان بنی اعتماد، عبارت «بانوی سینمای ایران» را به کار برد و آنقدر تکرار شد که رفته رفته جا افتاد و دیگران هم بارها برای توصیف بنی اعتماد از آن بهره بردند. بانوی سینمای ایران البته لقب زیبایی است اما برای بنی اعتماد کافی و گویا نیست. این لقب نوعی بسندگی محترمانه جنسیتی را دلالت می کند که گویی ناخواسته، فرد مورد نظر
ادامه
آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری
::
20 فروردین 1400 ::
نزهت بادی
سی
نت:
آزاده نامداری نمونه غمانگیزی از سرنوشت زن بااستعدادی است که میتواند برای زنان بسیاری قابل تکرار و تعمیم باشد. زنی که هرچند ظاهر مطلوب قدرت را داشت اما جلوه تازه و متفاوتی از یک مجری چادری صدا و سیما را بروز میداد و نحوه اجرا و بیانش حال و هوای دیگری داشت و به همین دلیل به چشم آمد و پیشرفت کرد و درست از نقطهای که به موفقیت خود نزدیک شد، قدم در سراشیبی
ادامه
تجربهی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو
::
15 فروردین 1400 ::
آرش عنایتی
سی
نت:
میکلوش یانچو در روایت از سرنوشت دهقانان مجاری شورشی بر علیه امپراتوری اتریش در نیمه دوم قرن نوزدهم، از سبک بصری خود ویژهاش به بهترین نحو ممکن بهره برده است تا، زمانی که برای دیدن فیلماش صرف میکنیم یکی از تجربیات لذت بخش زندگی باشد. او از طریق میزانسن استریوسکوپیک که مبتنی بر برداشتهای بلند در روشنایی روز، عمق میدان، حرکت توامان بازیگر و دوربین،
ادامه
بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»
::
13 بهمن 1399 ::
احمد شاهوند
سی
نت:
محسن قرایی با دومین فیلمش «بی همه چیز» تمام و کمال از زیر سایه سعید روستایی (فیلمنامه نویس «سد معبر») بیرون می آید و نشان می دهد که از این به بعد می توان روی او حساب ویژه ای هم در کارگردانی و هم در فیلمنامه نویسی باز کرد.
نقطه قوت فیلمنامه (اسکلت اصلی و ساختار) وابسته به نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته فردیش دورنمات است. ناکجاآبادی که
ادامه
رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»
::
13 بهمن 1399 ::
احمد شاهوند
سی
نت:
متاسفانه به دلیل ترافیک کلیشه ای اطراف پردیس ملت، ده دقیقه ابتدایی فیلم «رمانتسیم عماد و طوبا» رو از دست دادم و با توجه به این نکته که اگر فیلمی را این چنین به تماشا بنشینم متنفرم، اما به ناچار وارد سالن شدم.
کاوه صباغ زاده که با فیلم اولش «ایتالیا ایتالیا» نوید ورود یک کارگردان خوش ذوق را به سینمای ایران داده بود، متاسفانه با «رمانتسیم عماد و طوبا»
ادامه
نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"
::
5 دی 1399 ::
احمد شاهوند
سی
نت:
با اینکه هومن سیدی در انتهای عنوانبندی قسمت اول به اولین فیلمش "آفریقا" ارجاع می دهد و فضا و آدم ها و لوکیشن این قسمت هم متاثر از "آفریفا" و "سیزده" است، اما برخلاف این دو فیلم، چهل دقیقه طول می کشد تا موتور سریال روشن شود. چهل دقیقه ای که اگر سخت گیرانه نگاه کنیم، جز یکی دو فصل، هیچ نشانی از سیدی "مغزهای کوچک زنگ زده" و حتی دیگر آثارش ندارد و با آن
ادامه
چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟
::
6 مهر 1399 ::
مهدی تیموری
سی
نت:
هفته گذشته خبر آمد که «مسعود کیمیایی» برای ساخت فیلم سینمایی «خائن کشی» موفق به کسب پروانه ساخت شده و تنها 24 ساعت بعد، خبر دیگری مبنی بر حضور «علی اوجی» در مقام «تهیه کننده» سی امین فیلم سینمایی این فیلمساز موجِ نوی سینمای ایران بر روی خروجی سایت ها و پایگاه های خبری قرار گرفت که با واکنش های متفاوتی از دو طیف مختلف رو به رو شد.
طیف نخست که با
ادامه
لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»
::
3 شهریور 1399 ::
احمد شاهوند
سی
نت:
کمتر از هفت ماه به پایان دهه نود شمسی باقی است. شاید خیلی زود دست به کار انتخاب بهترین های دهه نود سینمای ایران شدیم. به دلیل اینکه معیار انتخاب ما فیلم های اکران شده از فروردین سال 1390 تا اسفند 1399 بود و به دلیل اینکه بهترین فیلم های اکران سال 1399 را فیلم های منتخب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر شکل دادند و بعید است طی این مدت آن هم با حضور قدرتمند
ادامه
شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران
::
1 شهریور 1399 ::
سیدرضا صائمی
سی
نت:
دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.
به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به عنوان بهترین فیلم
ادامه
پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران
::
30 مرداد 1399 ::
عزیزالله حاجی مشهدی
سی
نت:
دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.
به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری به عنوان فیلم رتبه دوم بهترین
ادامه