New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در آستانه دهمین سال ساخت «جدایی نادر از سیمین»، مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» رونمایی شد/ گفته‌هایی تازه از اصغر فرهادی در رابطه با چگونگی های ساخت این فیلم

arrow  مانی حقیقی و باران کوثری با «کشتارگاه» در راه جشنواره سی و هشتم/ فیلمبرداری فیلم عباس امینی به پایان رسید

arrow  فیلمبرداری «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی و امین حیایی از سر گرفته شد/ فیلم حمید نعمت‌الله در راه جشنواره فجر

arrow  نیم‌قرن فیلمسازی داریوش مهرجویی و جای خالی‌اش در «فجر ۳۸»

arrow  اکران سه فیلم جدید از صبح چهارشنبه در سینماها: «جان‌دار»، «تیغ و ترمه» و «23 نفر»

arrow  ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با ایسنا اعلام کرد:‌ سینمای رسانه در جشنواره‌ امسال در مجموعه ای که سالن «سینما» داشته باشد، برگزار می‌شود

arrow  چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟

arrow  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

arrow  «شبی که ماه کامل شد» در بخش اصلی جشنواره فرانسوی

arrow  انتشار عکسی از باران کوثری در «عامه پسند»/ فیلم جدید سهیل بیرقی برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

  انتشار نخستین تصویر از هوتن شکیبا در «عامه‌پسند»/ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره سال گذشته در راه جشنواره سی و هشتم

  کامبیز دیرباز آخرین بازیگر «خروج»/ با پایان فیلمبرداری، جدیدترین ساخته سینمایی حاتمی کیا در راه جشنواره فجر

  رونمایی از لوگوی فیلم جدید نیکی کریمی/ «آتابای» در راه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

  چرا مخاطبان یک سینما چهار برابر افزایش یافتند؟

  فیلمبرداری «قاتل و وحشی» با بازی لیلا حاتمی و امین حیایی از سر گرفته شد/ فیلم حمید نعمت‌الله در راه جشنواره فجر

  مانی حقیقی و باران کوثری با «کشتارگاه» در راه جشنواره سی و هشتم/ فیلمبرداری فیلم عباس امینی به پایان رسید

  نیم‌قرن فیلمسازی داریوش مهرجویی و جای خالی‌اش در «فجر ۳۸»

  انتشار عکسی از باران کوثری در «عامه پسند»/ فیلم جدید سهیل بیرقی برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود

  دورخیز «دوزیست» برای رونمایی در جشنواره فجر/ سعید خانی تهیه کننده فیلم: به زودی نسخه نهایی فیلم را به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنیم/ به هیات انتخاب جشنواره خوش‌بین هستیم

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لامینور

لامینور (داریوش مهرجویی)

بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، بیتا فرهی، کاوه آفاق، دیبا زاهدی، رضا داودنژاد و امرالله صابری

جنایت بی دقت

جنایت بی دقت (شهرام مکری)

بازیگران: بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ...

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

فرهادی و سینمای ایران

وصله ای جور بر قامتی ناجور

:: 2 اردیبهشت 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): در نگاه کلي به سينماي ايران و بحث کارگردانان مولف، به نام هايي چون "کيميايي " و "مهرجويي" در سال هاي قبل از انقلاب و " حاتمي کيا " و "مجيدي " در سال هاي بعد از انقلاب برمي خوريم، اما در دهه 80 با توجه به رويکردي که سينما را به بازتاب هنري رئاليسم جاري در جامعه ترغيب نمود ، افراد جديدي به سينماي ملي معرفي شدند که نه تنها نام "مولف " را يدک مي کشند بلکه مي توان ازآنان با عنوان پايه گذاران سينماي نوين اجتماعي در ايران ياد کرد. "اصغر فرهادي" از جمله اين افراد است که در دهه 80 سير صعودي خيره کننده اي را تجربه نمود. در ادامه به بررسي آثار اين هنرمند در دهه هشتاد خواهيم پرداخت.

اصغر فرهادي يکي از برترين چهره هاي کارگرداني در دهه 80 است که با نگاه کنجکاو و پرسشگر به جامعه معاصر و نوع روابط حاکم بر آن، تصويرگر آثاري در سينماي ايران شد که ارتباط خوبي با تماشاگر جوان اين دهه برقرار کرد. او در فيلم هايش انگشت بر قشر متوسط جامعه گذاشت و با شناخت خوبي که از طبقه تحصيل کرده متوسط جامعه داشت ،کاراکترهايي را بر پرده تصوير کرد که ما به ازاي بيروني آنها همدلي تماشاگري را که با آدم هاي اين چنيني زندگي کرده بود بر مي انگيخت . به واقع او با نگاه کلي خود به جامعه، تلاش کرد با انتخاب برشي از زندگي طبقه متوسط، اخلاقيات را در جامعه آرماني خود از نگاه دوربين کنجکاوش به تصوير بکشد.

فرهادي اولين فيلم مستقل خود را به نام "رقص در غبار" با فيلم نامه اي تاليفي در سال 81 بر پرده برد . او در اين فيلم به بررسي روابط ميان آدم ها، همچنين تفکرات و اعتقادات قشر ضعيف جامعه پرداخت; قشري که اسير سوء تفاهمات رايج در عرف هستند. قاب هنري اثر تصويرگر نوعي رويکرد مريد و مرادي در برقراري رابطه ميان مردجوان و مردپير در کل قصه است . دومين فيلم او "شهر زيبا " نام داشت که باز هم به روابط از هم گسيخته اي از لايه هاي اجتماعي طبقه ضعيف جامعه و شک و ترديد و روابط غير منطقي اين قشر پرداخت. پس از آن در سال 84 فرهادي با ساخت "چهارشنبه سوري " نويد ظهور سينماگري را داد که مي تواند سينماي اجتماعي جديدي را با نگاه تازه و نو خود ايجاد کند. سينمايي که مخاطب را به خوبي مي شناسد و با روايت داستاني از بطن اجتماع به تصوير متزلزل روابط آدم هايش خواهد پرداخت. او در چهارشنبه سوري پرده از روابط از هم گسيخته آدم هاي قشر متوسط بر مي دارد. زن و مرد قصه با اينکه در دريايي از سو» تفاهم و شک و ترديد دست و پا مي زنند، بازهم به روابط از هم گسيخته خود ادامه مي دهند.

او در سال 87 با ساختن "درباره الي" سينماي اجتماعي ايران را در سطح جهاني مطرح کرد. شاهکار فرهادي در اصل نگاهي روانکاوانه بر نسل جوان جامعه معاصربود و اخلاقيات موجود در بطن روابط به ظاهر زيبايي که بين آنها جريان داشت را به تصوير کشيد. او در اين فيلم با درگير کردن تماشاگر در داستان و رويکردي که در پايان باز فيلم داشت ذهن مخاطب را همراه داستان کرد و همين امر به ماندگاري اين اثر کمک زيادي کرد. دوربين فرهادي در اين فيلم مانند يک شخص سوم بي طرف عمل کرد و همين امر روح تماشاگر را بيشتر درگير اين شاهکار سينمايي کرد و تماشاگري که تا قبل از "درباره الي "به ديدن فيلم هاي سر راست با نشانه هاي دم دستي عادت داشت ، حال با سينماي پرسشگري روبرو بود که نه تنها به راحتي به او اطلاعات نمي داد بلکه او را به سمت قضاوت کردن تشويق مي کرد. در سينماي اجتماعي ايران کم هستند فيلم هايي که آينه تمام نماي نسل خود باشند و روح زمانه شان را بر پرده تصوير کنند ، شايد تنها مثال ممکن بعد از "درباره الي" فيلم "هامون" مهرجويي باشد که توانست انعکاس نسل زمان خود باشد . فرهادي با "درباره الي " آدم هاي نسل خودش را بر پرده ترسيم مي کند، نسلي که بيشتر عادت کرده است براي رهايي خود از تهمت ها، ديگران را محاکمه کند; محاکمه اي به قيمت شرافت و آبرو. در نهايت فرهادي دهه هشتاد را با "جدايي نادر از سيمين " به پايان برد. او در آخرين ساخته اش به بررسي روابط بين آدم هاي قشر ضعيف و غني مي پردازد و نوع روابط علت و معلولي موجود در برخوردهاي اين دو قشر از جامعه را به تصوير مي کشد; روابطي که در نهايت زندگي دو سر ماجرا را به جهنمي عجيب تبديل مي کند. او با اين فيلم افتخارات زيادي را براي سينماي ايران به دست آورد . با نگاه کلي به آثار فرهادي علي الخصوص سه فيلم آخر او، مي توان آثار اين کارگردان را در قاب سينماي اجتماعي جاي داد که بر پايه درام سعي دارد به واقعيت زندگي طبقه متوسط بپردازد و اخلاقيات موجود در رابطه ها را به نمايش بگذارد. او با رئاليسم و تصويرسازي عجيبي که در آثارش لحاظ مي کند، همذات پنداري تماشاگري که به دنبال واقع گرايي است را بر مي انگيزد. سينماي فرهادي همانقدر که از لحاظ فيلم نامه کامل و پردازش شده است، از منظر تکنيک نيز قابل تامل است. او با کارگرداني " درباره الي " و " جدايي نادر از سيمين " نشان داد که نه تنها به ابزار سينما تسلط کامل دارد و با فضا سازي و دکوپاژهاي سخت مشکلي ندارد بلکه ريتم را به خوبي مي شناسد. نکته اي که دراکثر فيلم هاي حال حاضر به دست فراموشي سپرده مي شود ، اينکه با رعايت همه قواعد حاکم بر فيلم سازي ، داستان فيلم را با هنرمندي براي بيننده تصوير کرد. با اين تفاسير، سينماي فرهادي سينماي شريفي است که مي تواند دهه 90 را براي سينماي ايران خاطره انگيزتر نمايد.

 

منبع: مردم سالاری

2029 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت