New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  رقابت تنگاتنگ «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت سی نت معرفی شدند

arrow  «شبی که ماه کامل شد» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

arrow  مالک «پردیس کورش» پرفروش ترین سینمای کشور:‌ اکوسیستم اکران سینماها قطعا تا اردیبهشت به هم می‌ریزد

arrow  پرویز پرستویی: از پُستم درباره شهید سلیمانی دفاع کردم

arrow  پوران درخشنده:‌ دو سال تمام عمر من برای دریافت پروانه ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» هدر رفت/ این بار کرونا تولید فیلم را متوقف کرد

arrow  «درخت گردو» و «مردن در آب مطهر» پروانه نمایش گرفتند

arrow  پروژه سینمایی رضا میرکریمی درباره شهید همت چرا به سرانجام نرسید؟

arrow  تهیه کننده فیلم توقیفی عبدالرضا کاهانی: آقای وزیر! «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را با قیمت چهار سال پیش واگذار خواهم کرد

arrow  زنگ خطر برای سینماهای کشور: اکران نوروز 99 روی هوا / برای سومین هفته متوالی تمامی سینماهای کشور تا 22 اسفندماه تعطیل شدند

arrow  خسارت 2 میلیارد تومانی به سالن های تئاتر تهران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "مرهم"

مرهمی کمیاب برای سینمای ایران

:: 16 اردیبهشت 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): علیرضا داودنژاد فیلمسازی است که یکی در میان از آثارش خوشم می آید. فیلم هایی مثل نازنین، بچه های بد، مصائب شیرین، نیاز و تا حدودی هوو را دوست داشتم اما هشت پا، ملاقات با طوطی و تیغ زنش را نه ...

این بار فیلم او نماد یک فیلم اخلاق گرای سالم برای سینمای ایران است که مهمترین ویژگی آن در شیوه ی روایتش، گرفتار نشدن در دام شتابزدگی است. از این رو مرهم برای سینمای ایران غنیمت است، همانطور که زمانی "خون بازی" و صد البته "سنتوری" غنیمت بودند و شاید قدرشان را ندانستیم. فیلم از لحاظ مضمون، نوع پرداخت و شیوه ی روایتش تا حدودی به ساخته های رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب بالاخص فیلم "خون بازی" شبیه است اما من بیننده، فیلم داودنژاد را بیشتر می پسندم.

تقابل افکار سنتی با نسل مدرن در این فیلم به خوبی درآمده است و شاید در طی سالیان اخیر، "مرهم" اولین فیلمی باشد که بدون شعارزدگی، کلیشه پردازی، ادعای روشنفکری و همچنین چشم پوشی بر حقایق تلخ جامعه، می تواند فیلمی آموزنده باشد.

فیلمنامه ی "مرهم" داودنژاد در عین سادگی بیانش نشان می دهد که ساختار می شناسد. زمانی که فیلم را در سینما می دیدم برایم خوشبختانه یا متاسفانه جالب بود که کسی برای "مرهم" نخندید، دست نزد و سوت نکشید. این یعنی اینکه مردم شخصیت های فیلم داودنژاد را باور می کنند. شخصیت هایی که در عین بداهه گویی شان (آنگونه که در بعضی صحنه ها به نظر می رسد) دیالوگ های ساده و شیرینی را بیان می کنند و من لذت می برم از آن دیالوگ هایی که مادربزرگ و نوه اش به هم می گویند، زمانی که مادربزرگ برای اولین بار پایپ را در دستان مریم می بیند.

فیلم با یک فیلمنامه صادقانه و ساده به استقبال موضوع اعتیاد می رود. ساده نویسی نه ساده انگاری ... و این چقدر خوب است. روایت طوری است که بیننده دچار سردرگمی، ابهام در شناخت شخصیت، خستگی و ... نمی شود. فیلم داستان زندگی مریم (طناز طباطبایی) را روایت می کند که از خانواده ی سنت گرای خود دل بریده و به دنبال یک زندگی آزادانه است. به همین دلیل از خانه فراری شده و طولی نمی کشد که گرفتار اعتیاد می شود. در این میان مادربزرگش مرتب به او کمک می کند تا در باتلاق فرو نرود و از مهلکه ی اعتیاد نجات پیدا کند. مریم تصمیم می گیرد تا با دوستانش به شمال سفر کند و با وقوع اتفاقاتی در این سفر که اوج فیلم است مریم به اصل خویش بر می گردد، البته در آغوش مادربزرگش (اشرف السادات).

داودنژاد به خوبی از تکنیک دوربین روی دست در این فیلم استفاده کرده است. حرکات دوربین این فیلم قابل تحسین است. دوربین این فیلم داودنژاد مثل شخصیتی است که دچار سرگیجه است. شاید این دوربین برای ما نمایشگر یک نگاه نگران است، نگاهی که نمی تواند آرام و ساکن باشد. نگاهی که از سر بیقراری است به شخصیت های فیلمش. فیلم در کل ریتم خوبی دارد و این ریتم هنگامی که به زندگی خانواده ی دیگری سرک می کشیم کند نمی شود.

اما بازیگران: بدون شک کبری حسن زاده (اشرف السادات) بازی باورپذیرتر، زیباتر و روان تر از سایرین به نمایش گذاشته است و من اصلا باورم نمی شود که این اولین تجربه ی بازی او در جلوی دوربین است. اوج هنر او در سکانس هایی است که مریم شیشه می کشد، سکانس های شمال و بالاخص سکانس آخر. طناز طباطبایی نیز با ارائه ی یک بازی قابل قبول مخاطب را با خود همراه می کند. سکانس هایی که با مادربزرگش صحبت می کند مخصوصا مواقعی که پایپ در دست دارد خیلی خوب درآمده است.

رضا داودنژاد، این اولین باری است که من به او می گویم بازیگر! واقعا جای رضا داودنژاد با این بازی حضور در "نون و ریحون" و "نیش و زنبور" است؟ او چقدر نسبت به کارهای قبلی اش بهتر کار کرده است و من چقدر تعجب کردم از آن صحنه ای که مریم در آن جاده در حال فرار کردن است و رضا با خونسردی تمام به سراغش می رود و او را پیش مادربزرگش می برد. نوع همراهی اشرف السادات با مریم هم به همان شکلی است که باید باشد. دیگر خبری از نصیحت، دعوا و جار و جنجال نیست اما نگرانی در نگاه اشرف السادات موج می زند.

به سراغ صحنه های آخر فیلم برویم: صحنه ای که مریم در آغوش مادربزرگش (اشرف السادات) قرار می گیرد. جالب است که دوربین از نمای کلوزآپ به لانگ شات می پرد و دوباره یادآوری می کند این فاصله ها را ... اینکه ممکن است دوباره این فاصله ها بوجود آیذ.

جمع بندی: فیلم سه نقطه ی قوت دارد که باعث شده تحسین منتقدان و سینماگران را به دنبال داشته باشد.
1 - فیلمنامه ای واقع گرا با دستمایه قراردادن آنچه که امروزه یکی از دغدغه های جوانان است. فیلمنامه ای ساده و صادق که به دور از شعار و کلیشه پردازی با مخاطب ارتباط برقرار می کند.
2 - دوربینی که بسیار خوب و بجا حرکت می کند. کار فیلمبردار و همینطور دکوپاژ داودنژاد در نود درصد صحنه هایش دیدنی است و آن دوربین روی دستی که بر خلاف خیلی از فیلم ها در این فیلم باید استفاده می شد.
3 - بازی زیبا و ستودنی تیم بازیگران علی الخصوص کبری حسن زاده و طناز طباطبایی که با ارائه ی یک بازی حسی زیبا در ایجاد ارتباط با تماشاگر موفقند.

بنا به این تفاسیر به زعم نویسنده، "مرهم" یکی از منسجم ترین فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران و بهترین فیلم داودنژاد است که نشان داد این فیلمساز هنوز هم می تواند خاطره ی فیلم های خوب "بچه های بد" و "مصائب شیرین" را برایمان زنده کند.

در پایان جمله ای زیبا از مهدی فخیم زاده بازگو می کنم: داودنژاد در این فیلم شیطان اعتیاد و فرشته ی محبت را رو در روی هم قرار داده و از آن مرهمی ساخته برای زخم دردناکی از زخم های جامعه.

 

منبع: سی نت

3064 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت