Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  مصاحبه ورایتی با مانی حقیقی به بهانه حضور فیلم "خوک" در جشنواره فیلم برلین

  ۵ دقیقه اصلاحات بعد از ۵ پروانه نمایش؛شرط وزارت ارشاد برای اکران «عصبانی نیستم»/ درمیشیان: این حجم از سانسور توهین به شعور تماشاگر است

  شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

  آیا فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی اکرانش در نوروز 97 قطعی است؟

  اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

  صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

  مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

  توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

  افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

  دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  شماره دوم نشریه الکترونیکی سی نت ویژه حشنواره فیلم فجر منتشر شد / معرفی بهترین های جشنواره به انتخاب نویسندگان سی نت

  آیا فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی اکرانش در نوروز 97 قطعی است؟

  صحبت های رسول صدرعاملی دردسرساز شد/ شکایت از جشنواره فیلم فجر برای داوری نکردن «لاتاری»

  افخمی: با «به وقت شام» و «لاتاری» رفتار فاشیستی می‌کنند

  اختصاصی سی نت: کلیدی ترین صحبت های مطرح شده عوامل فیلم های سینمایی در نشست های خبری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

  مصاحبه ورایتی با مانی حقیقی به بهانه حضور فیلم "خوک" در جشنواره فیلم برلین

  مجیدرضا مصطفوی خطاب به دبیر فیلم فجر مطرح کرد: حذف «آستیگمات» از فیلم فجر براساس تعمد بوده است

  ۵ دقیقه اصلاحات بعد از ۵ پروانه نمایش؛شرط وزارت ارشاد برای اکران «عصبانی نیستم»/ درمیشیان: این حجم از سانسور توهین به شعور تماشاگر است

  توضیحات طائرپور درباره‌ی یک حاشیه مراسم اختتامیه: تنها چاره این بود خودم خط قرمزهای تلویزیون را رعایت کنم

  دو گزینه حوزه هنری از فیلم های جشنواره برای اکران نوروز/ لاتاری، فیلشاه و فیلم کمدی لونه زنبور

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به سريال "ستايش"

در برزخ عشق و ترديد

:: 24 اردیبهشت 1390  ::

 

سی نت: سعيد سلطاني نام آشنايي براي دوستداران درام هاي تلويزيوني است. سلطاني با ساخت آثار قابل قبولي مانند "پس از باران " و " خانه اي در تاريکي " نشان داد که به روايت قصه هاي قديمي و پيوند آن به جامعه معاصر علاقه خاصي دارد. او با استفاده از موقعيت دراماتيک، تصويري ملموس از کاراکترهايش را مي سازد که براي تماشاگر تلويزيون جديد و بکر است. علي الخصوص علاقه جالب توجه سلطاني به پايه ريزي درام بر مبناي شخصيت زنان در دو اثر ذکر شده کاملا مشهود است. رويکردي که در توليد جديد ترين اثر تلويزيوني اش نيز منجر به انتخاب نام "ستايش" شده است.

اينبار سلطاني بستر قصه اش را بر خلاف دو اثر گذشته اش در زمان هاي نه چندان دور و اوايل دهه شصت انتخاب کرده و با پردازش شخصيت هاي داستان در ميان دو خانواده سنتي تلاش کرده تقابل سنت هاي گذشته با دنياي نسل جديد را به چالش بکشد. حشمت فردوس و محمود نادري در واقع چهره دو قشر طبقاتي را به تصوير مي کشند، يکي تعصبات ايدئولوژيکي را با جبر به خورد فرزند و خانواده اش مي دهد او پدر سالار وار سعي دارد به نوعي وجه ارباب گونه را در روابط کاري و خانوادگي اش حفظ کند و ديگري با اتکا به دين تصوير سمبوليکي از پسرش مي سازد. در اين ميان اين دو مرد با تفاوت هاي آشکارشان در نوع نگاه به هستي در يک اصل اتفاق نظر دارند، اينکه پسرانشان بايد همان رويه اي که آنها مي خواهند را در پيش بگيرند. فردوس قصد دارد از فرزندش يک ور دست بسازد به طوري که مخالف تحصيلات دانشگاهي است و نادري مي کوشد با کسب افتخار فرزندش در جنگ تصوير قابل قبولي را در طبقه اش کسب کند و مهر تائيدي بر اعتقاداتش بزند. غافل از اينکه جنگ ناتمام بين نسل ها و عدم ارتباط درست بين جهانبيني والد و فرزند هميشه وجود داشته ودارد.
از طرفي سلطاني با تصوير نهاد خانواده و پر رنگ نشان دادن احترام هاي سنتي به پدر سعي کرده سابقه تکريم والدين توسط فرزندان را برجسته تر کند. تصميمي که با انتخاب به جاي مهدي پاکدل و سکوت و احترام خاصي که در نگاه او نسبت به پدر موج ميزند توانسته نظر مخاطب را جلب کند و در ناخودآگاهش براي شخصيت طاهر با همه جفاي پدر احترام خاصي را قائل شود.

سلطاني در رويه سريال سازي اش نشان داده است توجه ويژه اي به ادبيات دارد و اين امر را در دو اثر پيشين خود به اثبات رسانده است. اينبار نيز او با انتخاب داستاني ملودرام و انتخاب نام يک زن که به شدت تداعي کننده رمان هاي ايراني است سعي کرده است نيم نگاهي به جنگ و آدم هاي درگير آن داشته باشد . اما در اين بين تصوير سازي او از آن برهه زماني نسبت به کارهاي قبلي او عقب گرد جدي در آثارش به شمار مي آيد. فضا سازي او در اکثر سکانس هاي ابتداي قصه به هيچ وجه کامل نيست و در بعضي ازسکانس ها به هيچ وجه تداعي کننده تهران دهه شصت نيست .از طرفي وقوع جنگ آنقدر ها که لازم است در زندگي روزمره شخصيتها منعکس نشده است به طور مثال سبک زندگي شخصيت هاي قصه و نوع طراحي صحنه منازل به هيچ وجه مطابق آن برهه زماني نيست; همين طور مي توان به عدم انعکاس جنگ و شاخصه هاي آن در زندگي کاراکترها اشاره کرد. به طوري که اگر از مقطع زماني فرار محمد از جبهه فاکتور بگيريم داستان و کاراکترهاي سريال مي توانند قصه شان را در زمان حال نيز روايت کنند.

رويکرد ديگري که در کل ماجراي سريال "ستايش "قابل تامل است، توجه به زنان و وجه دراماتيکي که حضور آنان بر کل ماجرا تحميل مي کند، حکايت از علاقه خاص سلطاني به روايت اينگونه آثارش دارد. او با انتخاب چهره معصوم نرگس محمدي و قطب منفي به نام انيس سعي دارد درامي مانند پس از باران را تصوير کند. ستايش ابتدا به خاطر برادر و در ادامه به خاطر عشق فداکاري هاي زيادي انجام مي دهد و زماني که مقابل پدر مي ايستد سعي دارد احترام اورا حفظ کند .اما در نهايت پيام قصه جوانان را به سمت انتخابهاي جسورانه و ترک خانواده تشويق مي کند که چندان خوشايند عامه مردم نخواهد بود.

درست است که سلطاني در روايت ملودرامي هايي که بيشتر وامدار ادبيات قصه گو است تبحر خاصي دارد. اما ريتم کند قصه و بعضا عدم وفاداري کارگردان به فضاي سازي داستان در برهه زماني روايت اثر، ستايش را در حد آثار پر بيننده گذشته کارگردان قرار نداده است. رويکردي که مي توانست با انتخاب به جاي روايت هاي عاطفي داستان وجه ديگري از درام هفتگي را به تصوير بکشد.

 

منبع: مردم سالاری

1326 -  

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت