New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

جرم کيميايي در واگويه هاي جرم

:: 18 خرداد 1390  8:55:39 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): مناسبات آدمها در بيست و هفتمين اثر مسعود کيميايي ناخواسته مقهور شرايط شده است.
قصه "جرم" (اگر بتوان داستان کلاسه شده اي براي آن تعريف کرد) به ظاهر بربستر گذشته روايت مي شود اما المانها امروزي و شايد هر روزي است.

به بيان ديگر کيميايي براي واگويه هايي که دغدغه هميشگي اش بوده زمان و مکان تعريف نمي کند. روابط جامعه ديروز در فيلم، تلنگر و اعتراضي است بر نامناسبات جامعه امروز و هر زمان ديگر... و رضا سرچشمه "جرم" عصيان مي کند بر عليه آنچه از نگاهش غلط است...
اما رضاي آخرين فيلم کيميايي با رضاي " رضا موتوري" و قيصر "قيصر" متفاوت است. عصيان، مهريست شناسه گونه بر آثار اين فيلمساز. به بيان هجو گونه، کيميايي مبدع سينماي "سرکشي" است.

اما جنس عصيان پروپاگونيست هاي دهه هاي نخست و مياني آثار فيلمساز با دهه آخر کارنامه او متفاوت است... قيصر و فرمان " قيصر"... داش آکل... قدرت ميزباني و سيد رسول " گوزنها" ... رضا و احمد " دندان مار"... رستم" گروهبان" و سلطان قهرمان هايي با رگه هاي آنتاگونيستي اند که قاطعانه بر منش خود پافشاري مي کنند. به تعبير ديگر عصيان براي قهرمان هاي کيميايي تنها راه نجات است حتي تزلزل زن و مرد جوان " تيغ و ابريشم" نيز از جنس سرکشي است... اما کيميايي با امير علي در " اعتراض" لايه اي از ترديد را به عنوان مانعي در اين مسير قرار مي دهد از آن پس آدم هاي سينماي کيميايي ناگزير از سرگشتگي اند و اين سرگشتگي با امير " محاکمه در خيابان" به اوج مي رسد و در رضاسرچشمه به جنسي از وازدگي بدل مي شود.

رضاي " جرم" قرباني معادلات اقتصادي و بدنبال خيانت ناصر (در جايگاه رفيق) زنداني مي شود. پس از رهايي از حبس به دنباله واسطه گري هاي وکيلي به ظاهر وکيل (سيامک انصاري) و متاثر از تيپ کاراکتري مرادگونه (داريوش ارجمند) قدم به جامعه اي مي گذارد که معادلات مافياي اقتصاديش همچنان پابرجاست و چه بسا پيچيده تر نيز شده است و رضا در تن دادن مجدد براي سرپانگه داشتن زندگي به خطر افتاده اش دچار شک مي شود و اين شک به وازدگي مي رسد و اين وازدگي صرف نظر از تحول به يک باره و غير منطقي پايان فيلم تامل برانگيز است . سير تطور شخصيت هاي سينماي کيميايي در طي 4 دهه از ثبات به ترديد قابل بحث است.

خيلي ها اين فيلمساز صاحب سبک را استاد در شخصيت پردازي و چينش آدمها بر بستر قصه مي دانند و اين گونه نيز هست در نتيجه تطور ذکر شده قطعا هوشمندانه است به بيان ديگر سرگشتگي متاخر کاراکترهاي مسعود کيميايي در فيلم هاي اخيرش شايد متاثر از بلاتکليفي مبتلا شده نسل کنوني است و شايد لايه هاي ديگري نيز در پس اين "تغيير نگاه "، مستتر است اما جالب اين است که برخي عناصر بلاتفکيک آثار اين فيلمساز همچون کاراکتري به نام " رفيق" همچنان با همان مختصات ابتدايي و مياني طراحي مي شود و به عقيده نگارنده شايد تکيه گاهي براي اين 3 مرحله "عصيان" " ترديد" و وازدگي " است عنصري که در نگاه کيميايي با وجود نابهنجاري و تزلزل، ذاتش دچار مسخ شدگي نمي شود.

از اين روست که ناصر "جرم" بازگشته و در برابر رضا اظهار ندامت مي کند با در نظر گرفتن اين نکته که خيانت " رفيق" رضا چندان نيز از جنس خيانت نيست حتي زمانيکه بار ديگر دربرابر او مي ايستد دلبستگي اش به رفاقت را بيش از پيش نمايان مي کند :" اومدم برات دستمو بکنم تو کيسش"... و در نهايت اين مناسبات پيچيده سياسي و اقتصادي است که همه چيز را مقهور خود مي کند.

اين نوع از نگاه اغراق شده، فرايند جا افتاده اي در سينماي کيميايي است نگاهي که در هر اثر ديگري به غير از سينماي اين فيلمساز گل درشت و باسمه اي خواهد بود. نيکي کريمي در مصاحبه اخيرش سينماي کيميايي را سينمايي مردانه خوانده و دلايل خودش را نيز آورده است اما واقعيت اين است که کيميايي بر وجوه انساني کم رنگ و ازياد رفته اي دست مي گذارد که چندان جنسيت محور نيست.

از سوي ديگر زنان آثار اين کارگردان چندان چند وجهي، عميق و زخم خورده اند که خود به خود از حاشيه به مرکز ثقل داستان رانده مي شوند و پس ذهن تماشاگر باقي مي مانند چنانکه مريلا زارعي همواره از "سربازهاي جمعه" به عنوان يکي از بزرگترين افتخارات دوره بازيگري خود ياد مي کند. چنانکه هديه تهراني از "سلطان" مرجان شيرمحمدي از "مرسدس" و "لعيا زنگنه از " رئيس " اما " جرم" در يک کلام الکن است؛ الکن از بيان آنچه که تماشاگر بايد از فيلم دريابد اما اين الکن بودن بيش از يک دهه است که وجه قالب سينماي کيميايي شده است.

اشتباه نکنيد قصد، ناتوان خواندن فيلمساز نيست بگذاريد از منظري سهل وممتنع به اين مهم بپردازيم... همگان سينماي ايران چه موافقان کيميايي و چه مخالفانش بر يک اصل اتفاق نظر دارند: کيميايي در سبک خود استاد ديالوگ است گفتگوهايي که بايد هضمش کني تا مغزش را بچشي اما به نظر مي رسد در فيلمهاي اخير، کارگردان تمام بار محتوايي قصه را بر دوش ديالوگ هاي ثقيل و پيچيده گذارده سکانس هاي طولاني و به شدت گفت وگو محور که در نهايت مخاطب را به يک نقطه مي رساند: داستان خطي فيلم چه بود؟ گويا مسعود کيميايي از قصه گفتن خسته شده است در "جرم" اوج اين سنگيني خودنمايي مي کند به گونه اي که تماشاگر حتي از جنس خاصش درنمي يابد که کجاي گفت وگوي رضا با مرادش در زندان بايد بر سير زندگي پس ازآزاديش تاثير بگذارد.

اما " جرم" يک اتفاق خوب دارد که شايد خيلي ها اتفاق خوبش ندانند: ارائه نسخه اي دوبله شده از فيلم در اکران عمومي: زنده کردن حس نوستالژيک سينمايي که در ميان انبوه آثار مبتذل در دوره فيلم فارسي قد علم کرد... از سوي ديگر متاثر از حس تيپيکال گويندگان بر روي کاراکترها مخاطب راحت تر لايه هاي ديالوگ ها را ورق مي زند.. اما به رغم تمام آنچه گفته شد به نظر مي رسد مسعود کيميايي بايد به سينماي توازني ميان قصه ها و شخصيت ها برگردد تا اين تعبير را به کرات نشنويم: کيميايي سالهاست که خود را تکرار مي کند.

 

منبع: مردم سالاري

2279 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

مسعود کیمیایی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت