Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  برنده سه اسکار 2019 در فرهنگسرای ارسبان

  «روسی» امیرحسین ثقفی مجوز گرفت / «زهرمار» جواد رضویان در صف اکران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به کارنامه کارگرداني رامبد جوان

کارگرداني با انرژي مضاعف

:: 16 تیر 1390  ::

 

سینما شبکه (سی نت): رامبد جوان در نگاه اول به عنوان بازيگري مستعد شناخته مي شود که نخستين بار با مجموعه "خانه سبز" شناخته شده و با "موميايي 3" بارقه هاي اميد را در دل ها زنده کرد. بازيگري که گرچه جنس بازي اش بي شباهت به بازي کمدين معروف، "جيم کري" نبود، اما حرکات منحصربفرد، لحن ويژه و انرژي مضاعف مشهود در بازي اش، وي را از ساير همتايانش در سينماي ايران متمايز مي کرد. با اين همه به نظر مي رسد زمان آن رسيده باشد که از رامبد جوان با عنوان پرطمطراق "کارگردان" ياد شده و بين رامبد بازيگر و رامبد کارگردان تمايز قائل شويم.

کارگرداني که گرچه آثار تقريبا جدي چون "گمگشته" را در کارنامه دارد، اما همچنان علاقه هميشگي خويش به مقوله طنز را حفظ کرده تا جايي که اکنون سه فيلم سينمايي با مايه هاي کمدي را در کارنامه خويش دارد. سه فيلمي که همچون پله هاي يک نردبان، پيشرفت تدريجي و گام به گام وي را نشان مي دهند.

اگر "اسپاگتي در هشت دقيقه" تنها به منزله دروازه اي براي ورود جوان به عالم سينما تلقي مي شد، "پسر آدم دختر حوا" کمدي آبرومندي بود که در ميان انبوه کمدي هاي نازل روي پرده، نشانه هايي چند از نگاه هنرمندانه جوان را به همراه داشت. حال با "ورود آقايان ممنوع" سينماي ايران به يکباره خود را صاحب کارگرداني مي بيند که ثابت کرده است درک مناسبي از طنز داشته و اگر فيلمنامه سنجيده و شسته رفته اي در اختيار داشته باشد، قادر است حرف هاي بيشتري براي گفتن داشته باشد.

ترکيب پيمان قاسم خاني و رامبد جوان که با سريال "مسافران" احيا شده بود، اين بار يکي از آرماني ترين حالات ممکن زوج هاي فيلمنامه نويس - کارگردان را شکل بخشيدند تا "ورود آقايان ممنوع" به عنوان يکي از معدود کمدي هاي تماشايي اين سالها معرفي شود. از اين رو مهمترين امتياز جوان را مي بايست در اعتماد محض و وفاداري تمام و کمال وي به فيلمنامه پيمان قاسم خاني دانست. فيلمنامه اي سرشار از موقعيت هاي طنز که از شوخي هاي بکر کلامي نيز بي بهره نبوده و قادر است در لحظاتي به شکلي مسلسل وار از بيننده اش خنده بگيرد.

حسن کار جوان در اين بوده که توانسته است با انتخاب صحيح، چينش دقيق و البته هدايت مناسب بازيگران، به بالاترين ظرفيت ممکن در اجراي فيلمنامه دست يافته و لحظات شاد و مفرحي را ايجاد کند. به عنوان نمونه نگاه کنيد به نوع بازي و نگاه هاي خانم دارابي (ويشکا آسايش) که در عين جدي بودن، از طنزي ظريف برخوردار بوده و تقابل آن با سادگي و سرخوشي آقاي جبلي (با بازي خوب رضا عطاران) کمدي موقعيت نابي را خلق مي کند.

در عين حال به نظر مي رسد يکي از دلايل موفقيت "ورود آقايان ممنوع" را بايد در اين امر جستجو کرد که رامبد جوان اين بار هوشمندانه، خود از ايفاي نقش بازيگري صرف نظر کرده تا تمامي توجهات خود را به کارگرداني چنين اثري معطوف کند. اين مورد در سريال "توطئه فاميلي" نيز اتفاق افتاد تا از نگاه جدي تر جوان به مقوله کارگرداني حکايت کند. با اين همه پخش همزمان سريال "توطئه فاميلي" و اکران فيلم سينمايي "دختر شاه پريون" و اختلاف کيفي فاحش اين دو اثر با "ورود آقايان ممنوع" باعث مي شود نگاه ترديدآميزي به آينده کاري رامبد جوان وجود داشته باشد. اين مساله که جوان بهرحال دوست ندارد از قافله بازيگري سينماي ايران عقب بماند و همچنين تمايل دارد فيلم ها و سريال هاي تازه اي را به کارنامه کاري خويش در مقام کارگردان بيفزايد، نبايد موجبات نزول و عقب گرد وي را فراهم آورد. جوان بايد باور کند که با ساخت "ورود آقايان ممنوع"، خود به خود توقعات را بالا برده و کوچکترين خدشه در کارنامه هنري وي مي تواند او را از ادامه اين روند صعودي بازدارد.

 

منبع: مردم سالاری

2405 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

ورود آقایان ممنوع - Voroode Aghayan Mamnoo        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  هنرمند مرتبط :

رامبد جوان        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت