Header

صفحه اول   اخبار   فیلم ها   نقد و یادداشت    ویدئو   هنرمندان   جدول فروش   نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)                                                                                        انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «متری شیش و نیم» سعید روستایی فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرد

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  300 میلیون تومان درآمد حاصل از پخش بازی پرسپولیس و کاشمیا در سینماها

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  بخاطر آتش‌سوزی چندروز اخیر کالیفرنیا؛ فرش قرمز «اسکار» هم لغو شد

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد/ تحریم‌ها فقط مردم را هدف قرار داده است

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  حمید فرخ نژاد بازیگر «خانم یایا»: این فیلم برای اکران در «هنر و تجربه» مناسب‌تر است

  دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست» اعلام شد/ 180 میلیون برای 6 ماه حضور روی صحنه تئاتر

  تراکم اکران، فیلم‌سوزی و چند داستان دیگر/ گفتگو با سعید خانی، علی سرتیپی و همایون امکانیان

  کیانوش عیاری: «خانه پدری» دچار یک سوءتفاهم بیهوده شد

  ابراهیم داروغه زاده: امسال بیش از 100 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و شاهد رقابت سختی خواهیم بود

  نخستین عکس از ویشکا آسایش در سریال «نهنگ آبی» ساخته جدید فریدون جیرانی

  زمان حذف پروانه ساخت آثار سینمایی و سپردن امور به صنوف رسیده است

  «هنروتجربه» اطلاعیه داد / تصمیم برای اکران همزمان فیلم‌های هنری و تجربی

  نمی‌توان دارو را تحریم کرد و دم از حقوق بشر زد/ تحریم‌ها فقط مردم را هدف قرار داده است

  برای اولین بار نظرسنجی سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر/ مشارکت 400 نفری در روز اول

 

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "اینجا بدون من"

وقتي روياهاي شيرين رنگ مي بازد

:: 27 تیر 1390  ::

 

سی نت: مقوله اقتباس و پرداخت فيلمنامه بر اساس نمايشنامه، در سينماي ايران چندان رواج ندارد و اصولا درام هايي كه بن مايه اصلي قصه لايه هاي اجتماعي دارند همواره مورد توجه بيشتري قرار گرفته است. همين امر باعث شده است كه فيلم هاي اقتباسي كمتر مورد عنايت قرار گيرند. بهرام توكلي كه با دو فيلم قبلي خود "پابرهنه در بهشت" و "پرسه در مه" نشان داده بود كه نه تنها سواد كافي و آشنايي كاملي با سينماي جهان دارد بلكه اشراف خوبي به مقوله فيلم سازي دارد. او در دو فيلم قبلي اش بيشتر به سرگشتي آدمهايي خاص پرداخته بود كه درك درستي از موقعيت خود و دنيا ندارند و در بازخورد نقش خود و جامعه دچار تناقض هاي ظاهري و رفتاري مي شوند. اما رويكرد جديدي كه او در فيلم "اينجا بدون من" داشت نگاه تازه اي به انسان و نقش جامعه معاصر در روياپردازي ذهني است.

توكلي فيلمنامه را بر اساس نمايش نامه تنسي ويليامز بنا نهاده ويكي از زيباترين اقباس ها را در سينماي ايران تصوير كرده است. اصولا بيشتر نمايش هاي ويليامز بر پايه رئاليسم جامعه معاصر امريكا نوشته شده است و با استفاده از ديدگاه هاي روانشناسانه به ترس و تباهي آدمها در جوامع مدرن امروزي مي پردازد. توكلي با درك درستي كه از موقعيت آدمهاي قصه ويليامز داشته، توانسته ارزش هاي ذاتي اين نمايشنامه را برجسته تر نمايد و با شناختي كه از جامعه معاصر خود دارد كاراكترهاي داستان را به شدت ايرانيزه كند. به همين دليل است كه راوي اصلي ماجرا مادري به شدت شرقي و ايراني است كه سعي دارد با همه مشكلاتي كه در اداره زندگي دارد، پوسته ظاهري قابل قبولي براي فرزندانش بسازد.

ماجراي اصلي قصه بر پايه تنهايي ادمهاي است كه سختي ها آنها را به دنياي ذهني و روياهايشان مي برد. داستان زندگی زنی کارگر و زجر کشیده (فاطمه معتمد آریا) که سرپرستی فرزندان خود را بر عهده گرفته و همه زندگی اش را صرف خوشبختی آنها کرده است. تمام دغدغه های اصلی زندگی او مربوط به دختر معلول اش یلدا (نگار جواهریان) می شود که دختری بسیار منزوی و خجالتی است و علاقه عجیبی به جمع آوری مجسمه های حیوانات شیشه ای دارد. تمام زندگی یلدا در این مجسمه های زیبای شیشه ای خلاصه می شود. فرزند دیگرش احسان (صابر ابر) نیز جوانی است که در تنهایی خود زندگی می کند و پر از تلخی و بی حاصلی است. او كه نتوانسته است در زندگي واقعي به آرزوهايش برسد همه آرزوهايش را در نوشتن خلاصه كرده است. تنها دلخوشي او ديدن زندگي آدمها بر روي پرده سينماست. برگ برنده اين فيلم به غير از انتخاب هاي درست بازيگر ها و بازي ها خوب آنها در روايت كامل فيلمنامه است. بار اصلي قصه كه به شدت شخصيت محور است در انعكاس كاراكترها بسيار موفق عمل كرده است و همين نكته مهم باعث شده كه بازيهاي به شدت رواني از معتمد آريا و صابر ابر به عنوان دو قطب فيلم تصوير شود.

فيلمنامه جذاب و پرداخت روانشناسانه توكلي در تك تك ديالوگ ها به ويژه در پرداخت شخصيت مادر و آرزوهايش شخصيت مادر را برجسته مي نمايد. مادر قصه كه در خاستگاه فردي اش در جامعه و زندگي شخصي و كاري اش دچار تناقض هاي زيادي است تخيل را جايگزين واقعيت كرده است و نمي خواهد با مشكل دخترش در واقعيت روبرو شود واين موضوع در ناخودآگاه زندگي دخترو پسرش تاثير مي گذارد و همين امر زندگي هر سه را به مرحله بحران مي رساند.

موفقيت ديگر توكلي كه پيشرفت مهم او در اين فيلم به حساب مي آيد. شخصيت محور بودن اين فيلم است و مخاطب به راحتي بعد از گذشتن لحظات اوليه فيلم به همه جوانب زندگي كاراكترها اشراف مي يابد و همين امر فيلم را براي مخاطب عام دلچسب كرده است. تناقض هاي رفتاري اين خانواده كوچك كه با مشكلات متعدد مالي دست و پنجه نرم مي كنند به زيبايي از آب در امده است. مادر اين خانواده با همه مشكلات كاري اش باز هم بهترين ها را براي فرزندانش مي خواهد. فيلم به غير از ديالوگها و بازي هاي عالي بازيگران و ميزانس ها و دكوپاژهاي غافلگير كننده توكلي، از هنر قاب بندي حميد خضوعي ابيانه نيز بي نصيب نمانده است.

و اما مهمترين نكته، فيلم يكي بهترين پايان بندي هاي غافلگير كننده چند سال اخير را داراست. نماي پاياني به زيبايي احساسات بيننده را به بازي مي گيرد و در آن لحظه همه چيز ختم به خير مي شود و اما بعد يك نما و يك شوك كوچك در چهره بيننده و صابر ابر نقش مي بندد. غم و بهت نگاه صابر ابر كه به دور دستها خيره مانده است، همه شادي هاي آني بيننده را به غمي وصف ناپذير تبديل مي كند. تماشاگر در ناخودآگاهش خود را قانع خواهد كرد كه همه چيزي كه ديده است يك روياي شيرين بوده است كه با حقيقت زندگي فاصله ها دارد. حقيقتي تلخ كه مصداق بارزي است بر قصه زندگي خيلي از انسانهاي جوامع معاصر بشري. آدمهاي جدامانه از اجتماع كه تنهاي غم انگيز زندگي، آنها را به دنياي روياي دورني مي برد كه گاه شيريني اش به همه تلخي ها ناگزيز اين روزگار مي ارزد.

 

منبع: سی نت

1933 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

اینجا بدون من - Inja Bedoon-e Man        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

..............................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: استودیو سی نت