New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

arrow  بهمن‌ فرمان‌آرا: زور هیچ کس به جادوی سینما نمی‌رسد

arrow  ضربه فنی‌‌!/ «فوتبال برتر» و جای خالی عادل فردوسی‌پور

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به شاخصه هاي کارگرداني داود مير باقري در مختار نامه

تصويرسازي يک قهرمان بي بديل

:: 13 مرداد 1390  2:41:02 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): داود ميرباقري در ميان مجموعه سازان تلويزيون نامي ممتاز و صاحب اعتبار به شمار مي رود و با ساخت مجموعه هاي تاريخي- اسلامي نام خود را پر آوازه کرده است . کارنامه بيست ساله او گواهي بر اين مدعاست. او با مجموعه هاي موفق امام علي(ع) و معصوميت از دست رفته، که هر دو به نوعي با مذهب در ارتباط بودند، نشان داده است که علاقه خاصي به تصوير سازي زندگي سياسي و اجتماعي اعراب در تقابل با حضور اسلام در جامعه عربي آن دوره دارد.

مجموعه عظيم و خوش ساخت"مختار نامه" هم در راستاي اين حماسه سازي به شمار مي رود. ميرباقري در اوايل دهه 1380 توانايي و تسلطش بر مديوم سينما و به تبع آن تلويزيون را اثبات کرد و با توجه به اشراف قابل توجهي که به تاريخ اسلام دارد تحليل هاي نزديک به واقعيتش از حوادث و وقايع تاريخ اسلام مورد تاييد مديران صدا و سيما قرار مي گيرد و با اين فرصت و با استفاده از بودجه کلان، ايده هاي بکر خود را در قالب مجموعه"مختار نامه"پياده مي کند. مختار نامه در حالي به پخش رسيد که پيشينه هفت سال تلاش او، کاري آبرومند و پر مخاطب را خلق کرده است. در اين ميان ساخت مجموعه هاي عظيم تاريخي او را به عنوان يکي از برترين نام هاي صاحب سبک در اين عرصه مطرح کرده است .سبک منحصر به فرد کارگرداني مير باقري که يکي از شاخصه هاي مهم آثار او به حساب مي آيد، شخصيت پردازي عميق و معقول کاراکترهايش است. اين موضوع در تاثيرپذيري و بسط کاراکترهاي منفي آثارش بازخورد استثنايي سبک کارگرداني او به حساب مي آيد و همين امر مهمترين جاذبه آثار اوست ، مشاهده کاراکترهاي با باردراماتيکي درخور توجه، به ويژه در تقابل قطب هاي منفي و مثبت.

يکي ديگر از نکات بارز آثار او استفاده از ديالوگ نويسي خاص و منحصر به فرد کاراکترهاي قصه هاي تاريخي است که در نهايت نقش مهمي در مرزبندي شخصيت هاي حق و باطل ايجاد کرده است. اين موضوع را تعميم بدهيد به عظمت کارهاي چهره پردازي و صحنه آرائي که در نهايت منجر به خلق آثاري مي شود که تاويل جديد و مدرني از داستان هاي کهنه و قديمي است که در اذهان مردم به نوع ديگري ماندگار شده اند . همه اين نکات ياد شده در اين مجموعه به کاملترين شکل گرد هم آمده و به درجه اعلاي کيفيت (در استانداردهاي سريال سازي تلويزيوني در ايران) رسيده اند.

گويي مير باقري همه ايده ها و تصويرهاي ذهني خود را با بهره مندي از امکانات و زمان کافي پرورانده است .
اما شايد مهم ترين ويژگي مختارنامه نگاه منحصربه فرد داوود ميرباقري به تاريخ و علوم اجتماعي باشد و همين امر باعث شده است اين سريال با سريال هاي هم رديف خودش تفاوت زيادي داشته باشد.

ميرباقري در مختارنامه کيفيت بصري ويژه اي ايجاد کرده که نمونه اش در سريال موفق امام علي هم ديده شده بود. فيلمبرداري به شيوه 35 ميلي متري در خدمت فضاسازي است و ميدان عمل مناسبي را به کارگردان داده است. علي الخصوص در صحنه هاي جنگ و چينش نيروهاي خير وشر استفاده از اين شيوه فيلمبرداري و نماهاي لانگ شات تداعي کننده صحنه هاي عظيم فيلم هاي حماسه اي تاريخ سينماست. استفاده از نماهاي بديع و حرکت هاي ساده دوربين بر روي شخصيت ها و محيط هايي مثل بازسازي شهر کوفه و مکه تاثيرپذيري زيادي در تصوير ذهني بيننده ايجاد کرده است که در نتيجه باعث روايت تاريخ با ارائه تصويري واقع گرايانه از يک دوره تاريخي خاص است.

مختارنامه در سکانس هاي زيادي اين حس را ايجاد مي کند که تصويرش از شهرها، آدم ها، ساختمان ها و محيط هاي جغرافيايي به واقعيت هاي مستند نزديک است، مثلا مي توان کوفه را آن طور تصور کرد که در اين سريال مي بينيم.

اين موضوع برگ برنده اي در شاخصه کارگرداني ميرباقري به شمار مي آيد. ميرباقري درک درستي از جامعه عربي دارد و مي داند که روايت تاريخي فقط در صورتي مي تواند ادراک تاريخي را منتقل کند که حس و حال زمانه و جغرافياي مورد نظر را بدرستي بازتاب دهد.

تاثير اين نگاه فقط در فضاسازي و حال و هواي بصري منحصر نمي شود، بلکه نحوه شخصيت پردازي و طراحي مناسبات اجتماعي آن دوران هم با اتکا به همين درک تاريخي انجام شده است. مثلا تصويري که از شخصيت شمر ارائه مي شود بسيار عميق تر از نوآوري در گريم و طراحي لباس است. همين امر نيز در تصويرسازي شخصيت اصلي داستان تاثير به سزايي دارد .مير باقري در بازسازي شخصيت مختار ثقفي نگاه ويژ ه اي به نکات مهم اين کاراکتر داشته است. مختار تنها شخصيت و قهرمان بالفطره نيست. مير باقري با تصويرسازي شخصيت خاکستري از مختار او را به قهرمان بي بديلي تبديل مي کند که نه تنها ذاتا فرشته نيست بلکه در بسياري از لحظات لغزش هايش مانعي بر سر راه او به حساب مي آيد. اما در مجموع قهرمان اصلي کل مجموعه مورد اقبال مخاطب قرار گرفته است. او با تاويلي که از شخصيت واقعي مختار داشته است، نکات اخلاقي مناسبات او را برجسته تر کرده است، که در نهايت منجر به همدلي مخاطب با شخصيت شده است.

در نگاهي کلي به مجموعه عظيم مختار نامه مي توان به قدرت کارگرداني ميرباقري پي برد. هدايت و دقت نظر در جزئيات بسيار زياد اين داستان تاريخي شامل نکات بارزي از مقوله کارگرداني خاص اوست.

پروراندن شخصيت هاي بسيار زيادي که هر کدام به تنهايي توانايي اين را دارند که قهرمان يک فيلم يا سريال باشند و هماهنگي آنها در همسويي با قطب اصلي ماجرا، مختار ثقفي حاکي از ذوق ويژه کارگرداني است.

پرداخت درست او از آدمهاي قصه اي که ماجراي حقيقي را در پس زمينه دارد و به نوعي با فرهنگ شيعه عجين شده است کار آساني نيست. علي الخصوص که در قسمت هايي از سريال فلاش بک به واقعه کربلا بيننده را با بازسازي تصويرهاي ذهني اش، درگير مي کند. مير باقري با ساخت مختارنامه نام خود را در مقوله سريال سازي تاريخي جاودانه کرد. تنها نکته اي که مي توان نقطه ضعف پروژه عظيم او دانست . پرداخت نه چندان کامل او از واقعه عاشوراست.شايد ميرباقري قصد نداشته است با بازسازي لحظه به لحظه روز عاشورا پس زمينه ذهني جامعه را تغيير دهد.

نکته اي که اگر ميرباقري در صد آزمون و خطايي آن را در نظر مي گرفت مي توانست مختارنامه را براي ساليان متمادي محبوب مردم ايران زمين کند.

هر چند که شايد حذف ماجراي حضرت عباس از اين مجمو عه، عاملي براي اين ضعف باشد.

 

منبع: مردم سالاری

2733 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مختارنامه - Mokhtarnameh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت