New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در ستایش موتسارت سینما / نقد واپس روی در هنر گوش کردن به بهانه درگذشت انیو موریکونه

arrow  ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "ندارها"

جويندگان عدالت

:: 3 مهر 1390  1:11:32 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "ندارها" به عنوان دومين فيلم سينمايي محمدرضا عرب، براي اين فيلمساز به نسبت جوان، يك تجربه ي موفق به حساب مي آيد. استفاده از عوامل حرفه يي، بازيگراني با بازي هاي قابل قبول و به ويژه برخورداري از عوامل فني و هنري مجرب (از فيلمبرداري ساعد نيك ذات گرفته تا تدوين واروژ كريم مسيحي و موسيقي متن ستار اوركي) در چنين فيلمي، به ارايه ي كاري كم نقص و قابل اعتناء منجر شده است.

محمدرضا عرب، با سابقه ي كار عكاسي هنري و به ويژه مستند سازي و گاه تهيه كنندگي در كارهاي مستند، در نخستين فيلم سينمايي اش (آخرين ملكه ي زمين) با دستمايه قراردادن موضوع مهاجرت افغان ها و درد و داغ هايشان در جريان مصايب ناشي از اين مهاجرت و آوارگي، كاري ارايه داده بود كه به دلايل گوناگوني با بي مهري رو به رو شد. از پخش نامناسب گرفته تا نداشتن تبليغات واطلاع رساني درست، باعث شد كه فيلم، در نمايش هاي خارج از كشور بيش تر از ايران ديده شود و قدر ببيند.

عرب در كار تازه اش، برخلاف اولين فيلم سينمايي اش كه تاكيد بيش تري بر ساختار و شكل و قالب فيلم "آخرين ملكه ي زمين" داشت، مي كوشد تا با محوريت يك مضمون اجتماعي در قالب درامي كه به حوزه ي مضامين تراژيك بسيار نزديك مي شود، در كنار شكل و ساختار فيلمش به درونمايه ي آن نيز نگاهي جدي داشته باشد.

فيلم "ندارها" كه به بهانه ي پرداختن به داستان دو مرد و يك زن، يعني سه جوان فقيري كه دوست ندارند از راه خلاف پول در آورند، اما فكر مي كنند كه مي توانند از اغنياء بگيرند و به نيازمندان كمك كنند، زير نفوذ يك وسوسه ي ناخواسته، قدم در راهي مي گذارند كه گرچه از آغاز مي توان به فرجام تلخ اقدام آن پي برد، با اين همه درست در جريان عمل است كه به نوعي آگاهي آميخته به تنبه، دست مي يابند و حتي دو تن از همين ياران همدل و همراه، چانشان را هم در اين راه از دست مي دهند. اين كه فيلم كار نا معقول بودن كار آن هارا موجه جلوه نمي دهد و هر گونه قضاوت و داوري نهايي را نيز بر عهده ي مخاطب مي گذارد، مي تواند يكي از جنبه هاي مثبت فيلمنامه عليرضا طالب زاده به حساب آيد.

"ندارها" در فضاسازي اثر، از رنگ و نور گرفته تا القاي حس سردي و بي رنگي و عرياني فضاهاي زندگي در زندگي آدم هايي كه در چنبره ي دردها و گرفتاري هايشان اسير شده اند، بسيار موفق عمل مي كند. در شخصيت پردازي آدم هاي محوري فيلم كه در قالب ضد قهرمان با آن ها رو به رو مي شويم به گونه يي عمل مي شود كه به سادگي مي توانيم به جزيي ترين ويژگي ها ي فردي آن ها يا همه ي تفاوت هايشان با يكديگر پي ببريم. به همين دليل است كه مخاطب، خيلي زود در مي يابد كه "محمود" (محسن تنابنده) در عين سادگي، شيطنت هايي دارد كه در كنار ناشنوايي اش بسيار كمك مي كند تا تماشاگر، او را به عنوان آدم كم هوش يا ساده لوحي آميخته به بلاهت، نبيند. مهري (هانيه توسلي) بي پروا و عملگرا و در عين حال بلند پرواز به نظر مي رسد و با بسياري از دختران جنوب شهري شبيه خود تفاوت دارد. بخش عمده يي از اين تفاوت را بايد به حساب روح نا آرام او گذاشت كه صد البته در كنار معصموميت هايش به رخ كشيده مي شود. "علي" (پژمان بازغي) نيز آدم درد كشيده يي است كه بر خلاف سن و سال و جواني اش، آدم بسيار صبوري به نظر مي رسد.

در "ندارها" بي آن كه در فضايي آميخته به شعار از تفابل داراها و ندارها سخني به ميان آيد، از بي اعتنايي اغنياء به حال و روز طبقات فرودست جامعه تصاويري آشكار ارايه مي شود. همه ي آدم هاي اصلي فيلم، در مسير نا درستي كه انتخاب كرده اند، به نوعي دارند از خودشان و از موقعيتي كه در آن گرفتار شده اند، فرار مي كنند.

گويي آن ها دارند از سرنوشت و تقدير ناخواسته واز اسارت نا خوشايند خويش مي گريزند.

اگر باور داشته باشيم كه قهرمانان در داستان پردازي ها، همواره در فضاي "حماسه" گام بر مي دارند و ضد قهرمان ها، در حال و هواي "تراژدي" زندگي مي كنند، ساده تر در مي يابيم كه همه ي سعي و تلاش آدم هاي اصلي فيلم "ندارها" برقراري عدالتي است كه در محيط اطرافشان جاي خالي آن را با تمام وجودشان حس مي كنند.

اگر فيلم "ندارها" در كليت خود، در نمايش چهره ي ضد قهرمان هايش، از لحن واحد و يگانه يي بر خوردار مي شد و ضرباهنگ پيشبرد داستان فيلم در بخش پاباني اثر نيز، سريع تر از حد معمول ساير بخش هاي آن شكل نمي گرفت، بي ترديد با فيلمي دلپذير تر رو به رو بوديم.

 

منبع: سی نت

2267 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

ندارها - Nadarha        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت