New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  خالق «عروس آتش» درگذشت / کرونا خسرو سینایی را از پا درآورد

arrow  بلیت سینماها نیم‌بها شد

arrow  مروری بر حضور سینمای ایران در ادوار جشنواره ونیز:‌ ۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

arrow  خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران به کرونا مبتلا شد/ تنفس کمکی با دستگاه ونتیلاتور

arrow  جعفر گودرزی: چگونگی برگزاری چهاردهمین جشن انجمن منتقدان سینما مشخص نیست

arrow  سعید خانی مطرح کرد: مزایا و معایب طرح ارشاد برای تسویه‌حساب سینماداران با پخش‌کنندگان

arrow  مجید مجیدی با «خورشید» به ونیز می‌رود/ دو فیلم ایرانی در «افق‌ها»

arrow  »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

arrow  «نرگس مست» تجربه‌ای‌ که الگو نداشت/حذف ۷ دقیقه از فیلم

arrow  پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

  مروری بر حضور سینمای ایران در ادوار جشنواره ونیز:‌ ۱۰۶ فیلم، سهم سینمای ایران در جشنواره ۷۷ ساله

  بلیت سینماها نیم‌بها شد

  خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران به کرونا مبتلا شد/ تنفس کمکی با دستگاه ونتیلاتور

  جعفر گودرزی: چگونگی برگزاری چهاردهمین جشن انجمن منتقدان سینما مشخص نیست

  مجید مجیدی با «خورشید» به ونیز می‌رود/ دو فیلم ایرانی در «افق‌ها»

  سعید خانی مطرح کرد: مزایا و معایب طرح ارشاد برای تسویه‌حساب سینماداران با پخش‌کنندگان

  خالق «عروس آتش» درگذشت / کرونا خسرو سینایی را از پا درآورد

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم "يه حبه قند"

شيريني قند در انعكاس تلخي مرگ

:: 4 آبان 1390  5:41:27 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): سيدرضا ميركريمي و سينماي قصه گويش را از "كودك و سرباز" مي شناسيم و بعد فيلم ارزشمندي به نام "زير نور ماه" كه براي كارگردانش راه رفتن بر روي لبه تيغ بود. در ادامه "خيلي دور خيلي نزديك"، سپس "به همين سادگي" و حالا "يه حبه قند" كارنامه درخشان او را به رخ مي كشد.

روند فيلمسازي ميركريمي از "كودك و سرباز" تا "يه حبه قند" نشان دهنده حضور سينماگري پويا است كه علاقه وافري به سينماي قصه گو دارد و با نيم نگاهي به سينماي كلاسيك تدريجا به فضايي ساختارگرا رسيده است و شايد دغدغه اصليش ديگر آن قصه گويي كلاسيك نباشد و بيشتر فضاسازي را دنبال كند، تصويري كه بيشتر منعكس كننده سادگي ظاهري اوليه در پس تصاويري با معاني عميق تر و بعضاً فلسفي شرقي است كه معنا پيدا مي كنند.

"یه حبه قند"، برشی از زندگی است. كريمي به بهانه ازدواج خواهر کوچک و حضور ۴ خواهر بزرگتر با همسران و فرزندانشان برای کمک در برگزاری مراسم ، چشم بيننده را به روي يك زندگي سنتي و ايراني باز مي كند. همين يك خط، کل ماجرای فيلم است اما آنچه ديدن اين اتفاق سينمايي را مهم می کند، دريچه اي به دنياي کودکی و زمان خانه مادربزرگهاست كه مزه شيرين سكانس هاي مملو از رنگ و نور را بيشتر به دل مي نشاند.

مهمترين وجه تمايز "يه حبه قند" با ديگر آثار كارنامه ميركريمي تفاوت اصلي در ساختار فيلم نامه است. همانگونه كه عنوان شد كريمي با كارنامه سينماي اش نشان داده بود فيلم سازي است كه به روايت قصه در كل اثر اهميت زيادي مي دهد اما اينبار با اثر جديد خود يك فيلم ضد قصه را روايت كرده است. داستان تك خطي فيلم سعي ندارد مخاطب را به دنبال اتفاقات خاص و عجيب و غريب بكشد. فيلم بيشتر از انكه به دنبال شناسندن شخصيت ها و كاراكترهايش باشد به دنبال تصوير سازي بعضاً مستندي از زندگي سنتي و شيرين ايراني است. به عبارتي كريمي در "يه حبه قند" داستاني را روايت نمي كند بلكه با فضاسازي، تصاوير زيباي كارت پستالي از زندگي سنتي ايراني ترسيم كرده است.

همين امر را مي توان به نوع شخصيت پردازي فيلم تعميم داد. در "یه حبه قند" شخصیت پردازی به صورت واحد و مجزا شکل نگرفته و کلیت خانواده سنتی داستان به عنوان شخصيت اصلي داستان برجسته تر است. مخاطب خود را به نوعی با تمامی اعضای این خانواده درگیر مي كند و از تکیه زدن بر روی کاراکتری خاص دوری مي ورزد. به عنوان نمونه مخاطب در این فیلم به هیچ عنوان خود را درگیر ماجرا نمی کند نه انتخاب همسر پسنديده خيلي براي تماشاگر مهم است و نه حتي مرگ شيرين دايي. تنها نكته اي كه بيشتر مخاطب را درگير مي كند كليت خانواده و برخورد كل در برابر جزئيات روابط است. همين امر است كه اهميت سكانس هايي مانند شام عزا را پر رنگ تر مي كند.

از نگاهي ديگر دو خط اصلي قصه بر پايه غم و شادي استوار شده است كه نه تنها منجر به دو پاره شدن كليت اصلي فيلم نيست بلكه زاويه ديد كريمي اين موضوع مهم را به گونه اي جدا نشدني در كنار يكديگر تصوير كرده است كه بي شك باور پذيري بيشتري را براي مخاطب به همراه دارد. به عبارتي ديگر همه عناصر زندگي، شيرين تصوير شده است، قندي كه براي مراسم ازدواج پسنديده شكسته شده، منجر به مرگ دايي ميشود و در نهايت فاصله بين مرگ و زندگي به كوتاهي فرو دادن يك حبه قند است.

فيلم پر بازيگر كريمي در عين حال حال و هواي نوستالژيك ايراني را با ميزانس هاي بسيار دقيق و قابل تصوير كرده است. در دوره اي كه ديگر به ديدن قاب بندي هاي تك نفره و بعضاً دو نفره عادت كرده ايم مير كريمي نه تنها توانسته ميزانس هايي شلوغ و پر بازيگر را طراحي كند بلكه به پس زمينه قاب بندي هاي فيلم اهميت داده است و همين نكته باعث شده رئاليسم جاري در فيلم آنقدر برجسته باشد.

اين هنرمندي كارگردان در كنار تصاوير زيباي حميد خضوعي ابيانه و سكانس هايي كه به مدد طراحي صحنه شاه ابراهيمي همگي سرشار از رنگهاي شاد هستند، روحمان را جلا مي دهد و براي ساعتي ما را از روزمرگي زندگي شهري دور مي كند.

تدوين فيلم نيز يكي ديگر از نکات قوت و مثبت اثر به شمار می آيد، برش های حسن حسندوست عالي از آب درآمده و ريتم فيلم با اينكه بيشتر سكانس ها در محيطي بسته رخ مي دهد به هيچ وجه دچار افت نشده است.

همه اينها در كنار بازيگري درخشان فيلم اثري ماندگار را براي مخاطب ايراني به روي پرده برده است. در كنار بازيهاي يك دست اكثر كاراكترهاي فيلم بازي فرهاد اصلاني، سعيد پورصميمي و علي الخصوص ريما رامين فر همدلي بيشتري را براي مخاطب در بر دارد.

در نگاهي كلي به آخرين اثر ميركريمي ذكر اين نكته ضروري است كه كارگردان در كنار نگاه شاعرانه نوستالژيكش به زندگي معاصر جامعه ايران، نيم نگاهي به فلسفه وجودي زندگي و مرگ داشته است و بعضا با استفاده از نمادهايي كه در كنار سكانس هاي سرشار از نور ورنگش به كار برده است. سعي دارد به نوعي به رجعت دوباره به ريشه ها اشاره اي مستقيم داشته باشد. كريمي با اينكه در بعضي از سكانس هايش به نوعي نفوذ مدرنيته را در فرهنگ بومي ايران زمين تصوير كرده است. اما از بعدي ديگر دغدغه اصلي آخرين اثرش نگاهي بي پرده به زندگي انسانهاي جامعه معاصر شهري است كه همه ريشه ها را فداي مدرنيته كرده و به نوعي، استقلال فكري آنان را به انزواي شخصيتي رسانده است. "یه حبه قند" مرثيه شيريني است بر روزهايي كه خانواده معناي حقيقي اش را در حواشي زندگي مدرن از دست نداده بود.

 

منبع: سی نت

2632 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت