New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "قلاده های طلا"

اکشن و سیاسی بازی در فرم، ماقبل سیاسی در محتوا

:: 20 فروردین 1391  11:47:51 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "قلاده های طلا" فیلمی که ادعا می کند سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است، کما اینکه از دیگر فیلمهای هم رده و همیارش نظیر "اخراجی های سه" و "پایان نامه" یک سرو گردن خوش ساخت تر و خوش ایده تر است، اما اشکالات درشت و در عین حال جزئی را در لایه لایه های فیلم نامه اش قرار داده است.

داستان از این قرار است که سازمان جاسوسی ام ای سیکس که مامور بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است فرصت را غنیمت شمرده و در جریان انتخابات ریاست جمهوری هشتاد و هشت با مامور خبره و تنومندی به نام فتحی که به استخدام خود در اورده است و همینطور جاسوسی که به عنوان کارمند در وزارت اطلاعات ایران گمارده است میخواهد ماموریت خود را پیش ببرد.

ماموری جوان و تیزهوش با پنج همراه تیپیک و خل وضع که هیچگاه به شخصیت حتی نزدیک هم نمیشوند. انهم پنج، شش نفره و با طراحی تمام اغتشاشات به وجود امده بلاخص در تهران میخواهند نظام یک کشور بزرگ و پرقدمت را طبق ادعای خودشان نهایتا یک ساله دگرگون کنند. این حرکت ساده انگارانه بر خلاف ادعای یکی از ماموران وزارت اطلاعات است که رو به جاسوس حاضر در وزارت میگوید قضیه (اغتشاشات) مهمتر از این حرفهاست و شاید به قولی این حرکت یک سیر برنامه ریزی شده است. اما کارگردان نمونه ای ساده انگارانه و دم دستی تر را برای سر و سامان دادن آنهم تنها برای حرکت رو به جلوی تعلیقی و فرمی فیلمش انتخاب می کند، و تنها به چند نماد و شعار بسنده می کند و البته با طراحی و میزانسن های بکر صحنه های اغتشاشات در نیمه دوم فیلم به فکر میخکوب کردن تماشاگر به جذابیتهای بصری و نو سینمای ایران است که تماشاگر کمتر به ان عادت داشت.

البته از تیزهوش بودن و منصف بودن طالبی همین بس که با دل و روحش این اثر را خلق کرد و این کاملا از چند زاویه قابل بحث است. یکی اینکه طالبی بعد از هر سکانس و مچ گیری که برای بیننده به وجود می اورد سعی نمی کند قضاوت کند و توضیح مورد دلخواه سیاسی خودش را بدهد، بلکه با یک حرکت بکر و هوشیارانه توضیحات متنی ای را بعد پایان هر سکانس به نمونه فیلمهای مشابه سیاسی خارجی در زیرنویس بدون پیش فرض و قضاوت مطرح می کند. یکی دیگر از ویژگی های ممتازش نسبت به اثر ضعیف "اخراجی های سه" این است که طالبی هوش مخاطبش را دست کم نمیگرد و برای هر گروه و دسته انتخاباتی ارزش و احترام قائل می شود. ارجاعتان می دهم به آن سکانس مناظره "اخراجی های سه" که ده نمکی کودکانه ترین و مسخره ترین راه را برای نشان دادن خیانت نامزدهای دیگر انتخابی و رو شدن دست سران فتنه برای مردم، با فراموشی باز کردن میکروفن از لباس و گفتگو های مسخره و چندش اور دو نامزد دیگر انتخابات، و شنیده شدن گفته هایشان توسط مردم، در ان صحنه به مخاطب عرضه می کند. که سطحی ترین سکانس ممکن در تاریخ سینمای ایران بود.

"قلاده های طلا" به مشابه دیگر فیلم سیاسی ایران "پایان نامه" که البته اثر ضعیفی هم بود تعلیق را رعایت میکند ولی این تعلیق را از فرم و اکشنش به دست آورده نه فیلم نامه ای که خودش لحنش سر راست باشد و قابلیت تعلیق را داشته باشد.

اعتقاد دارم فیلم متشکل از سه نیمه است:
- نیمه اول معرفی شخصیت های جاسوس و خارج نشین و مطرح کردن تفکراتشان در طراحی اغتشاش در ایران است.
- نیمه دوم دقیقا بعد از انجام انتخابات ریاست جمهوری و اعلام رمز تقلب بزرگ توسط سران فتنه و اغتشاشاتی که به زیبایی و قابل تحسین در مقابل پایگاه بسیج انجام میپذیرد که البته نقطه قوت فیلم بود و تعلیق از داستانش به بهترین فرم در امده بود.
- اما در نیمه سوم فیلم، تعلیق کمی میخوابد و بیشتر به قضاوت کلی (و نه جزیی و مفهومی اثر) می پردازد.

بازی علی رام نورایی سبکی جدید و عجیب و غریب و تاحالا ندیده شده در سینمای ایران بود و از لحاظ فیزیکی و اکت مناسب با نقش انتخاب شده بود. درکل هنوز مشخص نیست داستان "قلاده های طلا" حالتی مستند دارد یا به صورت سلیقه ای از ذهن طالبی و مشاورانش به رشته تحریر درآمده است. چون بدیهی است که طراحی تمام وقایع سال 88 توسط شخصیت فتحی که آن هم فقط با یک موبایل و نه فیس بوک و توییتر و... تمام صحنه گردانی های داخل ایران را با کمک چند ادم بی وطن و بی فرهنگ که یکی همجنس باز است، یکی پیرمردی غرغرو و با تفکراتی پوسیده و شاهنشاهی است و دیگری زنی یبس و خشک که تعلیم دیده اردوگاه اشرف است و دیگری مترجم سفارت انگلستان که در واقع بچه است و سراسر از احساسات کودکانه و احمقانه، نمیتواند واقعیتی تمام و کمال از حول و هوش اننتخابات سال 88 باشد.

فیلم، فیلمنامه ندارد و همه یکسری نمادها و توضیحاتیست که طالبی از جریان انتخابات شنیده و البته سر اخر هم نتیجه گیری چندان خوبی ندارد. مثلا شخصیت مامور، با بازی امین حیایی چگونه فتحی را در آن شلوغی و اغتشاش ان هم تک و تنها بدون همدم و همفکر و همکاری شناسایی می کند؟ آیا فیلم توضیح مکفی در اینباره می دهد؟ نحوه رابطه جاسوس حاضر در وزارت با فتحی و ان نقشی که جلیلوند نقشش را بازی میکند به چه گونه ای رقم خورده است؟ اصلا جاسوس وزارت اطلاعات انهم به صورت انفرادی در حالی که بزرگی و کوچکی پستش در وزارت برای ما نامعلوم است از طریق چه رابطی و با چه اعتباری به سران خارج نشین وصل است؟ این سوالها را فیلم نباید برای ما طرح کند و جواب بدهد؟ آنهم فیمی که ادعای روشنگری دارد و تنها درسر آخر به حکم اعدامش بسنده می کند و البته توضیح کوتاهی می دهد که به علت همکاری به چند سال حبس محکوم شده. همین و بس. در حالی که نمی گوید این مامور کی بود، پیشینه و گذشته اش چه بوده است؟ و چگونه در این وزارت به این عظمت و در راه چه فرایندی دست به خیانت می زند؟ آیا مشکل مالی داشته؟ آیا اعتقاداتش با دیگر همکارانش یکی نبوده؟ هیچ کدام از این سوالها را نه فیلم مطرح میکند و نه جواب میدهد.

"قلاده های طلا" روح ندارد. به همین راحتی. یعنی فیلمی که می توانست ماندگاری زمانی پیدا کند محدود به سال 88 باقی ماند و تنها یک فیلم مکانیکی تا حدودی خوش ساخت لقب می گیرد.

فیلم اساسا مشکل فیلم نامه دارد و شخصیت هایی که خلق میکند برایشان شناسنامه قابل قبولی ترتیب نداده و چرایی کارها و رفتارهایشان چه شخصیت های مثبت و چه منفی را توضیح نمی دهد. یعنی هم توضیح نمی دهد و هم سر آخر جوابی قانع کننده به اندازه روشنگریه سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای بعد انقلاب نمیدهد.

می گویم بعد انقلاب چون در قبل انقلاب فیلم های خوش ساخت و مفهومی و سیاسی زیاد دیده ام. فیلم هایی که اکشن سیاسی نبود! با مطرح کردن معضلات طبقه فرودست جامعه، و نشان دادن آدمهای لوطی و سالمی که در گرد و غبار زمانه ی کثیف و نابهنجار قبل از انقلاب به ناهنجاری می رسیدند، به معنای سیاسی میرسید.

در کل از ساخته شدن فیلمهای سیاسی که لازمه اش تعلیق است حمایت می کنم. ژانری که بزرگ ترین غایب حال حاضر سینمای ماست. البته ژانری با رعایت حداقل منطق ها و رعایت تمام و کمال انصاف.

در آخر، به انصاف و نوع نگاه سالم ابوالقاسم طالبی درود میفرستم.

 

منبع: سی نت

3379 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قلاده های طلا - Ghalladehay-e Tala        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت