Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  برنده سه اسکار 2019 در فرهنگسرای ارسبان

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "سعادت آباد" به بهانه ورود به شبکه خانگی

چراغ های خاموش

:: 9 اردیبهشت 1391  ::

 

سینما شبکه (سی نت): تازه ترین ساخته مازیار میری آینه تمام نمای فروپاشی تدریجی و زندگی رو به اضمحلال یک طبقه خاص اجتماعی است. طبقه ای که گرچه از نظر بنیه اقتصادی،غنی به نظر می رسد،اما از نظر اخلاقی آنچنان سقوط کرده که سخت به نظر می رسد مجالی برای نجاتش باقی مانده باشد.دروغگویی،پنهان کاری،زیاده خواهی و البته تنهایی از جمله شاخصه های برخی از آدم های این طبقه به حساب می آیند که در "سعادت آباد" تاثیر هر یک از این عوامل بر شخصیت ها،روابط و زندگی های مشترک بررسی و نمایش داده می شود. سعادت آباد عنوان کنایی بی نظیری است برای فیلمی که نگاهی دارد به آدم هایی که انگار در زندگی شان از سعادت هیچ اثری نیست.

فیلم روایتگر یک شب از دور هم نشینی سه زوج است. سه زوجی که از خلال روابط و گفتگوهای میان آن ها می توان تا حدی به آن چه در گذشته های نه چندان دور میان آن ها روی داده است،پی برد.یاسی (لیلا حاتمی) به بهانه تولد همسرش محسن (حامد بهداد) دوستان نزدیکشان را دعوت تا پس از سپری شدن شبی خاطره انگیز،خبر تولد فرزند دومشان را به همسرش اعلام کند. غافل از اینکه قرار است همه چیز طور دیگری پیش برود.

امیر عربی در مقام فیلمنامه نویس، شالوده اثر را بر محور شخصیت ها بنا نهاده است. اگرچه رابطه تهمینه (هنگامه قاضیانی) و بهرام (حسین یاری) روزهای پایانی خود را سپری می کند اما این رابطه لاله (مهناز افشار) و علی (امیر آقایی) است که نخستین چالش ها را به فیلم تزریق می کند. زوجی که در ابتدا خوشبخت به نظر می رسند در ادامه آنچنان فاصله ی بعیدی پیدا می کنند که جدایی قریب الوقوعشان محتمل می نماید.
شخصیت امیر در میان شخصیت های دیگر وصله ناجور به نظر می رسد. استاد دانشگاهی که نسبت به سایرین پایبندی بیشتری به اصول و قواعد اخلاقی داشته و بالطبع از توجه و حساسیت بالاتری برخوردار است. کنکاش وی برای رمزگشایی از راز مگوی لاله به همین خصوصیات وی باز می گردد.ویژگی های شخصیتی که در شخصیت محسن نه تنها به چشم نمی خورد بلکه وی را در نقطه کاملاً مقابل وی جای می دهد.شخصیتی بی خیال و بی تفاوت که لزومی به پایبندی به هیچ اصل اخلاقی احساس نمی کند. از همین روست که در کمال بی شرمی با پرستار بچه (مینا ساداتی) رابطه پنهانی برقرار کرده و ناجوانمردانه نقشه سرکیسه کردن بهرام را طراحی کرده است.

هر کسی یک رازی دارد. تماشاگر در دقایقی از فیلم این حقیقت را در می یابد و همین نکته است که موجب می شود مخاطب با علاقه و توجه بیشتری به تماشای ادامه فیلم بنشیند.اما مساله ای که ممکن است کمی سؤال برانگیز باشداین است که مگر می شود همه ی این اتفاقات ریز و درشت و رازهای پنهان در یک شب به وقوع پیوسته،برملاء و منعکس شود؟ این دقیقاً همان پرسشی است که درباره فیلم های اصغر فرهادی (بخصوص چهارشنبه سوری و درباره الی) نیز مطرح بوده و از این رو برخی ساخت سعادت آباد را به تلاش میری در جهت نزدیک شدن به فضاها چهارچوب های مورد علاقه فرهادی نسبت می دهند.

با این حال باید اذعان داشت که بهرحال میری از پس آزمون دشوار ساخت فیلم در یک لوکیشن محدود به خوبی برآمده و توانسته است با مدد جستن از المان های تصویری متعدد (همچون آینه شکسته)،موسیقی های همراه و البته بازی بازیگرانی که به خوبی در قالب شخصیت هایشان فرو رفته اند،فیلمی آبرومند به کارنامه سینمایی اش بیفزاید.

 

منبع: سی نت

3496 -  

...............................................

  اثر مرتبط:

سعادت آباد - Saadat Abaad        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت