New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آیا بین هواداری فوتبال و سینما فرقی هست؟

:: 23 اردیبهشت 1391  2:37:03 AM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): "زنده باد حامد بهداد! زنده باد جدایی نادر از سیمین! زنده باد اصغر فرهادی! زنده باد یه حبه قند! زنده باد فریبرز عرب نیا! زنده باد عمو خسرو! زنده باد جرم! و... مخالفانش بروند بمیرند! ما دوستش داریم به شما چه مربوط است؟"

اینها جملاتی است که هوادارن سینمایی بعضی فیلم ها و بازیگران بر زبان می آورند، در حالی که به نظر من در حوزه ی سینما این نوع اظهار نظر ها مذموم است. سینما جای بحث منطقی و گفت و گو است. اگر بخواهم مقوله ی هواداری را در دو پدیده ی پرطرفدار کشور بررسی کنم یعنی"هنر نمایشی سینما و تلوزیون" و "فوتبال"، شاید به نتایج جالبی برسیم.

در فوتبال کشور همیشه یک کل کل اساسی و ابدی و ازلی بین پیروزی و استقلال وجود دارد. شاید هیچکس یادش نیاید که چطور شده است که عاشق پیروزی یا استقلال شده است اما می داند که از بچگی این تیم را دوست دارد. چون به شخصه طرفدار هیچکدام نیستم (من تراکتوریم) به راحتی می توانم این پدیده را موشکافی کنم. طرفداری در فوتبال چیز شیرینی است خیلی شیرین است. کل کل ها همیشه دلنشین هستند: وقتی تیمت حریف را در دربی می برد با یک جعبه خرما می روی سراغش و بهش تسلیت می گویی و وقتی تیمت می بازد دوستت که طرفدار تیم مقابل است با یک اعلامیه چاپ شده برای تیم تو می اید سراغت!
این شیرینی ها در دل تماشای فوتبال خلق شده است و استرس و هیجان بی نظیری را ایجاد می کند و این ورزش را بدل به محبوبترین ورزش دنیا می کند. شاید بی منطقی ایجاد شده در بین هوادارن فوتبال از این نظر که دوست داند تیمشان همیشه بالای تیم رقیب باشد قابل توجیه باشد - که البته به نظر من نیست! - ولی نمی توان منکر اعصاب خوردکن بودن این قضیه شد. به نظر سنجی های برنامه ی نود دقت کنید: هرگاه برای انتخاب زیباترین گل یا بهترین بازیکن نظرسنجی برگزار شده است، بازیکن پیروزی بیشترین رای را آورده است حتی اگر در طول فصل بازیکن معمولی بوده باشد یا گلش معمولی باشد! بازیکن استقلال هم همیشه دوم می شود! هرگز یادم نمی رود چهار بازی مانده به پایان فصل قبل که پنج تیم روی کاغذ شانس قهرمانی داشتند و اختلاف پیروزی با تیم اول که سپاهان بود 10 امتیاز بود، سوال نظرسنجی مربوط به انتخاب قهرمان لیگ برتر بود و من در کمال تعجب دیدم پیروزی حدود 50 درصد رای آورده بود! یعنی این پنجاه درصد که نزدیک به یک میلیون نفر بودند معتقد بودند که پیروزی هر چهار بازی بعدیش را خواهد برد و سپاهان از چهار بازی باقیمانده فقط یک امتیاز خواهد گرفت!خوب این چه چیزی جز بی منطقی هواداران متعصب را نشان می دهد؟ باز هم وقوع چنین اتفاق عجیب و غریبی با این تفکر که هوادار دوست دارد همیشه درصد تیمش بیشتر باشد قابل اغماض است اما در مورد سینما و تلوزیون این مقوله کاملا متفاوت است و غیرقابل درک.

سینما ورزش نیست که از تعصب بیجای هواداران چشم بپوشیم. اصلا مگر در سینما هم باید هوادار بود؟ این موضوع در یکی دو سال اخیر که من سینما را خیلی جدی تر دنبال می کنم برای من نمود بیشتری پیدا کرده است. بیشترین این موارد در مورد جدایی نادر از سیمین رخ داده است. برخلاف عده ای که بحث منطقی می کردند و از نقطه نظر فنی و هنری فیلم را دوست داشتند عده ای هم بودند که بسیار بدون منطق، کسانی که می گفتند حتی یک پلان فیلم بد است را چنان مذمت می کردند که گویی به مقدسات توهین کرده اند! کم نبودند منتقدانی که جدایی نادر از سیمین را دوست نداشته اند مثل: مجید اسلامی، مسعود فراستی، امیر قادری، خسرو نقیبی و ... اما دلیل نمی شود که بحث متدمدنانه و گفت و گو را جایگزین فحاشی به دوست ندارندگان فیلمی خاص کنیم. این اتفاق در مورد بعضی فیلم های دیگر نیز رخ داد مثل "جرم" و "یه حبه قند" که دوست دارندگان بقیه را متهم به ساده اندیشی و... کردند. البته تکرار می کنم که بحث های منطقی و سینمایی را از این بحث های بی منطق جدا می کنیم. از بحث فیلم ها که بگذریم بازیگران حساب جداگانه ای دارند اوج این ماجرا هم که قضیه ی بهداد و عرب نیا بود. هر چند فیلمهای هیچ یک از دو عزیزان را کامل ندیده ام اما هیچ وقت بازی هایی که از آنها دیده ام مرا به وجد نیاورده اند. البته به جز بازی عرب نیا در مختارنامه و ضیافت و بازی بهداد در هفت دقیقه تا پاییز (مخصوصا فصل خودکشی) و سریال سایه ی آفتاب. باز هم تاکید می کنم چون فیلم های این دو عزیز را کامل ندیده ام نمی توانم - و اصلا نمی خواهم - که کار این دو را با هم مقایسه کنم. اما چند کلامی با هواداران این دو عزیز و سایر هنرمندان سینمایی مثل کیمیایی، مهرجویی، فرهادی، کاهانی، مدیری و .... حرف دارم.

ای دوستان مقوله ی هواداری در پدیده ای مثل سینما مطلقا وجود ندارد. اگر وجود داشته باشد از نظر من کار پسندیده ای نیست چرا؟ عرض می کنم.
هواداری به شکل درستش در فوتبال اروپا وجود دارد. حتی در فوتبال ما هم هواداری شکل نگرفته است. هواداری در ورزشگاه های کشور ما مساوی است با فحاشی به داور و مربیان بازنده و شکستن صندلی و شیشه ی اتوبوس ها و شکستن صندلی ورزشگاه هایی که برای آسایش خود هوادارن ساخته شده اند! در کشور ما هوادار حرفه ای فوتبال هم وجود ندارد. درمورد سینما که همانطور که گفتم هواداری مطلقا بی معنی است. دوست داشتن بازیگر یا کارگردانی نباید دلیل باشد که بدترین فیلم و یا بازی اش را بستاییم تا مبادا از کارگردان رقیب عقب بماند. یا مثلا چون از چشم و ابروی فلان بازیگر خوشمان می آید پس بازی های بدش را هم خوب تعریف کنیم و بگویم فلان کس حتی در فیلم بد هم خوب بازی می کند. اتفاقا برعکس این قضیه باعث کمک به خودمان و بازیگر محبوبمان می شود. یعنی نقد کردنش بیشتر به دردش می خورد تا تعریف و تمجید بیجا.
مثلا در مورد کیمیایی، عاشقان سینه چاکش چشم بر همه ی بی منطقی های فیلم می بندند و می گویند جرم یک شاهکار است در حالی که اگر عاشقانش واقعا عاشقش بودند باید او را نقد می کردند تا کیمیایی فکری به حال منطق روایی فیلمنامه و میزانسن هایش بکند. اگر کیمیایی همین روند را ادامه دهد و هوادارانش به فکرش نباشند، خاطرات خوب فیلمهای قبلی آقای کیمیایی هم از ذهن مخاطبان پاک خواهد شد و فیلمساز مولف و صاحب جهانی مثل او را در ذهن یک جوان که تازه با سینمایش اشنایی پیدا کرده را یک فیلمساز معمولی و حتی ضعیف جلوه خواهد داد.
همین مثال را تعمیم می دهم به به سایر هنرمندان کشور. مثلا یکی از فیلمسازان محبوب من در کشور اصغر فرهادی است من دو فیلمی که ازش دیده ام را می ستایم اما...اما اگر خدای ناکرده فردا روزی پیش بیاید که فرهادی مسیر انحطاط را پیش بگیرد قطعا دیگر دوستش نخواهم داشت. در مورد سینما و علاقه به این پدیده انعطاف نظر همیشه کارگشاتر از تحجر و یکدندگی استباشد که دوستان عاشق سینما از این نظریه ی شخصی استقبال کنند.

در آخر اگر بخواهم در یک جمله هواداری فوتبال و سینما را با هم مقایسه کنم می توانم بگویم که"شما اگر از همسرتان جدا شوید مشکلی نیست اما اگر تیم فوتبالتان را عوض کنید "بی غیرت" لقب می گیرید ولی اگر از بازیگر یا کارگردان محبوبتان انتقاد کنید در واقع دارید از او حمایت می کنید که همچنان محبوب بماند"

 

منبع: سی نت

6400 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت