New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  صدیقه کیانفر درگذشت

arrow  محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است

arrow  جشنواره ونیز در موعد مقرر خود برگزار می‌شود/ اولین رویداد سینمایی که به خاطر کرونا لغو نشد

arrow  معرفی پروژه جدید نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار/ پیش تولید فیلم مانی حقیقی آغاز شد

arrow  درخشش/ نگاهی به بازی‌های ژاله صامتی و پژمان جمشیدی در «زیرخاکی»

arrow  مستند Gcs3 (ضریب هوشیاری ۳) کلید خورد

arrow  عبدالرضا کاهانی: اگر مانعی نباشد لحظه‌ای برای نمایش آنلاین فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین بهاره تینا» درنگ نمی‌کنم

arrow  جشنواره کن 2020 قطعا برگزار نمی‌شود

arrow  بازگشایی سینماها از عید فطر داوطلبانه است/ اولویت با فیلم‌های متوقف‌شده بهمن ماه است

arrow  جشن سالانه خانه سینما در آستانه لغو شدن/ اسعدیان: حتی داوری آنلاین هم ایده خوبی نیست

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

جزیره سرگردانی / یادداشت سهیلا قوسی بر تله فیلم "میان ماندن و رفتن" ساخته بهروز شعیبی

:: 27 شهریور 1391  9:19:44 AM  ::

ساعد سهیلی در نمایی از تله فیلم

ساعد سهیلی در نمایی از تله فیلم "میان ماندن و رفتن"

 

سینما شبکه (سی نت): "آژانس شیشه ای" برای بهروز شعیبی 18 ساله، آغاز و نقطه عطف مسیری پرفراز و نشیب بود مسیری که مرور 15 ساله اش اثبات می کند این دانش آموخته کارگاه آزاد بازیگری، دغدغه ی اصلیش کارگردانی ست.

سیر تطور یک بازیگر در زندگی حرفه ای زمانی نمایانگر طی طریقی صعودی است که پختگی و تبلور دانش و تکنیک در روح و کالبد او تجسم عینی یابد و شعیبی از فرزندی حاج کاظم آژانس که نماینده نسلی علت خواه و پرسشگر است تا سیدرضای طلبه "طلا و مس" این مسیر را هر چند کمرنگ اما به درستی طی کرده است کما این که مرور کارنامه کاری او نشان می دهد نشستن بر صندلی کارگردانی غایت نگاه او در این فرآیند است چنان که از سال های نخستین شروع فعالیت حرفه ای در سینما و تلویزیون دستیاری را تجربه کرد و تکرار این تجربه زمینه ساز ورود این جوان خوش قریحه به حوزه ساخت فیلم های تلویزیونی شد.

مجموعه آثار بهروز شعیبی که عمده آنها در سیمافیلم تولید شده اند به لحاظ قصه، شخصیت پردازی و دکوپاژ بیش از آن که تلویزیونی باشند سینمایی هستند به بیان دیگر روایت های تلویزیونی او در قالب های سینمایی تعریف می شوند و شاید بتوان به این تئوری رسید که این فیلمساز پیوند مسالمت آمیز هوشمندانه و آگاهانه ای میان این دو فرمت برقرار کرده است. پس شعیبی سینما را به درستی آموخته است.

"میان ماندن و رفتن" در میان فیلم های این کارگردان حتی قدری سینمایی تر است.
یکی از ویژگی های آثار شعیبی قصه گویی روان و سلیس است چنانکه تماشاگر از نخستین پلان ترغیب می شود تا نهایت سرانجام شخصیت ها را دریابد.

"میان ماندن و رفتن" شاید همچون دیگر آثار بهروز شعیبی روایت گریِ پر افت و خیز و نفس گیری نداشته باشد - که آن هم به واسطه جنس هسته مرکزی داستانش منطقی و قابل قبول است - اما ترکیب کادرهای متنوع و خلاقانه نشانگر اثری حرفه ای و منسجم است.
سکانس آغازین "میان ماندن و رفتن" (صحنه درگیری مجید و عبدل) در ساختار ملهم از " روبان قرمز" ابراهیم حاتمی کیا است و این گرته برداری فرمال مبیین تاکید کارگردان برخلق اثری سینمایی است.

مجید نان آور خانواده ای پنج نفره است که سرپرست آن در پی وقوع حادثه ای زمینگیر شده است و با " پارچه نویسی" تلاش می کند تا بخشی از بار مجید را بر دوش کشد اما پسر ارشد خانواده که با برادر کوچکتر متفاوت است او را ترغیب می کند تا غیر قانونی از مرز جنوبی خارج شده و با کار در کشورهای شیخ نشین پول بیشتری را روانه خانه کند... . مجید با نیت سفر همشگی اش به کردستان (مسیری که همواره برای خرید و فروش اجناس خارجی طی می کرده) عازم سفر به جنوب می شود. مرد صاحبخانه که مجید دل در گرو دختر او دارد بدون اطلاع از نیت مجید مقداری پس انداز شخصی و طلا را برای فروش و خرید اقلامی برای تکمیل جهیزیه دخترش به او می دهد و مجید در یکی از جزایر جنوبی با عبدل که قرار است او را از مرز عبور دهد درگیر شده و می گریزد؛ اما در نهایت درمی یابد که این درگیری نقشه از پیش تعین شده منصور، برادرش است تا ساک حاوی پول و طلا را .... غافل از این که مجید در آخرین لحظه پشیمان شده و بسته را در زیرزمین خانه پنهان کرده است و منصور دستگیر می شود و مجید مردد میان ماندن و رفتن در جزیره ای که به هنگام جزر و مد توسط آب احاطه می شود به دریا می نگرد.

شعیبی از شیوه روایت معکوس برای تعریف داستنش استفاده می کند شیوه ای نه چندان نوظهور که می تواند در تماشاگر عام به خلق زمینه های افزایش قدرت تجریه و تحلیل بصری کمک کند که در اینجا به درستی مورد استفاده قرار گرفته در عین این که به نظر می رسد در بازگشت به زمان حال ضرباهنگ کار قدری کند می شود و این امر سبب عدم انسجام ریتم در کلیت اثر است اما چون چندان پررنگ نیست به ساختار کار لطمه ای نمی زند و بیننده همچنان با علاقه داستان را دنبال می کند.

قطعا در یک تله فیلم 90 دقیقه ای مجالی برای طرح موضوع و حل و فصل مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراگیر در سطح جامعه نیست اما "میان ماندن و رفتن" به ایجاز و تلنگر از کنار آنچه بحران بیکاریش می نامند عبور می کند بحرانی که هم نسلان مجید را با هر طبقه و خاستگاه اجتماعی ترغیب به مهاجرت می کند و از سوی دیگر عرق ملی و دلبستگی های خانوادگی و پایبندی به سنت ها آنها را مردد می کند . در این جامعه هدف حتی منصور هم خود را بی گناه دانسته و خودش را قربانی شرایط می داند و شعیبی در بیان این ایجاز موفق عمل می کند.

"میان ماندن و رفتن" به عنوان سومین اثر بلند بهروز شعیبی حضور او را در عرصه فیلمسازی را تثبیت می کند چنان که آثار بعدی این کارگردان همچون "پیش خواهد آمد" و " جایی برای بودن" محصول مرکز سیمافیلم مبین طی مسیری به سوی کمال است.

 

منبع: سی نت

8820 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت