New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد / یادداشت محمدحسین سیفی برای فیلم «مطرب»

arrow  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

arrow  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

arrow  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

arrow  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

arrow  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

arrow  عسگرپور فیلم‌سازان را برای جشنواره‌ی جهانی فجر فراخواند

arrow  مجوز نمایش برای سه فیلم صادر شد

arrow  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

arrow  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران شکسته شد / «مطرب»، بی رقیب در صدر

  «مطرب» در عرض یک هفته به مرز 5 میلیارد تومان رسید / آمار فروش فیلم ها تا پایان روز سه شنبه 21 آبان 1398

  «در جستجوی فریده» به رقابت اسکار مستند هم رفت

  «خانه پدری» به سینماها بازگشت / معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری خبر داد

  نمایش مجدد «خانه پدری» دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است / واکنش کانون کارگردانان به رفع توقیف «خانه پدری»

  فیلمبرداری «عنکبوت» به پایان رسید / با بازی محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند

  چرا قیمت بلیت‌های سالن اصلی تئاتر شهر گران شد؟

  «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی علی اکبر ثقفی اوایل آذر کلید می‌خورد/ فیلمی درباره تهران ۹۸

  پیمان معادی اسب برنز جشنواره استکهلم را دریافت کرد

  جشن کانون کارگردان برای اکران مجدد «خانه پدری»

  ترانه علیدوستی پس از 4 سال دوری، با فیلم سینمایی «اورکا» اولین ساخته سینمایی سازنده مستند «صفر تا سکو» به دنیای سینما بازمی گردد

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

مجبوریم

مجبوریم (رضا درمیشیان)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر و ... با حضور: ژاله علو

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آسمانِ زردِ سردِ پيچيده ی كم عمق! / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم "آسمان زرد کم عمق"

:: 15 بهمن 1391  ::

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم "آسمان زرد کم عمق"

 

سینما شبکه (سی نت): بهرام توكلی فيلمساز خوشفكر،خلاق و با استعدادی ست كه اوج توانمندی هايش را در دو فيلم آخرش،« پرسه در مه» و «اينجا بدون من» ديديم. حالا به نظر می رسيد آمده تا با «آسمان زرد كم عمق» جريانی را كه در دو فيلم قبلی اش شاهد بوديم تكميل كند. پيش بينی ای كه در مورد فيلم جديد توكلی ميكردم درست از آب درآمد. غافلگير شدم. اما انتظار نداشتم به جای روبرو شدن با يك فيلم كامل، با ضعف های عمده ی يك فيلم گنگ غافلگير شوم.

فيلم توكلی شروع اميدواركننده و خوبی دارد به گونه ای كه به نظر می رسد با يك فيلم دقيق و اساسی روبرو هستيم اما هرچه زمان بيشتر می گذرد دلسردتر می شويم تا جايی كه لااقل برای من،تماشای فيلم فيلمساز محبوبم تا پايانش كار سختی شده بود.
«آسمان زرد كم عمق» از جنبه ی تكنيكی فيلم زيبا و قابل تحسينی است و فضاسازی های خوبی دارد.به نظرم توكلی فيلم به فيلم،قاب بندی و ميزانسن های بهتری دارد و خلاصه «آسمان...» از لحاظ كارگردانی برای وی چند قدم رو به جلو است گرچه از لحاظ فيلمنامه برايش يك سقوط چند متری است.همچنين بازی عالی ترانه عليدوستی و بازی خوب صابر ابر را نمی توان ناديده گرفت.

«آسمان زرد كم عمق» به شدت از ساختارش مخصوصا در بُعد فيلمنامه ضربه خورده است. ضعف بزرگ در روايت و پرداخت شخصيت ها در فيلم فيلمسازی به چشم می خورد كه حداقل در دو ساخته ی قبلی اش نشان داده بود روايت درست را بلد است.مسئله اينجاست كه توكلی در «آسمان ...» انگار مخاطب را فراموش كرده و به قولی يك فيلم كاملا شخصی ساخته.فيلمی كه از ذهنيات فيلمساز برآمده و فيلمساز ضرورتی در آن نديده كه خيلی از نكاتی كه برای بيننده مبهم می ماند را باز كند شايد چون گمان می كرده ما به طور كامل با ذهنياتش آشنا هستيم!

مشابه اتفاقی كه برای «هيچ كجا،هيچ كس» در جشنواره امسال افتاد انگار كارگردان می خواهد تمام ضعف های اثرش را پشت فرم پيچيده ی آن پنهان كند و تنها به واسطه ی بازی با فرم،از فيلمی كه قصه اش كشش يك فيلم بلند را ندارد فيلم بلند بسازد.«آسمان زرد كم عمق» بسط ناموفق يك ايده معمولی است.

اين بار شايد بر خلاف خيلی از فيلم هايی كه اخيرا می بينيم شيوه ی روايت غيرخطی برای اين فيلم به درستی انتخاب شده اما فيلمنامه در پرداخت به ايده اوليه ناموفق عمل می كند.شخصيت پردازی های اين فيلم توكلی ابهامات خاص خودش را دارد به گونه ای كه مخاطب ،كاراكتر غزل را هم خوب نمی شناسد و در مواقعی از درك چرايی حركات و واكنش های وی ناكام می ماند.شخصيت های مبهم اما درست پرداخت شده را اگر نخواهيم راه دور برويم در «پرسه در مه» همين كارگردان ديديم.اما چه شده كه اينبار اينگونه عمل كرده؟ نمی دانم .

فيلم توكلی قصه گريز است.انگار فيلمساز عمدا قصد ندارد ما را به شخصيت هايش نزديك كند.آن رفت و برگشت های زمانی هم كمكی به درك ما از كاراكترها نمی كند بر خلاف آنچه كه در «پرسه در مه» ديديم.

«آسمان زرد كم عمق» داستان درستی ندارد.موقعيت های روايت شده اش توالی ترتيبی درستی ندارند.نريشن ها بر خلاف «اينجا بدون من» كاربرد خاصی ندارند.ريتم كند و خسته كننده ای دارد،همان حجم كم موسيقی فيلم هم بر خلاف «پرسه در مه» انگار آمده تا مخاطب را از فيلم دور كند و...

او نشان می دهد علاقه زيادی به استفاده از بازی های فرمی دارد.مسئله ای كه باعث می شود ديگر قاب ها و ميزانسن های زيبای توكلی و البته بازی های خوب بازيگران،آنچنان به چشم نيايد همين ضعف در فرم است.

اين فيلم را بايد دور از جو سالن های جشنواره و در خلوت و سكوت ببينم تا شايد نظرم نسبت به آن كمی تعديل شود.

 

منبع: سی نت

8296 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آسمان زرد کم عمق - Aseman-e Zard-e Kam omgh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت