Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  نخل‌طلا به "پارازیت" رسید / دست خالی تارانتینو از کن ۲۰۱۹

  کارگردانیِ جاه طلبانه سوار بر فیلمنامه ای ساده انگارانه / نقد و بررسی امیررضا نوری پرتو از فیلم «متری شیش و نیم» / به بهانه رکوردزنی به عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران

  «درد و شکوه» آلمودوار صدرنشین جدول ارزشگذاری منتقدان کن 2019 تا پایان روز چهارم

  حذف زواید آثار قبلی برای آزاد کردن هیولا! / یادداشت کاربر سی نت برای سه قسمت نخست «هیولا»ی مهران مدیری

  فاطمه معتمدآریا رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما شد

  زندگی مایکل شوماخر روایت می‌شود

  درجه‌بندی سنی هر فیلم روی بلیت سینما درج می شود

  «ماتریکس 4» ساخته می شود

  فیلمنامه نویس «مرد عنکبوتی» درگذشت

  برنده سه اسکار 2019 در فرهنگسرای ارسبان

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

زمانی برای سرگشتگی انسان ها / يادداشت پرويز نوری در دفاع از "آسمان زرد کم عمق"

:: 17 بهمن 1391  ::

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم "آسمان زرد کم عمق"

 

سینما شبکه (سی نت): چرا فيلم پر معنا و عميق بهرام توكلي را نفهميده‌اند؟ چرا احساسي از تلخي و تأثر كه در اين فيلم به شدت جريان دارد، نتوانسته است-حتي- سينمادان‌ها را هم تحت تأثير قرار دهد؟

افسوس بايد خورد.

همان قدر كه زيستن و سختي‌ها و رنج و تعب، و درگيري‌هاي ذهني و معنوي روابط بشري- هم از طريق تصوير و سينما و هم نوشتن داستان به صورت فيلمنامه- براي سازنده بغرنج و توأم با رنج و مرارت است، براي دو شخصيت اصلي داستان «آسمان زرد كم عمق» هم چنين است. با هم «غزل» (ترانه عليدوستي) و هم «مهران» (صابر ابر) ما شاهد شخصيت‌هايي هستيم كه تلخي و يأس آنها را از دستيابي به خواسته‌هايشان باز داشته است.

اين درام اجتماعي و شايد هم ضد اجتماعي اما در نهايت درامي تلخ از زندگي دو موجود تنهايي است كه نمي‌توانند خويشتن را نه به خاطر آن چه انجام داده‌اند بلكه به خاطر آن چه انجام نداده‌اند، توجيه كند. فيلم عميق و ظريف بهرام توكلي- كسي كه پيش از اين اثري مؤثر چون «اين جا بدون من» ساخته بود- مطالعه درباره شخصيت‌هايي تودار و درهم شكسته و ناكام از طريق ترسيم فضاي خانه‌اي متروك و رو به زوال يك زندگي بسته است. و اين زندگي با درهم كوبيده شدن همان خانه پايان مي‌گيرد.

دو شخصيت داستان نه موجوداتي عادي بلكه آدم‌هايي با همه زير و بم‌هاي روحي و حسي‌اند. آن دو را در همان ابتداي ماجرا تنها و سرخورده و افسرده در آن خانه مخروبه مي‌بينيم، و در حقيقت گفتار متن فيلم (از زبان مهران) كه ما را در رنج غم، خشم، سردرگمي و آشفتگي زندگي و روابط آنها شريك مي‌سازد. پس از حضور دو شخصيت بعدي- زن و شوهر نابرابر تازه ازدواج كرده- رابطه «غزل» و «مهران» به كلي دگرگون مي‌شود، خاصه زماني كه «مهران» پي مي‌برد «غزل» همه چيز را به او دروغ گفته است و شكست روحي «مهران» در برابر خوي و رفتار انساني به اين خاطر است كه او نمي‌تواند و قدرت آن را ندارد تا با آن به مقابله برخيزد و به همين دليل اندك اندك در مي‌يابيم كه مثل «غزل» دچار اختلالات رواني و ذهني شده است، با اين حال عميقاً حزن‌انگيز و تأثيرگذار جلوه مي‌كند.

بهرام توكلي در پرداخت تصويري، در ارائه ميزان‌سن‌هاي طويل سنجيده و دربرگردان فيلمنامه‌اي منطقي و به كمك طراحي صحنه و فيلمبرداري كهنه و رنگ و رو رفته، يك بار ديگر ثابت مي‌كند فيلمسازي بسيار مسلط بر تكنيك سينماست. فيلم در واقع فيلم دو بازيگر اصلي است. بازي‌هاي ترانه عليدوستي و صابر ابر با آن چشمان خواب‌آلود و روحيه آشفته و راه رفتن نامتعادل، تعادلي غريب را در نحوه بازيگري به نمايش مي‌گذارند.
«آسمان زرد كم‌عمق» به ما جلوه‌اي از شخصيت‌هاي حساس را آشكار مي‌سازد كه مي‌كوشند خويشتن را از غرق شدن در ناكامي و شوربختي برهانند.

 

منبع: بانی فيلم

7020 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

آسمان زرد کم عمق - Aseman-e Zard-e Kam omgh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت