New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  رقابت تنگاتنگ «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت سی نت معرفی شدند

arrow  «شبی که ماه کامل شد» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

arrow  مالک «پردیس کورش» پرفروش ترین سینمای کشور:‌ اکوسیستم اکران سینماها قطعا تا اردیبهشت به هم می‌ریزد

arrow  پرویز پرستویی: از پُستم درباره شهید سلیمانی دفاع کردم

arrow  پوران درخشنده:‌ دو سال تمام عمر من برای دریافت پروانه ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» هدر رفت/ این بار کرونا تولید فیلم را متوقف کرد

arrow  «درخت گردو» و «مردن در آب مطهر» پروانه نمایش گرفتند

arrow  پروژه سینمایی رضا میرکریمی درباره شهید همت چرا به سرانجام نرسید؟

arrow  تهیه کننده فیلم توقیفی عبدالرضا کاهانی: آقای وزیر! «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را با قیمت چهار سال پیش واگذار خواهم کرد

arrow  زنگ خطر برای سینماهای کشور: اکران نوروز 99 روی هوا / برای سومین هفته متوالی تمامی سینماهای کشور تا 22 اسفندماه تعطیل شدند

arrow  خسارت 2 میلیارد تومانی به سالن های تئاتر تهران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

با تشكر از اصغر فرهادی!

دستاورد آبرومندانه ای در اجرا / يادداشت حمید سلجوقی برای "قاعدۀ تصادف"

:: 10 فروردین 1392  ::

مهرداد صدیقیان، ندا جبرائیلی و اشکان خطیبی در نمایی از فیلم

مهرداد صدیقیان، ندا جبرائیلی و اشکان خطیبی در نمایی از فیلم "قاعده تصادف"

 

سینما شبکه (سی نت): بهنام بهزادی پس از تجربۀ غافلگيركنندۀ «تنها دو بار زندگی می كنيم» (در سال ۸۶) كه نويد حضور يك فيلمساز خوش آتيه در سينمای مستقل ما را می داد، «قاعده تصادف» ای را ساخته كه نه به اندازۀ فيلم اولش مهم و خاص اما به هر حال يكی از بهترين های به نمايش در آمده در سال سينمايی پيش رو به شمار می رود.

فيلم داستان يك گروه جوان تئاتر را روايت می كند كه در آستانۀ سفر به خارج جهت اجرای نمايششان با مشكلی پيش بينی نشده مواجه می شوند. پدر بازيگر نقش اصلی نمايش(با بازی ندا جبرائيلی) درست يك روز مانده به سفر، ساز مخالفت كوك می كند و اجازۀ همراهی دخترش با گروه را نمی دهد.

بهزادی موفق شده در لوكيشنی محدود و محيطی بسته و با به كارگيری يك شيوۀ جسورانه در اجرا (كه در موردش صحبت خواهيم كرد) با استفاده از روايت خطی داستانی رئال از زندگی به تصوير بكشد تا بدين شكل ادای دينی هم به ژانر اجتماعی و فضای فيلم های اصغر فرهادی كرده باشد. «قاعده تصادف» از نظر فرم، در بين فيلم های دست كم چند سالۀ اخير سينمای ايران يك فيلم شاخص و موفق است.

می توان گفت بهزادی در «قاعده تصادف» تحت تاثير «دربارۀ الی ...» فرهادی ست.

داستان يك و نيم خطی «قاعده تصادف» گرچه تكراری ست اما اين داستان در اجرا آنقدر خوش ساخت می شود و پرداختِ شخصيت ها همچنين سير توالی اتفاقاتی كه روند علت و معلولی شان به خوبی نوشته شده كه تا پايان بيننده را درگير می كند.

يكی از خوبی های فيلم بهزادی اين است كه هم در خنداندن بيننده اش موفق است و هم در خلق موقعيت هايی كه احساسات مخاطب را تحريك كند.

فصل آغازين فيلم يكی از بهترين شروع های چند سال اخير سينمای ماست كه از همان ابتدا، فيلمساز با رونمايی از تكنيك اجرايی پلان سكانس می خواهد نشانمان دهد آنچنان فاصله ای هم بين دنيای نمايش با دنيای واقعی نيست.

فيلمنامۀ «قاعده تصادف» يك نمونۀ كاملا موفق در شخصيت پردازی ست اما بهتر می شد اگر بيشتر به شخصيت مارتين پرداخته می شد و البته اين وسط شخصيت عموی شهرزاد (با بازی سروش صحت) يك شخصيت كاملا اضافه و خنثی در داستان است.

وقتی در «قاعده تصادف»، شخصيت شهرزاد از داستان كنار گذاشته می شود ياد «تها دو بار زندگی می كنيم» فيلمساز می افتم كه آنجا هم چنين اتفاقی برای شخصيت شهرزادش می افتد. اما در كل «قاعده تصادف» نسبت به ساختۀ اول بهزادی ساختار متفاوتی دارد و درست در نقطه مقابل « تنها دو بار زندگی می كنيم» كه فيلمی سرشار از خوشبينی و اميدبخشی بود، قصه ای می گويد كه در زيرلايه هايش (بر خلاف لحن و فضای نه چندان تلخش) تلخی و غم كمی نهفته نيست.

بهزادی نشان می دهد بر خلاف بعضی ها كه ادعای ساخت فيلم خوبِ اجتماعی دارند اما تنها يك تصوير كلی از مسائل روز جامعه به تصوير می كشند و خود از درك ناقص اجتماعی شان رنج می برند، جامعه شناس خوبی ست.

پلان سكانس های طولانی فيلم كه از همان فصل ده دقيقه ای اول شروع می شود و تا آخر ادامه پيدا می كند بار ديگر نشان می دهد جسارت فيلمسازی را كه در سينمای ما به دنبال كسب تجربه های تازه است. اين پلان سكانس های طولانی می شوند زبان بصری روايت بهزادی. قطعا استفاده از پلان سكانس به كمك بازيگران هم آمده و در حفظ حس آن ها مؤثر بوده ضمن اينكه باعث شده بازی ها تا حدودی يكدست شود. از سويی ديگر نشان می دهد بهزادی چقدر به صحنه مسلط است.

امير جعفری اين بار در يك قالب متفاوت ظاهر شده و خيلی هم خوب ظاهر شده، پدر سنتی، مقيد و نگران شهرزاد. بازی اشكان خطيبی را اما اصلا دوست ندارم، سوای اينكه به نظرم شخصيت «رهبر» گروه به خطيبی نمی آيد (اشكان از لحاظ كاريزماتيك با يك سرپرست مفتدر گروه يا به نوعی مدير خوب فاصله دارد)، حتی نوع راه رفتن وی را نمی پسندم.مارتين شمعون پور گرچه نقش خودش را بازی كرده اما بازی اش به دل می نشيند و يكی از بهترين مكمل های جشنوارۀ گذشته بود. ندا جبرائيلی (شهرزاد) هر چند گاهی بی حس و كند ديالوگ می گويد اما بازی اش پذيرفتنی ست. گذشته از همه اين ها كه تركيبِ استفاده از بازيگران حرفه ای در كنار چهره های تازه در فيلم بهزادی، بازی های يكدستی را شكل داده و عملكرد تيم بازيگرانِ «قاعده تصادف» نمره قبولی می گيرد اما اين بار فيلمساز موفق نشده از چهره های مستعدی همچون نگار جواهريان و عليرضا آقاخانی رونمايی كند.

اينكه به گواه من ِ نسل چهارمی، بهزادی توانسته به درك درست و قابل قبولی از دغدغه های فكری و در كل به فهم زبان اين نسل برسد مرهون همان سال ها مطالعه و پژوهشی است كه در نشست پرسش و پاسخ به آن اشاره كرده.

مسئله ی شكاف بين نسل ها و تفاوت های فكری رفتاری شان در «قاعده تصادف» به تصوير كشيده شده است. مسئله ای كليشه ای اما با اين تفاوت مهم كه نگاه فيلمساز به آدم هایی كه روايتشان می كند يك نگاه رئاليته ی‌ كاملا محترم و بی طرف است.

اين بار بر خلاف نود و خورده ای درصد از سريال ها، تله فيلم ها و البته فيلم های سينمايی جوان ها يك قشر محكوم ِ آسيب پذير دست و پا بسته كه در باتلاق خودساخته ی ناشی از اشتباهات مكررشان فرو رفته اند نيستند. جوان هايی می بينيم كه هدف درست دارند، هدفشان برايشان روشن است و پای هدفشان ايستاده اند. اشتباه هم طبيعتا می كنند اما مسئوليت اشتباهشان را می پذيرند.

«قاعده تصادف» نمونه ی يك اجتماعی ِ خوب است كه حرف دارد و البته حرفش را منصفانه و به دور از نگاهی سطحی و جانبدارانه می زند.

فصل گفتگوی بين شهرزاد با پدرش در پاركينگ به نظرم بهترين فصل فيلم بهزادی ست.

پايان فيلم يك پايان خوب است. پايانی كه مشابه طول روايت داستان، نگاه منصفانه ای به نسلی دارد كه معمولا در فيلم هايمان، اكثرا به عنوان "نسل اشتباهات"، "نسل خام" و "نسل محكوم" به چشم می آيد.

راستی اين "خارج" كه اين گروه تئاتر می خواستند بروند دقيقا كجای خارج بود؟!

 

منبع: سی نت

7853 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قاعده تصادف - Ghaedeh Tasadof        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت