New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  رقابت تنگاتنگ «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت سی نت معرفی شدند

arrow  «شبی که ماه کامل شد» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

arrow  مالک «پردیس کورش» پرفروش ترین سینمای کشور:‌ اکوسیستم اکران سینماها قطعا تا اردیبهشت به هم می‌ریزد

arrow  پرویز پرستویی: از پُستم درباره شهید سلیمانی دفاع کردم

arrow  پوران درخشنده:‌ دو سال تمام عمر من برای دریافت پروانه ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» هدر رفت/ این بار کرونا تولید فیلم را متوقف کرد

arrow  «درخت گردو» و «مردن در آب مطهر» پروانه نمایش گرفتند

arrow  پروژه سینمایی رضا میرکریمی درباره شهید همت چرا به سرانجام نرسید؟

arrow  تهیه کننده فیلم توقیفی عبدالرضا کاهانی: آقای وزیر! «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را با قیمت چهار سال پیش واگذار خواهم کرد

arrow  زنگ خطر برای سینماهای کشور: اکران نوروز 99 روی هوا / برای سومین هفته متوالی تمامی سینماهای کشور تا 22 اسفندماه تعطیل شدند

arrow  خسارت 2 میلیارد تومانی به سالن های تئاتر تهران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

تأملی بر قصۀ آدم هايی كه حالشان خوبست، گذشته شان درد می كند / اندر حكايت "گذشته"

:: 5 تیر 1392  ::

برنیس بژو در نمایی از فیلم

برنیس بژو در نمایی از فیلم "گذشته"

 

سینما شبکه (سی نت): شروع كه می شود يك فرودگاه داريم با دو نفر كه با هم صحبت می كنند. زبانشان زبانِ ايما، اشاره و لبخوانی ست. مانع شيشه ایِ بينشان، مانع دركشان از هم است. همه چيز طبق فرمول قصه های قبلی اش با آرامش شروع می شود. آرامش قبل از توفان.

ماری كه دنده عقب می گيرد تصادف می كند...عنوان فيلم را می بينيم، بعد برف پاك كن ماشين هی می آيد و می رود. ناگهانی دنده عقب گرفتن، تصادف بی دليل را به دنبال دارد. ماری به عقب كه برگشت تصادف كرد ... به گذشته كه برگشت.

احمد كه می آيد فرانسه برای رسمی كردن «يك جدايی»، يك تكه از گذشته را به خودش می آورد. سمير تا آخر قصه هم درگير گذشته است، لوسی هر چه می گويد از گذشته هاست، سلين بخاطر گذشته ها خودكشی كرده و ... . اين گذشته است كه شده زخم روح اين آدم ها.

دنيای آدم های «گذشته» تيره و تار است. همان حال و هوايی را دارند كه خوشايند فيلمساز است. راه گريز از امروزی كه با رفتار گذشته مان خرابش كرديم وجود ندارد، اين قصۀ تلخ هم قهرمان ندارد. آدم هايش همه تنهايی عميقی دارند، دوربين پرتحرك محمود كلاری انگار ذره بينی باشد كه با آن می توان از احوال درونِ متلاطم آدم هايش سر درآورد. جاذبه های توريستی پاريس جايی در قاب های‌ »گذشته» ندارد. نورپردازی حساب شده ای هم وجود دارد كه آشفتگی آدم های قصه را بيشتر نمايان می كند.

گذشته يك سايۀ سنگين است روی اتفاقات زندگی آدم های اين قصه. در فيلمی كه البته هيچ فلاش بكی‌ هم ندارد نمی توانند به راحتی از گذشته شان بگذرند. اين البته بر خلاف تصور ما از فرهادی، از يك نگاه سنتی ريشه می‌گيرد، نگاهی كه در آن انسان روی يك دايره فرضی حركت می كند و پس از مدتی به نقطۀ اوليه برمی گردد، به همين دليل «گذشته» پشت سرشان نيست هر لحظه ممكن است درست در نقطۀ مقابلشان باشد. فرهادی در روايت خطی اش ابتدا با احمد قصه را جلو می برد، ميانۀ روايتش را با لوسی ادامه می دهد و يك سوم پايانی متعلق به سمير است.

رازها يكی پس از ديگری در درام پر گره فرهادی فاش می‌شوند. ريتم، آرام است و لحن قدرتمند. كم كم جلوتر كه می رويم «تراژدی» شكل می‌ گيرد. دختر بزرگ ماری (پائولين بورلت) می شود يك محور كه دست فيلمنامه نويس را برای ‌طرح دغدغه هايش در قالب داستانك ها باز می گذارد و البته بيننده را هم با خود درگير می كند (مشابه ترمه در «جدايی ...»).

اين بار فرهادی بيش از هر چيز روی گره های داستانی اش زوم كرده گويا ريتم و تدوين برايش اهميت كمتری داشته. پس زمينۀ پلان به پلان «گذشته» هم نمايشگر تسلط فرهادی بر ميزانسن و قاب بندی هايش است.

به يك سوم پايانی كه می رسيم خسته می‌شويم. خودكشی سلين می شود داستان اصلی و بقيه داستانك ها را زير سايه خود قرار می دهد. از اينجا تا پايان، فرهادی تا می تواند استعدادهايش در فيلمنامه نويسی را رو می كند و با گره هايی كه می زند و سريع باز می كند می خواهد آتش التهابِ اتفاقاتِ داستان را بيشتر كند، اينجا فرهادی می‌شود قصه گويی كه تند تند كتاب قصه را ورق می زند و اين برای ما كه مشتاق لذت بردن از قصه ايم زياد خوشايند نيست. «گذشته» در صحنه های نهايی اش دچار لكنت می شود. شخصيت اصلی می‌رود كنار و فيلمساز اصرار دارد گره های متعددش را با نتيجه هايی كه از استدلال هايش می‌گيرد باز كند و به نوعی برای همه مسائل، جواب پيدا كند.

ديگر نگاه فرهادی به آدم های قصه اش را دوست ندارم. آدم هایی كه حقيرند، كه انگار دست و پا می زنند برای رسيدن به چيزی كه از همان ابتدا محكوم اند به نرسيدن به آن. آدم هايی كه شايستۀ خوشبختی نيستند. علاوه بر آن، آدم های «گذشته» روح ايرانی دارند. (يا به تعبيری فرهنگشان انگار فرهنگ شرق آسياست). در حالی كه فرانسوی اند. خب پس چرا بايد اينگونه باشد؟ اين جنس درونگرايی آدم های قصۀ فرهادی از آن ها ايرانی های فرانسوی شكل ساخته. فيلم فرهادی، روح ايرانی دارد. اين را البته نمی دانم فی نفسه خوبست يا بد!

بره نيس بژو (ماری)، سرد ترين و البته پيچيده ترين شخصيت «گذشته» را با لحنی خوب درآورده. نخل كن شايستۀ او بود. (در ضمن يادمان نرود كمتر كسی‌ به هنگام جشنواره كن، شخصی غير از بژو را برنده پيش بينی‌ می‌كرد). علی مصفا (احمد) از گرم گرفتن هايش با بچه ها تا مشاجره هايش و البته تمام صحنه هايی كه با لوسی همصحبت است را قابل قول بازی كرده، از بازی طاهر رحيم شايد بی دليل خوشم نمی آيد! و البته اين را هم بگويم كه بيش از همه اين ها، بازی پائولين بورلت را دوست دارم. فرهادی عجيب خوب بازی می‌گيرد، عجيب

"گذشته" خوبست. ارزش ديدن دارد هر چند نقطه عطفی در كارنامۀ خالقش نباشد اما نشان می دهداصغر، اكبرتر از قد و قواره های اين سينماست هنوز هم.


پانوشت:
- اين نوشته يادداشت يا تحليل نبود، تنها يك نظر شخصی دربارۀ فيلم مذكور بود.
- همانطور كه پيش بينی می شد جو دو قطبی رسانه ای در مقابل «گذشته» شكل گرفته. عده ای آن را تا عرش بالا می برند و عده ای هم به فرش می كوبندنش. واقعيت اين است كه فيلم فرهادی، فيلم محترم و قابل دفاعی ست اما به اندازۀ «درباره الی...» و «جدايی...» نفس گير در نيامده. (لااقل نظر من اين است). اما به آن هايی كه سعی دارند ارزش های اين فيلم را ناديده بگيرند و حتی ابايی هم از نوشتن اين ندارند كه «دوران فرهادی تمام شده و بعد از اين هزار جايزه هم بگيرد فايده ندارد»!!!!! من مُرده ی اين استدلال های دوستان هستم، بگذريم به آن ها می گويم كه: فرهادی را شما شروع نكرديد كه حالا حكم تمام شدنش را می‌دهيد.

 

منبع: سی نت

7266 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

گذشته - Le Passe        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت