New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

شیاری در قلب مخاطب / یادداشت سحر عصر آزاد برای فیلم "شیار 143"

:: 20 دی 1392  4:35:55 PM  ::

مریلا زارعی در نمایی از فیلم

مریلا زارعی در نمایی از فیلم "شیار 143"

 

سی نت: «شیار 143» روایتی ساده و انسانی از دوران جنگ و دفاع مقدس و آدم‌های درگیر آن است که با نگاهی زنانه واجد امتیازهایی غیر قابل انکار شده است.

دومین فیلم سینمایی نرگس آبیار پس از «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» هرچند همچنان با محوریت زنان پیش می‌رود، اما بستر مستند جنگ و ارتباط نزدیک فیلمساز با آدم‌های واقعی درگیر این موقعیت، به نگاه او و زاویه دید فیلم عمق داده است.

در اولین نگاه می‌توان فیلم را نقطه تلاقی دو اثر برجسته سینمای دفاع مقدس ایران با محوریت زنان- مادران دانست؛ «گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد و «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان که هر دو به مصائب مادرانی می‌پردازند که به جهت حسی و عاطفی نمی توانند با از دست دادن (یا معلولیت) فرزندی که به جنگ فرستاده‌اند، کنار بیایند .

اما همراه شدن با فیلم «شیار 143» این امکان را به مخاطب می‌دهد تا این موقعیت‌های آشنا و تأثیرگذار را بر بستر روابطی جدید و بومی؛ متناسب با جغرافیا و منطقه ببیند. در واقع این مناسبات انسانی و مهمتر از همه نقش و نوع حضور زن- مادر در خانه، خانواده و اجتماع کوچک روستا، بازتعریفی از کاراکتر مادر در تعامل با محیط و اجتماع است.

فیلم در روایت خود نیز نوآوری‌هایی دارد تا شنیدن و دیدن این قصه چه بسا آشنا را به گونه‌ای متفاوت و به‌روز کند. در واقع روایت هر یک از شخصیت‌ها که مقابل دوربین از این مادر و پسر (الفت و یونس) و جنس رابطه آنها از کودکی تا بزرگسالی می‌گویند، برشی خاص از زندگی و روابط مردم بومی روستایی حوالی کرمان است. روایتی که هم به زمان و مکان شناسنامه می‌دهد هم رابطه خاص این مادر و پسر را شناسنامه‌دار و واجد ویژگی می‌کند.

این ویژگی همان چیزی است که 15 سال یک مادر را با کمر پینه بسته از رادیویی که به کمرش بسته، سر پا نگهداشته و او را به گونه‌ای ملموس کرده تا مخاطب ذره ذره حل شدن الفت در یاد و خاطره یونس را حس کند و همراه با او دلشوره‌هایی از جنس همان کوره مس گداخته را تجربه کن.

الفت با بازی تأثیرگذار مریلا زارعی نمونه ای از مادران ایرانی با چاشنی و رنگامیزی یک منطقه بومی است که با نگاه ظریف و جزئی‌نگر نویسنده و فیلمساز تبدیل به قهرمانی غیر کلیشه‌ای و تأثیرگذار شده است؛ قهرمانی که کنشمندی او در صرفِ فعلِ انتظار خلاصه می‌شود.

زنی که در عین تسلیم در برابر رضای خدا، درک موقعیت و رضایت از فرستادن تنها پسرش به جبهه، وجوه والای انسانی و مادری را از یاد نبرده و همین ویژگی است که به تصویر او بعد می‌بخشد و دلشوره‌ها، غم و شادی‌های لحظه‌ای و در نهایت سکوت و پناه بردنش به انتظاری بی‌کلام را تبدیل به واقعی‌ترین کنش یک مادر می‌کند.

فیلم ضمن حفظ خط داستانی که از خلال فلاش‌بک‌ها دنبال می‌کند و تداوم در روایتی که به این شیوه امکان به تصویر کشیدن نقاط اوج داستان را فراهم کرده، یک خط تعلیقی را نیز در داستان خود دنبال می‌کند که ابتدا با چند کد جزئی پیش می‌رود.

کدهایی از حضور یک سرباز (جواد عزتی) و قرار دادن روایت مقطع و نامفهوم او در لابلای روایت دختر الفت، برادرخوانده الفت و ... که به تدریج این کدهای نامفهوم بسط پیدا کرده و در نهایت حلقه گمشده روایت را که تعیین کننده سرانجام داستان الفت و یونس است، سر جای خود قرار می‌دهد.

به این ترتیب در «شیار 143» با فیلمی سر و کار داریم که دغدغه‌اش تنها روایت یک قصه آشنا و تکراری از جنگ و تبعات ناخوشایند آن نیست بلکه مهمتر از هر چیز نگاه انسانی به این مقطع تاریخ معاصر کشورمان و آدم های واقعی درگیر آن را نشانه رفته است.

نگاهی که سینمای دفاع مقدس کشورمان برای احیا و قد علم کردن دوباره نیاز به آن دارد تا از خلال امروز، این گذشته تعیین‌کننده و تأثیرگذار را نظاره کند و ابعاد متفاوت و نادیده این جنگ و آدم‌های متأثر از آن را به تماشا بنشیند.

والا نگاه حماسی و تبلیغاتی دهه شصتی که مخصوص دوران جنگ بود برای امروز و مخاطبانی که چه بسا این مقطع را تجربه نکرده‌اند، دیگر جوابگو نیست.

سینمای دفاع مقدس نیازمند زوایای جدید برای نگاه به این گذشته افتخارآفرین است تا بتواند نسل امروز را به شیوه‌ای زمینی و قابل باور با ویژگی‌های منحصر به فرد آدم‌های درگیر این جنگ آشنا کند و به گفته بهتر رسوب اتفاقات این مقطع مهم را در گذر از سه دهه به جان مخاطب تزریق کند. آنهم برای مخاطبی که پرسشگر است و جواب‌های تکراری همیشگی دیگر راضی‌اش نمی‌کند!

حضور فیلم «شیار 143» در سی و دومین جشنواره فجر علاوه بر تثبیت حضور یک فیلمساز زن که از فیلم اول به دوم جهشی خاص داشته است، می‌تواند مکمل حضور فیلم‌های دفاع مقدسی بزرگان سینمای ایران باشد تا همه در کنار هم، مهجور ماندن این گونه سینمایی را به جهت کمی و کیفی به گونه‌ای جبران کنند که در صورت حضور در جشنواره و نمایش، حتماً این کار را می‌کند.

 

منبع: خبر آن لاین

5380 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

شيار 143 - Shiar_143        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت