New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  رقابت تنگاتنگ «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» / بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب 20 نویسنده و منتقد سایت سی نت معرفی شدند

arrow  «شبی که ماه کامل شد» با ده نامزدی در صدر / نامزدهای بهترین های سینمای ایران در سال 1398 به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

arrow  مالک «پردیس کورش» پرفروش ترین سینمای کشور:‌ اکوسیستم اکران سینماها قطعا تا اردیبهشت به هم می‌ریزد

arrow  پرویز پرستویی: از پُستم درباره شهید سلیمانی دفاع کردم

arrow  پوران درخشنده:‌ دو سال تمام عمر من برای دریافت پروانه ساخت «هیس پسرها فریاد نمی‌زنند» هدر رفت/ این بار کرونا تولید فیلم را متوقف کرد

arrow  «درخت گردو» و «مردن در آب مطهر» پروانه نمایش گرفتند

arrow  پروژه سینمایی رضا میرکریمی درباره شهید همت چرا به سرانجام نرسید؟

arrow  تهیه کننده فیلم توقیفی عبدالرضا کاهانی: آقای وزیر! «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را با قیمت چهار سال پیش واگذار خواهم کرد

arrow  زنگ خطر برای سینماهای کشور: اکران نوروز 99 روی هوا / برای سومین هفته متوالی تمامی سینماهای کشور تا 22 اسفندماه تعطیل شدند

arrow  خسارت 2 میلیارد تومانی به سالن های تئاتر تهران

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يك فيلم سرپا و حال خوب كُنك / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم های روز اول - 1

:: 14 بهمن 1392  ::

فیلم

فیلم "سیزده" ساخته هومن سیدی

 

سینما شبکه (سی نت): زندگی مشترك آقای محمودی و بانو (سيد روح الله حجازی) ؛ **

انتظار داشتم فيلم حجازی درگيرم كند.از لحاظ كارگردانی،حجازي يك قدم به جلو رفته و از لحاظ فيلمنامه يك قدم به عقب. فيلم ادامه ی همان حال و هوای« زندگی خصوصی آقا و خانم ميم» بود، قصه آدمهای سنتی ای كه دارند قدم در مدرنيته می گذارند با تاكيد بر مسائل بحران جنسی. البته با اين تفاوت كه از ميانه ی فيلم ، هر چه جلوتر می رويم تماشاگر چيز تازه ای را براي دريافتن پيدا نمي كند و خودِ فيلمساز هم دچار سردرگمی ست.دغدغه ی فيلمساز قابل ستايش است اما بنظرم نسبت به « زندگی خصوصی» با فيلم ضعيف تری روبرو هستيم از اين جهت كه اينجا طرح داستانی پخته ای وجود ندارد و تنها تقابل دونفره ی آدم های مختلف جامعه به نمايش گذاشته شده كه از ميان گفتگوهايشان بايد به اصل مطلبِ حرف های فيلمساز برسيم . حجازی دست روی سوژه ي قابل تأملي گذاشته اما معتقدم درام « زندگی مشترك ...» درام پركششی درنيامده و فيلم بيشتر در حدِ طرح صورت مسئله مانده.ضعفِ فيلمنامه ای كه البته فصل های خوب كم ندارد، در شخصيت پردازی هايش بيشتر نمايان می شود كه البته بازی خوبِ تيم بازيگران تا حدودی آن را پوشانده.در قياس بين آنچه كه فيلمساز از زندگی و شخصيت زوج سنتی و مدرن به نمايش گذاشته به نظرم واكاوی ناقصی از زندگی زوج مدرن ( قاسم خانی – عليدوستی) به نمايش گذاشته شده كه نشان می دهد فيلمساز حداقل به اندازه ی‌ سنتی ها، اين قشر را خوب نمی شناسد .

بيگانه ( بهرام توكلی) ؛ *
باز هم قطعا با فيلمی روبرو هستيم كه دو دسته نظر در موردش وجود دارد ، يا يك فيلم چهارستاره ای نزديك به شاهكار است يا يك فيلم نچسبِ يأس آور گيج كننده .با توجه به اينكه معمولا بزرگان ، موافق اين مدل فيلم های توكلی در می‌ آيند واقعا احساس می كنم شايد با يك فيلم هفت هشت لايه روبرو هستيم كه من فقط لايه اولش را می بينم اما به هر حال آنچه كه من می بينم اين است كه اين يك فيلم ِ « سخت قابل تحمل» است . فيلمی كه درام بی كشش و خنثی ای دارد.فيلمی كه نيم ساعت اولش هيچ اتفاقی نمی افتد و آخرش به طرز بدی جمع می شود.باز هم سير در ذهنياتِ خاص شخص فيلمساز كه بيننده بايد سعی كند از آن سر در بياورد . فيلمسازی كه علاقه دارد همه چيز را به ظاهر متفاوت خلق كند و به قول خودش به شكلی داستان بگويد كه دوست دارد . فيلم عملا در داستانگويی دچار لكنت است و هيچ رقمه نمی تواند تو را نگه دارد تا برسی به پايانِ غير قابل قبولش . اين شخصيت های نچسب را نمی فهمم . شخصيت هايی كه اصلا انگار به زور راه می روند و غير داد و بيداد و جار و جنجال و فحش و ليچار حرفی برای گفتن ندارند.برداشت های بلند فيلم هم به خسته كننده بودنِ آن افزوده . فرمول فيلم های تازه ی توكلی ( كه شديدا دوستش دارم و از «اينجا بدون من» و «پرسه در مه اش» هر جا بحث شده به نيكی ياد كردم ) اين شده كه يك تعداد شخصيتِ خاص بيمار يا مشكل دار به نمايش بگذارد كه در باتلاق بدبختی و بيچارگی هاشان هِی دارند فرو می روند. حال اينكه اين مشكل دار بودن ، پوچ گرا بودن ، خود درگير بودن و ... اصلا ريشه يابی نمی شود . «بيگانه» يك دهن كجی به «ترامويی به نام هوس» ويليامز بود كه فيلمساز انگار كم رمق ترين بخش های آن را برای بازسازی برگزيده . فيلم بازی های خوب ( به نظرم در رأس همه هومن برق نورد با همان حضور نه چندان پر رنگش) دارد و طراحی صحنه ای كه اميدوارم ديده شود.توكلی اصرار دارد نگاهِ بدی به انسان ها داشته باشد...

سيزده ( هومن سيدی) ؛ ** 1/2
هومن سيدی دارد جسورانه مسير فيلمسازی اش را ادامه می دهد و اين بار هم پس از « آفريقا» ي مهجور، يك فيلم سرپا و حال خوب كُنك ساخته. فيلمی كه از همان استارتش با يك افتتاحيه ي خيلی خوب، توانايی اين را دارد بيننده را درگير كند، در فرم اش خلاقيت هايی به خرج داده شده ، موسيقی خيلی خوب به تن فيلم می نشيند و شخصيت هايش آدم های محبوبی شده اند. در سينمايي كه حالا محدود شده به قصه هاي سرد و نا اميد كننده و اسير فضاها و از آن مهمتر « نگاه» های كليشه اي فاقد جذابيت های بصري، وجود امثال هومن سيدي در نسل تازه ي فيلمسازان غنيمت است كه با همين دو كار بلندش نشان داده مي تواند كاراكترهاي نو و دوست داشتني خلق كند مي تواند از لوكيشن هايش مبدعانه و درست استفاده كند و فضاي داستان اش را از زاويه تازه اي به تصوير بكشد. فيلم مجموعه بازی های قابل قبولی دارد كه در اين ميان بازی آزاده صمدی را بيشتر می پسندم. اما اشكال كار هومن سيدي كه باعث مي شود فكرها و نگاه نو اش فيلم هايي در حد يك فيلم خوبِ قابل قبول ( و نه بيشتر) شكل دهد در « درام پردازي» اش است.اولا فكر می كنم تعمدا كمي تلخی و سردي به قصه تزريق شده تا رنگ و بوي روشنفكري بگيرد (كه كاش اينطور نبود و همين صرفا شيطنت آميزانه بودنِ فيلم كافي بود و به اندازه كافی ديده مي شد) اما نقص درام پردازی سيدي در اين است كه مجموعه اي از ايده ها نظير مهره هاي يك تسبيح در چنته دارد ولي نمي تواند آن ها را منظم به هم ربط دهد و كنار هم بگذارد.در يك سوم پايانی ، ( يا شايد درست تر باشد اگر بگوييم از همان جايی كه به روايتِ زندگی والدين ِ شخصيت اول فيلم پرداخته می شود) فيلم از ريتم می افتد(جايی كه قهرمانِ درام كاملا رها مي شود).پايانِ فيلم مي توانست خيلي بهتر از اين ها باشد .

 

منبع: سی نت

3777 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سیزده - Thirteen        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت