Header

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -    اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390

جشنواره 37 فیلم فجر - جشنواره 36 فیلم فجر - جشنواره 35 فیلم فجر - جشنواره 34 فیلم فجر - جشنواره 33 فیلم فجر - جشنواره 32 فیلم فجرجشنواره 31 فیلم فجر

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه: 

New Page 1
Cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  تنگنای یک دیپلمات

  قصه بشریت

  «در جستجوی فریده» چگونه نماینده ایران در اسکار 2020 شد؟!

  مستند «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد

  امیر جدیدی بازیگر فیلم سعید ملکان شد/ نخستین تجربه سعید ملکان در مقام کارگردان

  پریناز ایزدیار به عنوان اولین بازیگر فیلم جدید سامان سالور انتخاب شد

  «مطرب» مصطفی کیایی مجوز نمایش گرفت

  «تگزاس۳» همین امسال کلید می‌خورد/ خالی ماندن سینماها جایز نیست

  یک همکاری غیرمنتظره: «پیمان معادی» بازیگر فیلم جدید محمدحسین مهدویان «درخت گردو» شد

  «روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به زودی کلید می خورد

 

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

یک فیلم درست و درمان / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم های روز سوم - 3

:: 16 بهمن 1392  ::

میلاد کی مرام و مصطفی زمانی در نمایی از فیلم "خط ویژه"

 

سینما شبکه (سی نت): چ (ابراهيم حاتمی كيا) - (دو و نیم از چهار):
« چ» حاتمی كيا هرچند از « گزارش يك جشن» و يكی دو فيلم ديگر دهه هشتادی اش بهتر باشد اما احساساتی نشويم نقطه عطفِ كارنامه اش نيست . فيلم از لحاظ اجرا ( به طور مشخص جذابيت های بصری) در بعضی صحنه هايش ديدنی درآمده كه قطعا روشن ترين مثال ، فصل سقوط بالگرد است . فيلم موسيقی معركه ی فردين خلعتبری را دارد كه به طور موفق در خدمتِ درام است . فيلم بازی های خوب علی الخصوص از مريلا زارعی دارد كه می شود آن را يكی از بخت های سيمرغ دانست . اما آنچه كه فكر می كنم همه ما می پذيريم منفعل بودنِ شخصيتِ چمرانِ در اين فيلم است . فيلم ،«چ» است قرار است نمايشگر دو روز از زندگی «چمران» باشد پس قهرمان می شود «چمران» اما اينجا حتی در بعضی صحنه ها تماشاگر است ( به راحتی می شود حذفش كرد) . طبعا از آنجايی كه چمران كاراكتر اصل‍ی ست انتظار می رود بيشتر از اين ها در جريانِ وقايع داستان سهيم باشد و نكته بعدی اين كه انگار حاتمی كيا اصرار داشته بر نمايش وجه خونسرد و لطيفی از يك جنگجوی آرمان طلبِ وسطِ معركه ی جنگ با نمايش اتفاقاتی كه بعضا نچسب به نظر می رسد. ( گفتنِ« كار ما كشتن نيست» در آن اوضاعِ حيوانِ زخمیِ زبان بسته ، يادآوریِ گوش دادن به بانگِ اذان در آن بل بشو و ... كمی عجيب است) . حاتمی كيا می خواسته قهرمان درام اش را انسانی صلح طلب نمايش بدهد اما در شخصيت پردازی قهرمان انقدر ضعيف و خارج ار اصول و قواعد درام پردازی عمل شده كه بيشتر از آن يك شخصيت خنثی ِ تماشاگر ساخته در حدی كه بابك حميديان قهرمان تر به نظر می رسد.فيلم پر از زيبايی های تكنيكی ست اما قصه ی پركششی ندارد .

خط ويژه (مصطفی كيايی) - (سه از چهار):
فيلمی كه قابليتِ اين را دارد از فصل اول تا آخرش شما را سرگرم كند و در عين حال خوب هم می خندانتان . همين دو مزيت به خودی خود از «خط ويژه» يك فيلم درست درمان ساخته كه پارامترهای لازم برای پرفروش شدن را هم دارد . داستانش مسائل جوانان را نشانه رفته و با اين بهانه از تورم و اختلاس و ... هم ياد می شود و خوب بلد است كنايه های نيش دار سياسی هم بزند . روايتی كه از ابتدا تا انتها دچار افت ريتم نمی شود و كاربرد درست و مؤثر ( و نه بيجا و اضافه ی) موسيقی در طول روايت حس می شود . بازی های خوب تيم بازيگران كه يك هومن سيدی دوست داشتنی دارد . فصل هايی كه در اجرا خيلی خوب درآمده ( فرضا فصل سرقت ماشين) و ... اما پايانِ شعاری غيرخلاقانه و تا حدودی رابين هودانه ای كه اصلا به دل نمی نشيند بعلاوه چند علامت سؤال در مورد شخصيت ها ...

لامپ صد (سعيد آقاخانی) - (یک از چهار):
فيلمی كه از يك ايده ی يك خطی می آيد و هر چقدر هم سوژه ی مهمی را دستمايه قرار داده باشد اما كش دار و پر افت و خيز روايت می شود . سعيد آقاخانی در كارگردانی پيشرفت كرده و اين را می شود از انتخاب زوايای دوربين اش در اين فيلم فهميد . هدايت كننده ی خوبی هم برای بازيگرانش است ، خيلی هم عاشق كرين است! ، اثرات و تبعاتِ بحران روزافزونِ اعتياد به شيشه بر شخص و خانواده اش را نمايش داده كه محترم است ، اما همه ی اين ها به كنار قصه اش كشش ندارد هر چقدر هم بازی دوربين به كار رود و موسيقی و موسيقی و موسيقی! اما نمی شود اين نقيصه را رفع كرد . پايان بندیِ فيلم هم كه ديگر از آن پايان بندی هاست!

برف (مهدی رحمانی) - (یک از چهار):
تعدادی آدم در يك محيطِ محدود و محصور داريم كه با تبادلِ ديالوگ هاشان يك سری اطلاعات به ما می دهند و بعد هی اين حرف هايی كه قبلا هم گفتند را تكرار می كنند ، آخرش هم بالاخره از خانه می زنند بيرون ... خيابان ها را برف گرفته .

 

منبع: سی نت

3968 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

خط ویژه - KHatte_Vizhe        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

.......................................................................................................................................................................

 

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2002 - 2013 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت