New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه سی و نهمین

جشنواره فیلم فجر

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت در شبکه های اجتماعی

کانال سی نت در تلگرام

 

 

 

نشریه الکترونیکی

سینما شبکه (سی نت)

شماره سوم از دوره جدید نشریه الکترونیکی سی نت

شماره پیاپی 11

ویژه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

..........................................

>> دانلود کنید

وب سایت شخصی

احمد شاهوند

وب سایت شخصی احمد شاهوند

www.AhmadShahvand.ir

 

 

جدیدترین مطالب

arrow  تازه‌ترین خبر از وضعیت سلامتی غلامرضا موسوی در بیمارستان

arrow  «قطار آن شب»، حمیدرضا قطبی را به بلژیک می‌برد

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  مهدی هاشمی: اگر بازیگر نمی‌شدم دوست داشتم راننده ترانزیت شوم

arrow  جزییات بازگشایی مجدد سینماوتئاتر/تغییر گروه شغلی بالاخره محقق شد

arrow  عفو بعد از ۲۰ سال؛ حاتمی‌کیا واسطه آزادی ۴ هواپیماربا شد/ پایان متفاوت «ارتفاع پست»

arrow  «حسین آرتیست» سینما درگذشت

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  فروش پانصد میلیونی اکران نوروزی/ کدام فیلم پرمخاطب‌ترین بود؟

 

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

تی تی

تی تی (آیدا پناهنده)

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر، سودابه جعفر زاده، امیر حامد، مهدی فرضیه، هلیدا کردبچه

یدو

یدو (مهدی جعفری)

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش

گیج گاه

گیج گاه (عادل تبریزی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیلپور، علی باغفر

خط فرضی

خط فرضی (فرنوش صمدی)

بازیگران: سحر دولتشاهی پژمان جمشیدی حسن پورشیرازی آزیتا حاجیان صدف عسگری امیررضا رنجبران نوید بانی کتایون سالکی

منصور

منصور (سیاوش سرمدی)

بازیگران: محسن قصابیان، لیندا کیانی، مهدی کوشکی، حمیدرضا نعیمی

مامان

مامان (آرش انیسی)

بازیگران: رویا افشار ، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس و شقایق شوریان

روزی روزگاری آبادان

روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا محسن تنابنده الهام شفیعی هیراد آذرنگ سهیل جمالی امیرحسین ابراهیمی

روشن

روشن (روح الله حجازی)

بازیگران: رضا عطاران سارا بهرامی سیامک انصاری مسعود میرطاهری ابراهیم عزیزی محمد ولی زادگان مهدی حسینی‌نیا سرگل لواسانی

مصلحت

مصلحت (حسین دارابی)

بازیگران: فرهاد قائمیان وحید رهبانی مهدی حسینی‌نیا مجید نوروزی امیر نوروزی نازنین فراهانی سهی‌بانو ذوالقدر مهدی فریضه علی دل‌پیشه حسن تسعیری مجید جعفری وحید نفر

زالاوا

زالاوا (ارسلان امیری)

بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌‌العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح کریمی، زاهد زندی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اسم های بزرگ با فیلم های کوچک / یادداشت هادی حیدری بر عملکرد کارگردانان حاضر در جشنواره امسال فیلم فجر

:: 22 بهمن 1392  8:12:11 PM  ::

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

سینما شبکه (سی نت): قبل از آغاز جشنواره ، حضور اسامی نام آشنا و بزرگ 5 دهه اخیر سینمای ایران در کنار هم، باعث شده بود تا اکثر رسانه ها، این جشنواره را یکی از بی نظیرترین جشنواره های فجر سال های اخیر بدانند. با این وجود جشنواره امسال نتوانست پاسخگوی انتظارات بالارفته باشد و حتی شاید به گواه بعضی از اهالی سینما، یکی از بی فروغ ترین جشنواره های فیلم فجر بوده است که این معضل می تواند در سال آینده، سینمای تازه جان گرفته ایران را با مشکلات متعددی رو به رو کند.

متاسفانه در جشنواره امسال بعضی از کارگردانان نام آشنا، از مسیر تکاملی خود خارج شده و با کشیدن حصار و دیواری دور خودشان و آن هم به اسم "سینمای من"، با نادیده گرفتن حقوق تماشاگر، افکار بی سر و ته خود را گاها در قالب های نه چندان سینمایی ارائه کرده بودند و این همان معضلی است که پیش از این مهرجویی و کیمیایی به آن مبتلا شده بودند و حالا گریبانگیر توکلی و میرکریمی شده است. دیگر به جرات می توان گفت مهرجویی هویت سینمای خود را از دست داده است و "اشباح" وی فراتر از نگاهی فیلسوفانه به فیلمفارسی نیست. کیمیایی نیز با وجودی که سعی در بیان معانی تلویحی در "متروپل" دارد، اما این بار علاوه بر فیلمنامه روی هوا، در فرم و میزانسن نیز دچار مشکل است و اگر متروپل ضعیف ترین فیلم او نباشد، بی شک یکی از ضعیف ترین فیلم های کارنامه ی او است.

بهرام توکلی نیز که "با اینجا بدون من" یکی از بهترین فیلم های اقتباسی را ارائه کرده بود، نتوانسته است در همین راه به درستی قدم بردارد و حالا "بیگانه" او نیز بمانند فیلم "آسمان زرد کم عمق" با استقبال مواجهه نمی شود . توکلی هر چند سینما و فرم را خوب می شناسد اما در بیان محتوا و به عبارتی روایت اقتباسی به مشکل برخورده است. "امروز" میرکریمی نیز هر چند در روایت، بسیار شبیه "به همین سادگی" است، اما ریزجزئیات داستانی آن بسیار ضعیف تر می باشد و شخصیت اصلی آن نیز در پایان به اندازه همان ابتدای فیلم مبهم و نچسب باقی می ماند.

اما قضیه "پنجاه قدم آخر" و کیومرث پور احمد با فیلم های گفته شده در بالا فرق می کند. نیمه ی دوم فیلم پور احمد، با چنان افتی رو به رو است که آن را بی شباهت به طنز نمی کند. افتی که از کباب خوردن طناز طباطبایی و بابک حمیدیان کنار رودخانه ای در یک منطقه جنگی در اوج تعقیب و گریز شروع می شود و تا پایان نیز ادامه می یابد.

با همه این تفاسیر ، هنوز اسم های بزرگی بودند که هر چند شاید قدم رو به جلویی بر نداشته بودند، اما از اعتبار خود دفاع کردند. حاتمی کیا، کمال تبریزی، درویش، عیاری و بنی اعتماد را در این دسته می توان قرار داد. از این بین فیلم "خانه پدری" عیاری اثری درخور تقدیر است و به جرات یکی از بهترین فیلم های کارنامه وی است. "رستاخیز" درویش نیز با وجود اینکه انتظارات را از نظر کنش ها و کشمکش های داستانی برآورده نکرده، اما از نظر فنی هنرمندانه و هوشمندانه ساخته شده است. "طبقه حساس" نیز از همان طنزها و کمدی های کمال تبریزی است که اگر در پایان بندی دچار حشویات نمی شد، می توانست بسیار درخشان تر گردد. "قصه ها" بنی اعتماد نیز هر چند بداعت داستانی خاصی ندارد، اما با وجود شکل و شمایل داستانی و اپیزودیک اش به خوبی شخصیت ها را پرورانده است. با این وجود از نظر ریتم داستانی، مانند بسیاری دیگر از فیلم های حاضر در جشنواره با مشکل کند بودن رو به رو است.

کارگردان های دیگری نیز وجود دارند که آثار شاخصی ارائه نمی دهند ، اما با فیلم هایی که تقریبا استانداردها را رعایت می کند در جشنواره های فیلم فجر حاضر می شوند . از این دسته از کارگردانان که در جشنواره فجر امسال حضور داشتند می توان روح الله حجازی ، بهروز افخمی ، مهدی کرم پور ، سعید سهیلی ، سامان سالور ، رضا عطاران و حمید نعمت الله را نام برد .

اما از نکات امیدوار کننده سی و دومین جشنواره فیلم فجر، کارگردان های جوانی مثل مصطفی کیایی با "خط ویژه"، رضا درمیشیان با "عصبانی نیستم"، نرگس آبیار با "شیار 143" و شهرام مکری با "ماهی و گربه" بودند که بسیار فراتر از انتظارها گام نهادند. هر چند به نظر می رسد با مشکلات پیش آمده "عصبانی نیستم" هیچ وقت رنگ پرده را نبیند و به "ماهی و گربه" مکری نیز با وجود ساختارشکنی زمانی بی نظیر در داستان و پلان سکانس های فوق العاده، با همان دید نوعی تجربه نگاه شود. مصطفی کیایی از کارگردانانی است که از همان ابتدا مسیر خود را به خوبی شناخت و حالا بعد از "بعد از ظهر سگی سگی" و "ضد گلوله" ، "خط ویژه" را با همان سبک و سیاق، ولی بسیار پخته تر ساخته است. بی شک خط ویژه دارای منسجم ترین فیلمنامه جشنواره امسال می باشد. هومن سیدی، جمشید محمودی، تینا پاکروان ، حمید زرگرنژاد و سعید آقا خانی نیز از دیگر کارگردانان جوانی می باشند که با انتخاب درست مسیر می توانند به زودی آثار بسیار با ارزش تری را خلق کنند.

 

منبع: سی نت

4298 - هادی حیدری

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت