سی نت | سینما شبکه

www.CinetMag.com

برتینا

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

جدول ارزشگذاری نویسندگان بر فیلم های:

دهه نود (از سال 1390 تا کنون)

روی پرده  -  اکران 1397  -  اکران 1396  -   اکران 1395  -   اکران 1394  -  اکران 1393  -  اکران 1392  -  اکران 1391  -  اکران 1390 جشنواره 37 فیلم فجر و ...

جستجو (فیلم ها، هنرمندان، نویسنده ها)   

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

برتینا

New Page 1
www.cinetmag.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  «جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

  فریدون جیرانی نهایتا تا یکشنبه 28 مهر مرخص می شود / فرزند جیرانی: مشکل دست چپ و تکلم با درمان رفع می شود

  انتقاد دوباره اسکورسیزی از سینمای گیشه‌پسند

  فیلم سینمایی «روزی دو میلیون» دومین ساخته مجید توکلی در تهران کلید خورد

  فیلم متفاوت مخاطب را به سینما جذب می‌کند/ استقبال از «مسخره باز»

  نمایش «پل چوبی» در آمریکا

  گیشه سینماها در آبان گرم می‌شود/ ترافیک اکران حل شدنی نیست

  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

  فریدون جیرانی در بیمارستان بستری شد

  وضع گیشه سینماها در تابستان اسف‌بار بود/ هزینه سینماها 7-8 برابر شده است

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  فیلم متفاوت مخاطب را به سینما جذب می‌کند/ استقبال از «مسخره باز»

  فیلم سینمایی «روزی دو میلیون» دومین ساخته مجید توکلی در تهران کلید خورد

  انتقاد دوباره اسکورسیزی از سینمای گیشه‌پسند

  گیشه سینماها در آبان گرم می‌شود/ ترافیک اکران حل شدنی نیست

  رنگ‌آمیزی موسیقی «رد خون» چگونه تغییر کرد؟/ روایت یک همراهی ۱۵ساله

  فریدون جیرانی در بیمارستان بستری شد

  فریدون جیرانی نهایتا تا یکشنبه 28 مهر مرخص می شود / فرزند جیرانی: مشکل دست چپ و تکلم با درمان رفع می شود

  نمایش «پل چوبی» در آمریکا

  «جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

 

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

غرور و تعصب/ یادداشت محمدرضا مقدسیان برای فیلم "خانه پدری"

:: 23 بهمن 1392  ::

شهاب حسینی در نمایی از فیلم

شهاب حسینی در نمایی از فیلم "خانه پدری"

 

سینما شبکه (سی نت): بدون شک «خانه پدری» یک اتفاق مهم در سینما ایران تلقی می‌شود. کیانوش عیاری که بعد از سال‌ها سراغ ساخت اثر سینمایی را گرفته با «خانه پدری» یک نقطه پر رنگ دیگر در سینمای خودش و البته سینمای ایران را ثبت کرده است. عیاری با دستمایه قرار دادن سیر تاریخی تعصب و تبعیض در مورد زنان و مناسبات فکری و فرهنگی منجر به تعصب و مفهوم غیرت در قالب تعصبات فکری و در افقی وسیع‌تر شکل و ریخت تحولات فکری و روحی جامعه ایرانی به عنوان جامعه نمونه اثرش، به بررسی مناسبات خانوادگی و نسبت زن و مرد در طول تاریخ ایران دهه سی تا دهه 70 شمسی ایران پرداخته است.

اثر تازه عیاری این قابلیت را دارد که مفاهیم کلیشه‌ای و نه چندان پیچ در پیچ داستان فیلمش را آنچنان واقع نما و بی‌پیرایه و به دور از اطوارهای تصویری روایت کند. همنشینی نماد‌ها و شمایل واقع‌نمای داستان‌گویی ویژگی منحصر به فرد سینمای کیانوش عیاری است. این خصوصیت باعث می‌شود که مخاطب به طرزی خودآگاه از گل درشت و نمادین بودن مفاهیم مورد اشاره فیلم به هیچ وجه دچار حس دافعه نشده و به عکس با تک‌تک موقعیت‌ها و رخدادهای داستان فیلم همراه شود.

سکانس افتتاحیه «خانه پدری» یکی از تاثیرگذار‌ترین سکانس‌های تاریخ سینمای ایران است که می‌تواند در میان سکانس‌های غریب و ماندنی تاریخ سینمای جهان هم جایگاه قابل معنایی داشته باشد. این سکانس چنان بدیع و بی‌محابا و جسورانه ساخته و روایت شده است که در‌‌ همان نگاه نخست چنان در ذهن مخاطب رسوخ می‌کند که مخاطب برای خلاصی از وزن و حجم و غلظت غریب آن تا ساعت‌ها بعد از اتمام فیلم هم امکان رهایی از آن را نمی‌یابد. این سکانس فکر و ذهن مخاطب را در یک لحظه فرو می‌ریزد و شوک اساسی به داشته‌های بصری‌اش وارد می‌شود

. عیاری با بهره‌گیری از توان غیر قابل انکارش در بازی گرفتن از بازیگران و با تکیه بر اصل واقع نمایی و اجرا و روایت بی‌اغراق موقعیت‌ها، این امکان را می‌یابد تا با جلب اعتماد مخاطب به حریم امن فکر و ذهن او رسوخ کند و دقیقا در مرحله‌ای که مخاطب با اطمینان و طیب خاطر منتظر ادامه پیدا کردن‌‌ همان روال آرام، کم نوسان و رئالیستی رخدادهاست، در عین بی‌خبری از اینکه در دل همین فضای واقع‌نماست که گره اصلی و نقطه عطف جدی فیلم بروز پیدا می‌کند. کارگردان و نویسنده به مدد بهره‌گیری از حضور در منطقه امن ذهن مخاطب این امتیاز را پیدا می‌‌کند تا فکر و ذهن مخاطب را هدف قرار دهد. شاهد مثال این شکل روایی دیالوگ‌ها و جنس رفتارهایی است که بین پدر و برادر ملوک دختر قربانی فیلم می‌گذرد.

سیر رسیدن به موقعیتی که منجر به قتل در فیلم می‌شود نه لزوما به خاطر فجیع بودن قتل و شمایل دفن کردن ملوک، بلکه با تکیه برنوع نگاه پدر، برادر و عموی ملوک در مورد لزوم کشته شدن تاثیرگذار می‌شود. دهشتناک‌ترین نکته موجود در این سکانس کلیدی رفتارهای بی‌استرس، طبیعی و عادی پدر و پسر قاتل است. دیگر خصوصیتی که تاثیرگذاری شگرف «خانه پدری» بر مخاطب را میسر می‌کند جنس کارگردانی کم اطوار و به دور از افه‌های بصری عیاری است.

او در عین اینکه قابلیت رسیدن به میزانسن‌های بدیع و گویا برای رسیدن به فضاسازی‌های داستانی را داراست از هر نوع خوش رقصی بصری و افتادن به ورطه دکوپاژهای فرمالیستی دوری کرده است. شمایل داستان گویی بی‌لکنت و واقع نما در کنار شیوه کارگردانی و بازیگردانی عیاری دست به دست هم داده تا «خانه پدری» به یکی از تاثیرگذار آثار سینمای ایران در سال‌های اخیر تبدیل شود.

وسوسه تماشای «خانه پدری» وسوسه‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. «خانه پدری» اثری چند لایه و منسجم است که بررسی رویه‌های متنوع آن چه از حیث فرم و تکنیک داستان گویی، شیوه کارگردانی و مدیریت اجرای بازیگران و چه از حیث رفتار‌شناسی آسیب‌شناسی جامعه ایرانی و واکاوی‌های روان‌شناسانه شمایل بافت فکری جامعه ایرانی مستلزم صرف زمان و دور شدن از هیجانات دوره برگزاری جشنواره فیلم است. قطعا فرصت اکران عمومی این فیلم بزنگاه مناسبی برای واکاوی‌های دقیق‌تر و موشکافانه‌تر این اثر مهم سینمای ایران خواهد بود.

 

منبع: روزنامه آرمان

5245 - محسن آزاددل

...............................................

  اثر مرتبط:

خانه پدری - The Paternal House        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram

.......................................................................................................................................................................

تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت