New Page 1

سی نت | سینما شبکه

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  کامبیز دیرباز آخرین بازیگر «خروج»/ با پایان فیلمبرداری، جدیدترین ساخته سینمایی حاتمی کیا در راه جشنواره فجر

arrow  انتشار نخستین تصویر از هوتن شکیبا در «عامه‌پسند»/ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره سال گذشته در راه جشنواره سی و هشتم

arrow  رونمایی از لوگوی فیلم جدید نیکی کریمی/ «آتابای» در راه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

arrow  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

arrow  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

arrow  نصرت کریمی درگذشت / برگزاری مراسم تشییع شنبه 16 آذر

arrow  معرفی هیات انتخاب فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از کارگردان «طلا و مس» تا تهیه کننده «ماجرای نیمروز»

arrow  «خداحافظ دختر شیرازی» 13 آذر به روی پرده می رود / «آشفته گی» جیرانی آخر آذر اکران خواهد شد

arrow  همایون خسروی دهکردی درگذشت

arrow  شروع ناامید کننده فیلم پولاد کیمیایی در اکران / «مطرب» در آستانه رسیدن به مرز 16 میلیارد تومان

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  پربازیگرترین فیلم سال برای حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر آماده می شود / «مجبوریم» رضا درمیشیان به ساخت جلوه های ویژه رسید

  کمال تبریزی از نیمه های «دست انداز» گذشت! / برای حضور در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

  نگاهی ملایم و حساس به خانواده‌های سنتی و ارزش‌های آن / یادداشت دبوار یانگ (منتقد هالیوود ریپورتر) به مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار 2020

  شروع ناامید کننده فیلم پولاد کیمیایی در اکران / «مطرب» در آستانه رسیدن به مرز 16 میلیارد تومان

  همایون خسروی دهکردی درگذشت

  معرفی هیات انتخاب فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ از کارگردان «طلا و مس» تا تهیه کننده «ماجرای نیمروز»

  «خداحافظ دختر شیرازی» 13 آذر به روی پرده می رود / «آشفته گی» جیرانی آخر آذر اکران خواهد شد

  نسخه غیرقانونی «خانه پدری» و «قصر شیرین» چگونه لو رفت؟

  نصرت کریمی درگذشت / برگزاری مراسم تشییع شنبه 16 آذر

  بلیت سینماها 16 آذر نیمه بها شد

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لامینور

لامینور (داریوش مهرجویی)

بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، بیتا فرهی، کاوه آفاق، دیبا زاهدی، رضا داودنژاد و امرالله صابری

جنایت بی دقت

جنایت بی دقت (شهرام مکری)

بازیگران: بابک کریمی، سیاوش چراغی‌پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الاهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی‌اسد، محمدحسین قشمی و ...

عنکبوت

عنکبوت (ابراهیم ایرج زاد)

بازیگران: محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی

لتیان

لتیان (علی تیموری)

بازیگران: امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر

Cinema

قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)

بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و یاسمین معینی

خروج

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب

گورکن

گورکن (کاظم ملایی)

بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان و یدالله شادمانی

من می ترسم

من می ترسم (بهنام بهزادی)

بازیگران: الناز شاکردوست، پوریا رحیمی‌سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری و یگانه رفتاری

Cinema

شنای پروانه (محمد کارت)

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌لقا باقری، نادر شهسواری و با معرفی آبان عسکری

مست عشق

مست عشق (حسن فتحی)

بازیگران: شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، حسام منظور، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاه حداقلی و انتظار حداکثری / یادداشت مازیار فکری ارشاد برای فیلم "طبقه حساس"

:: 24 فروردین 1393  ::

سوگل قلاتیان، رضا عطاران و آزاده صمدی در نمایی از فیلم

سوگل قلاتیان، رضا عطاران و آزاده صمدی در نمایی از فیلم "طبقه حساس"

 

سینما شبکه (سی نت): در تاریخ سینما همکاری مداوم دو سینماگر مثل زوج ˝ فیلمساز – فیلمنامه نویس˝ یا ˝فیلمساز – بازیگر˝ معمولا به نتایج مثبتی منجر شده است.این موفقیت می تواند تجاری باشد و یا هنری.به هرحال در روند خلق یک اثر هنری گروهی مثل سینما ثبات نکته مثبتی است.اما گاه این گونه همکاری ها می تواند به تثبیت امری بینجامد که در حقیقت جز هیاهو و پوسته ظاهری بیرونی نکته مثبتی در خود ندارند.زوج هنری کمال تبریزی و پیمان قاسم خانی وارد این فاز شده اند.موفقیت یک فرمول روایتی ساده در یک فیلم به تکرار بی رویه این فرمول در همکاری های بعدی این زوج رسیده است.


همکاری های کمال تبریزی و پیمان قاسم خانی در سینمای ایران طی یک دهه اخیر همواره بحث برانگیز بوده اند.فیلم هایی با سرو صدای فراوان و هیاهوی رسانه ای و اقبال نسبی مخاطب که جز مورد نخست ( یعنی مارمولک) با توجه منتقدان همراه نشده اند."طبقه حساس" هم با چنین رویکردی ساخته شده است.جسارت قاسم خانی در طرح موضوع های چالش برانگیز و شکستن تابوهای عرفی جامعه به ویژه موضوع هایی که با نفسانیات آدمی سروکار دارند در ترکیب با جسارت تبریزی در پرداخت این مولفه ها در قالب کمدی به جنجال و البته جلب توجه توده مخاطب می انجامد.

اما همین جاست که بی تعارف دوباره صدای پای ابتذال می آید.گویی این زوج هنری در قالب فیلمساز- فیلمنامه نویس علاقه ویژه ای به چرک کردن هرنوع دستمایه طنزآلودی دارند.چیزی هم پای "ادبیات کثیف" که روزگاری لوئی فردینان سلین به آن منسوب شد و روزگاری دیگر امثال بوکفسکی و کرواک.خلق فضایی سیاه و تلخ که از دل آن، لحظه هایی مشمئز کننده و گروتسک گونه به عنصر طنزآلود روایت تبدیل می شود.اما این اقتدای احتمالا ناخواسته هرگز عمقی پیدا نکرده و همواره به کار کشاندن توده مخاطب به سالن های سینما آمده اند و کمتر واکنشی جدی در رسانه ها مقابل این رویکرد تکراری دیده شده است.دراین میانه فیلم های زوج هنری یاد شده با پرده دری ها و بهره گیری از متلک ها و دوپهلو گویی های جنسی همیشه یا در سد ممیزی مانده اند ( پاداش) و یا با استقبالی فراتر از حد تصور (مارمولک) مواجه شده اند.


مشکل اصلی "طبقه حساس" از آنجا ناشی می شود که هیچ کشمکش و موتور محرکه ای برای روایت در فیلمنامه وجود ندارد در نتیجه هیچ گونه درامی شکل نمی گیرد.همه چیز روی گرده رضا عطاران به عنوان ستاره فیلم نهاده شده تا با لحن و زبان بدن منحصر به فرد خود و از طریق تعدادی شوخی نامرتبط که انسجامی ندارند ،فیلم را پیش ببرد لحظات طنزآلود هم هم به سان بسیاری از کمدی های سالیان اخیر بر پایه شوخی های کلامی شکل می گیرند.به این ترتیب با فیلمی روبروئیم که به لحاظ ساختاری ، ویژگی های طنزهای آیتمی تلویزیون (خاستگاه حرفه ای عطاران) در دو دهه اخیر را دارد اما به لحاظ جسارت و پرده دری ، رها ازتابو های عرفی ومحدودیت های صدا و سیماست.


تبریزی به شهادت کارنامه سینمایی اش به ساخت فضاهای عینی و ترکیب شان با فضای عینی علاقمند است.اما هیچ گاه نتوانسته فضاهای ذهنی سینمایی و قابل باوری بسازد.به همین دلیل همیشه این فضاهای سوبژکتیو در چارچوب فیلم هایش ( اینجا به ویژه در " طبقه حساس") نمی گنجند و از ساختار اثر بیرون می زنند.این ضعف از پرداخت بصری نما ها تا جا نیفتادن سکانس در قالب فیلم قابل ردیابی است.در سکانس های رویای کمالی ،آن چه مخاطب را به خنده وا می دارد فانتزی و سردستی بودن کاراست ونه تاثیرگذاری احتمالی آن.


به مانند اغلب قریب به اتفاق فیلم های کمدی که رضا عطاران در آن نقش آفرینی کرده ،پرسونای تثبیت شده بازیگری او نقشی محوری در چارچوب فیلم پیدا می کند."طبقه حساس" هم مثل بسیاری از همتایانش در سال های اخیر می خواهد کاستی های پیرنگ روایت و کمرنگ بودن داستان را با بداهه پردازی ها و البته شخصیت نامتعارف عطاران مقابل دوربین پوشش دهد.بخش مهمی از فیلم وابسته به حضور عطاران است.این وابستگی متن به شخصیت بازیگر تا آنجاست که "طبقه حساس" بی حضور عطاران قابل تصور نیست.


مصالح داستانی فیلم به قدری اندک است که در همان ده دقیقه آغازین داستان ته می کشد و دیگر فقط باید منتظر شیرین کاری های عطاران ماند تا فیلمی با این ریتم کند و کُشنده را پیش ببرد.همه چیز برپایه خلق یک ایده اولیه طنزآلود و بسط بی هدف این موقعیت با تکیه بر دیالوگ های نامنتظره و شلوغ کاری های عطارانی است.حفره های فیلمنامه و کمبود روایت پیش برنده در فیلم همه انرژی فیلم را گرفته و رضا عطاران هم با همه جسارت و تندروی هایش نتوانسته فیلم را از ورطه یک اثر بی رمق و زیر متوسط نجات دهد.

 

منبع: هنرآنلاین

7019 - هادی حیدری

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

طبقه حساس - Tabaghe_Hasas        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت