New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  یک ترکیب قابل قبول: از سعید راد تا فریدون جیرانی / هیأت داوران بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

arrow  5 داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

arrow  «مطرب» همچنان پرفروش ترین فیلم هفته است / پس از یازده هفته صدرنشینی / «جهان با من برقص» و «زیر نظر» در رده های بعدی

arrow  «درخت گردو» بشدت تاثیرگذار و فیلم بسیار خوبی است / مجید مجیدی به دوران خوش «بچه های آسمان» بازگشته است / پیمان معادی یکی از بهترین بازی های جشنواره را ایفا کرده است

arrow  جدول برنامه سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد + فایل پی دی اف و تصاویر

arrow  صداگذار فیلم «خروج»: حاتمی کیا متفاوت ترین فیلمش را ساخته است

arrow  مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های سینمای رسانه و منتقدان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ شروع جشنواره با «سه کام حبس» سامان سالور/ شهرآورد پایتخت در پردیس ملت نمایش داده می شود + عکس ها

arrow  انتقاد صریح شهاب حسینی از تحریم‌کنندگان «جشنواره فیلم فجر»/ این «هم‌دردی» نیست

arrow  توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره کمک ۸ میلیاردی شهرداری/ با هیچ اسپانسری هنوز قراداد نبسته ایم

arrow  آغاز پیش فروش بلیت‌های سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از ۳۰ دی

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  «درخت گردو» بشدت تاثیرگذار و فیلم بسیار خوبی است / مجید مجیدی به دوران خوش «بچه های آسمان» بازگشته است / پیمان معادی یکی از بهترین بازی های جشنواره را ایفا کرده است

  جدول برنامه سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد + فایل پی دی اف و تصاویر

  «مطرب» همچنان پرفروش ترین فیلم هفته است / پس از یازده هفته صدرنشینی / «جهان با من برقص» و «زیر نظر» در رده های بعدی

  5 داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

  یک ترکیب قابل قبول: از سعید راد تا فریدون جیرانی / هیأت داوران بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

روز صفر

روز صفر (سعید ملکان)

بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی و چند بازیگر خارجی و چندین بازیگر تئاتر

روز بلوا

روز بلوا (بهروز شعیبی)

بازیگران: بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

هیاهوی بسیار برای هیچ! / یادداشت سحر عصر آزاد برای "متروپل"

:: 8 خرداد 1393  ::

پوستر فیلم

پوستر فیلم "متروپل"

 

سینما شبکه (سی نت): جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی در ادامه مسیر سراشیبی فیلمسازی او در جایی قرار می‌گیرد که نقطه صفر داستانگویی و درام‌پردازی است. «متروپل» بیست‌وهفتمین فیلم کارگردان پیشکسوت سینمای ایران است که به‌خصوص آثار متاخرش با مشکلاتی حاد در داستان‌پردازی روبه‌رو هستند. مشکل دوپارگی در قصه‌گویی که به‌تدریج تبدیل به پراکنده‌گویی‌های مداوم با کمترین نخ تسبیح شده، یکی از نقاط ضعف آثار متاخر کیمیایی است.

به این نقطه‌ضعف می‌توان شخصیت‌پردازی نمایشی و نمادین را هم اضافه کرد. کاراکترهایی که بیش از تعلق به واقعیت و رئالیسم (با تکیه بر اجتماعی‌بودن فیلم‌ها)، با رنگی از اغراق و تخیل‌پردازی تنها نماینده دغدغه‌های ذهنی فیلمساز هستند و کمترین نسبت را با زمان و مکان و واقعیت زمان حال دارند.

دیالوگ‌های شعر و شعارگون که به‌جای پیش‌برندگی درام، بیان‌کننده دلمشغولی‌ها و دغدغه‌های ذهنی همیشگی فیلمساز هستند، از دیگر مشکلات فیلم‌های متاخر کیمیایی است. دیالوگ‌هایی که اگر بجا و هوشمندانه استفاده شوند، هم می‌توانند کارکرد دراماتیک پیدا کنند هم تبدیل به جمله‌های قصار ماندگاری در تاریخ سینما شوند اما معمولا افراط در کاربرد و کمبود ظرافت در پرداخت، تاثیرشان را کمرنگ می‌کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از این کاستی‌ها در آثار این فیلمساز با شدت و ضعف نمود پیدا کرده و موجب شده برخی فیلم‌هایش بنا به سلیقه مخاطب گامی به پیش یا گامی به پس حرکت کنند.

در چنین شرایطی و بعد از ساخت 26 فیلم که بخش عمده‌ای از متاخرین آنها از مشکل فیلمنامه رنج می‌برند، حضور یک نویسنده مشترک در فیلم جدید کیمیایی می‌تواند یک خبر خوب تلقی شود و انتظاری برای برطرف‌شدن حداقل بخشی از این نقاط ضعف ایجاد کند. عبدالرضا منجزی که نگارش فیلمنامه‌هایی چون «آی پارا» محرم زینال‌زاده، «بادام‌های تلخ» کاظم معصومی و «شبکه» مرحوم ایرج قادری را به طول مستقل یا مشترک در کارنامه دارد به‌عنوان فیلمنامه‌نویس مشترک در نگارش فیلمنامه «متروپل» با کیمیایی همکاری داشته است. اما وقتی با این پیش‌زمینه به تماشای فیلم «متروپل» می‌نشینیم، حاصلش چیزی جز تاسف نیست. چراکه این‌بار در کنار نقاط ضعف همیشگی فیلم‌های کیمیایی با یک مشکل عمده مواجه هستیم آن‌هم اینکه بر بستر یک قصه حداقلی با درجازدن در یک موقعیت نمایشی غیرواقعی، دیگر همان جملات قصار هم شنیدنی نیستند و نمی‌توانند حواس مخاطب را از رکود آزاردهنده فیلمنامه و فیلم منحرف کنند.

روایت یک‌خطی فیلم، داستان زنی است که برای فرار از آدم‌های همسر اول شوهر مرحومش به سینمای متروکه متروپل که تبدیل به باشگاه بیلیارد شده پناه می‌برد. با خوانشی دیگر می‌توان گفت فیلم قصه دو جوان است که شبی در باشگاه بیلیارد با یک زن درمانده مواجه می‌شوند و بر سر دوراهی تصمیم قرار می‌گیرند. در هر دو خوانش آنچه به‌عنوان امتیاز و اهمیت فیلم جدید کیمیایی از آن یاد می‌شود، حضور یک قهرمان زن محوری و جایگزینی او به‌جای قهرمان مرد زخم‌خورده همیشگی است. ویژگی‌ای که می‌تواند به‌عنوان نقطه‌قوت اولیه فیلم ذکر شود اما تبدیل‌شدن آن به یک نقطه‌قوت واقعی و امتیاز بستگی به طراحی شخصیت، چگونگی بسط داستان و قرارگرفتن کاراکتر در مسیر قصه دارد.

اما متاسفانه شخصیت زن در فیلم به شکلی الکن و ناقص پرداخت شده است. در همان بخش ابتدایی کاراکتر خاتون (مهناز افشار) به سریع‌ترین شکل ممکن که طبعا به منطق داستان و شخصیت لطمه می‌زند، به فرار از خانه و سپردن پسرش به همسایه وادار شده و فراری و آواره خیابان‌ها می‌شود تا از «متروپل»؛ سینمای سابق و باشگاه بیلیارد فعلی سردر بیاورد.
چراکه همه توجه نویسنده و فیلمساز به بسط این موقعیت نمایشی (دورهمی کاراکترها در متروپل) و حرکت در عرض موقعیت بوده است. به همین دلیل طراحی دراماتیک ظریف و هنرمندانه‌ای برای رسیدن به این موقعیت وجود ندارد و مسیر رسیدن آدم‌بدها به نشانی خاتون تنها با یک مانع نمایشی روبه‌رو است که آن‌هم با کتک‌زدن بهشته (تینا پاکروان) و قرینه‌پردازی آن با صحنه‌هایی از رام‌کردن اسب، برداشته می‌شود تا لابد تصویر زن کتک‌خورده و خونین جایگزین تصویر نوستالژیک ذهنی ما از مردان زخمی فیلم‌های قدیمی‌تر کارگردان شود. در این بخش میانی که کلیت فیلم را در برمی‌گیرد شاهد همجواری اجباری خاتون با دو جوان بیلیاردباز؛ کاوه و امیر (محمدرضا فروتن و پولاد کیمیایی) در متروپل هستیم که حکم مامن و پناهگاه را پیدا می‌کند. در این مکان که از قید تنش‌های منطقی درام آزاد است - فقط گاه‌وبیگاه تهدید آمدن آدم‌بدها حس می‌شود- آدم‌هایی را می‌بینیم که به‌شکلی غیرواقعی و فارغ از درام موقعیت عمل می‌کنند. خاتون با صورت خونین و حال وخیم- که کاریکاتوری از مردان زخم‌‌خورده فیلم‌های قدیمی کیمیایی است - به ستون تکیه داده، جوان‌ها از داستان زندگی‌شان، متروکه‌شدن سینما و تبدیل‌شدن آن به باشگاه بیلیارد می‌گویند و در این میان نه خاتون و نه جوان‌ها هیچ‌یک در پی تغییر موقعیت سوال‌برانگیز او و مداوایش نیستند. جالب‌تر اینکه جوان‌ها در همان حال به بازی ادامه داده و درباره زندگی و وضعیت غریب زن اظهارنظر کرده و صحت‌وسقم حرف‌هایش را به ظاهرش داوری می‌کنند و در نهایت هم به‌خاطر زن‌بودن حکم به موجه‌بودن خاتون و دفاع از او می‌دهند.

دو کاراکتر فرعی هم که در اتاق طبقه بالای سینما در میان پوستر و تکه‌پاره‌های فیلم‌ها برای خودشان حرف می‌زنند و می‌آیند و می‌روند، تلاشی ناکام برای منحرف‌کردن ذهن مخاطب از رکود درام و بی‌کنش‌بودن غیرواقعی آدم‌ها در این موقعیت هستند.

پس از ردوبدل شدن حرف‌ها و دغدغه‌های نویسنده و کارگردان بالاخره سایه تهدید آدم‌بدها پررنگ می‌شود و رویارویی که به نظر می‌آید پاشنه‌آشیل فیلم باشد، ترسیم می‌شود. اما این رویارویی؛ رویارویی خاتون و زن اول شوهر مرحومش به‌گونه‌ای ساده‌انگارانه طراحی شده که یک سوال حیاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و می‌تواند کلیت فیلم را زیر سوال ببرد؛ این‌همه هیاهو، برای این رویارویی بی‌بهره از تعلیق و ظرافت بود؟ به گفته بهتر آنچه به‌عنوان گره مرکزی فیلم طرح شده، چیزی نیست جز شبحی از یک گره شُل و بازشده که دو زن را در سهل‌‌الوصول‌ترین شکل ممکن به سازش و مدارا وا‌می‌‌دارد تا منطق وجودی فیلم زیر سوال برود.

 

منبع: روزنامه شرق

13186 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

متروپل - Metropol        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت