New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  «برش های کوتاه» به جرگه ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

arrow  چه فیلم‌هایی نوروز 99 اکران می‌شوند؟

arrow  شرایط ثبت نام رسانه‌ها در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

arrow  پیمان معادی به جشنواره فیلم برلین نمی‌رود/ خندهایم را تحریم کردم نه گریه‌هایم را

arrow  پرغصّه ی بی قصه / یادداشت علیرضا سعیدی کیاسری برای فیلم «درخت گردو» برنده جایزه بهترین کارگردانی

arrow  «درخت گردو» صدرنشین جدول ارزشگذاری نویسندگان «سینما شبکه» (سی نت)

arrow  بازگشت به اصل خویش / یادداشت شبنم محمودی شرق برای «خورشید» بهترین فیلم جشنواره سی و هشتم

arrow  امان از این سینمای دوست داشتنی / یادداشت مصطفی محمودی برای فیلم «سینما شهر قصه»

arrow  توجه به سینمای بومی و فولکلوریک / یادداشت ندا طهرانی برای فیلم «پوست» برنده جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه

arrow  نمونه مناسبی از سینمای مقاومت و ناگفته های جنگ تحمیلی / یادداشت مجتبی محمودی شرق برای فیلم «آبادان یازده 60» دریافت کننده تندیس جایزه سرباز وطن

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آن خواستگار در برف آمد / یادداشت سحر عصر آزاد برای فیلم سینمایی "برف"

:: 3 مرداد 1393  ::

افشین هاشمی و رویا تیموریان در نمایی از فیلم

افشین هاشمی و رویا تیموریان در نمایی از فیلم "برف"

 

سینما شبکه (سی نت): «برف» فیلمی است ساده و روان از فروپاشی خانواده‌ای که برای آبروداری همه‌چیز را زیرپا می‌گذارد و داشته‌های خود را از دست می‌دهد.

سومین فیلم سینمایی مهدی رحمانی پس از «دیگری» و «پنهان»، نقطه تلاقی او با یک فیلمنامه‌نویسی خوش‌قریحه است. زاویه نگاه خاص حسین مهکام به انسان پس از «آدم»، «هیچ»، «بیست» و «گهواره‌ای برای مادر» در تلفیق با دغدغه‌مندی‌های به‌روز رحمانی، سازنده فیلمی است از جنس سادگی روزمرگی که در دل خود پیچیدگی از نوع زندگی امروز دارد.

«برف» قصه یک روز از زندگی خانواده‌ای است که همه تلاش می‌کنند شرایط را برای رسیدن به یک هدف نمایشی آماده کنند و این هدف چیزی نیست جز آمدن خواستگار برای دختر کوچک خانواده (سارا- آناهیتا افشار)؛ خواستگاری که قرار است آرزوهای فروخورده سارا را برآورده کند ولی به گفته بهتر قرار است آبروی ازدست‌رفته خانواده را بخرد؛ آبرویی که از مطلقه‌بودن سارا تا ورشکستگی خانواده، به رهن‌رفتن خانه ویلایی قدیمی، به‌زندان‌رفتن پدر (جلیل) برای چک بی‌محل، خرج‌شدن چک موسسه خیریه توسط مادر (هایده- رویا تیموریان) برای بدهی‌های مجید (افشین هاشمی) و... را شامل می‌شود. در فیلم «برف» با برشی کوتاه از زندگی خانواده وزیری مواجه می‌شویم که در حال غوطه‌ورشدن در سراشیبی سقوطی است که برای خود طراحی کرده است. درواقع در این 24ساعت شاهد هستیم که چگونه با پیچیده‌تر‌شدن کلاف شرایط، هر یک از افراد خانواده تلاش می‌کنند همه‌چیز را برای برگزاری بی‌کم‌وکاست مراسم خواستگاری آماده کنند و از اینجاست که این خواستگاری تبدیل می‌شود به هدفی که انگار موفقیت در آن به‌منزله حل همه مشکلات خانواده است. نمایشی‌بودن این هدف یعنی خواستگاری را می‌توان بیش از هر چیز در ساختار روایی فیلم مورد توجه قرار داد که آن را تبدیل به یک مک‌گافین کرده است. به مفهوم هدفی نمایشی که قرار است تمهید و فرصتی باشد برای شخصیت‌پردازی کاراکترها تا ببینیم در مواجهه با این موقعیت چه عملکردی از خود نشان می‌دهند. نشان‌ندادن این مراسم در پایان فیلم و گذر از این موقعیت که به‌نوعی همه‌چیز از ابتدا برای رسیدن به آن طراحی شده، برآمده از چنین نگاهی است. سارا خواستگار را به‌منزله فرصتی برای رفتن به خارج از کشور و رسیدن به آزادی‌های نداشته و یک ازدواج رویایی می‌بیند و ابایی ندارد که برای رسیدن به آن، خود را یک دختر ازدواج‌نکرده جا بزند. مادر هم به این دروغ دامن می‌زند اما با همان زاویه نگاهی که طلاق سارا را از مادربزرگ (رابعه مدنی) و همه فامیل پنهان کرده تا به‌زعم خود آبروی خانواده را حفظ کند. همانطور که ورشکستگی مجید را با وجود محرزشدن از پسر سرباز (امید- محمدرضا غفاری) و بقیه خانواده پنهان می‌کند، همانطور که به‌رهن‌رفتن خانه را از خانواده، فامیل، همسایه‌ها و خانم غیاثی (شیرین یزدان‌بخش) پنهان می‌کند، همانطور که به‌زندان‌افتادن پدر را از همه مخفی می‌کند و همانطور که... می‌توان همراهی مادربزرگ و مجید را با زنجیره طول‌ودراز دروغ‌هایی که به بهانه آبروداری بیان می‌شود نیز به این مجموعه اضافه کرد. در این میان کاراکتری حضور دارد به نام امید که هرچند عضوی از این خانواده است و وامدار رفتارهای ریشه‌دار آنها، اما شروع فیلم با آمدن او از سربازی و پایان فیلم با رفتن او از خانه، حسی از همراهی به مخاطب می‌دهد. حس همراهی که بخصوص با سوال و پرسش‌های امید از اعضای خانواده درباره تغییر شرایط و اتفاقاتی که در غیبتش افتاده، تشدید می‌شود و نهایتا با اعتراض او به مادر، سارا، مجید و... به‌خاطر دروغ‌هایشان بابت شرایط سارا، شرایط خانواده، شرایط خانه و... این حس تفاوت با جمع برجسته‌تر می‌شود. به این ترتیب مخاطب از زاویه نگاه امید به رویدادهای زمان حال و گذشته خانواده می‌نگرد و همراهی‌اش پررنگ‌تر می‌شود. در چنین شرایطی با نوع چیدمان شرایط و آدم‌ها، آنچه اهمیت حیاتی پیدا می‌کند شیوه برخورد هر یک از افراد با موضوع خواستگاری و نوع تلاش آنها برای هموارکردن شرایط موجود است. در شرایطی که خواستگار تنها بهانه‌ای است برای آزمون این آدم‌ها و برون‌ریزی آنچه حاضرند ببازند تا به این هدف نمایشی برسند، چطور می‌توان انتظار داشت که فینال فیلم با مشخص‌شدن نتیجه مراسم خواستگاری همراه باشد؟

نتیجه خواستگاری هرچه باشد؛ موفق یا ناموفق، نمی‌تواند تغییری در وضعیت روز بعد خانواده ایجاد کند؛ خانه‌ای که باید به حراج برود، مبلغ چک موسسه خیریه که باید بازگردانده شود، محکومیت پدر برای چک بی‌محل، ورشکستگی مجید و خانواده‌ای که همگی از بزرگ تا کوچک به خواستگار و خانواده‌اش دروغ گفته و منکر ازدواج قبلی سارا شده‌اند. نتیجه خواستگاری در مقابل آنچه این خانواده برای گرفتن جواب خواستگار؛ ولو مثبت از دست داده، چقدر ارزش دارد؟ در مقابل خانواده وزیری که به بهانه آبروداری، حقیقت را قلب و برای کار خود وجهه منطقی هم پیدا کرده، چطور می‌توان به خاطره (دوست سارا- مینا ساداتی) و حامد (شوهر سابق سارا- میلاد کی‌مرام) خرده گرفت که با هم رابطه پنهانی دارند؟ رابطه‌ای که می‌تواند به انگیزه انتقامجویی خاطره و حامد از امید و سارا باشد که پای مسوولیت عاطفی‌شان نایستاده‌اند. اعتراف صادقانه سارا به حامد و تلاش امید برای بیدارکردن رابطه عقیم گذشته هم نمی‌تواند غفلت آنها را در گذشته جبران کند. هرچند در این فیلم نیز همچون آثاری که نگاه مدرن و واقع‌گرایانه به آدم‌ها و روابط انسانی- عاطفی دارد، هیچ‌کس به طور مطلق مقصر یا بی‌گناه نیست و همه کاراکترها سهمی از تقصیر و بی‌تقصیری دارند. فیلم «برف» روایتی ساده و روان از این پیچیدگی‌های غیرقابل بیان است که با طراحی حساب‌شده و جزیی‌نگرانه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا از این انطباق مخاطب برداشت خاص خود را داشته باشد؛ برداشتی که نتیجه خواستگاری نمی‌تواند تاثیری در آن ایجاد کند و فیلم با گذر از این بخش ماجرا و تمرکز بر برف که پوششی گذرا بر ماهیت واقعی آدم‌ها و رفتارهایشان است درواقع نوک پیکان را متوجه ریشه‌های این رفتارها در خانواده وزیری می‌کند؛ رفتارهایی که از عبارت تحریف‌شده آبروداری آغاز شده است.

 

منبع: روزنامه شرق

5785 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

برف - Snow        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت